خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

بیش از یکصد میلیون هکتار ایران در معرض فرسایش آبی و بادی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۹۵

آذربایجان شرقی می‌تواند پایلوت نمونه دراجرای طرح‌های بیابان زدایی جهان باشد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و بیش از یکصد میلیون هکتار آن در معرض فرسایش آبی و بادی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا عباس کارگر در نشستی با کریم مهری رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: آذربایجان شرقی می‌تواند به عنوان پایلوتی نمونه در اجرای طرح‌های بیان زدایی جهان مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه میزان تبخیر و تعرق این استان کمتر از دیگر مناطق کشور همچون سیستان وبلوچستان، کویر لوت و بیرجند است، افزود: نقطه شروع اجرای طرح‌های بیابان زدایی بسیار سخت است و باید با هماهنگی یک مجموعه منسجم و با همکاری کامل تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط اجرا شود.

کارگر با بیان اینکه آذربایجان شرقی منطقه‌ای مستعد برای اجرای پروژه ترسیب کربن است، تاکید کرد: امروز بهترین زمان برای اجرای این طرح است و اگر این موضوع به سال بعد موکول شود با توجه به آغاز فصل گرما و افزایش هزینه‌ها ممکن است روند اجرای طرح با کندی پیش رود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح، گفت: با توجه به اینکه بسترهای آغاز طرح در منطقه خاصلو آذرشهر فراهم است می‌توان به سرعت این طرح را در استان آغاز کرد و نباید وقت را از دست داد.

وی با بیان اینکه خشکسالی مختص به آذربایجان شرقی و ایران نیست یادآوری کرد: شعار امسال سازمان ملل متحد نیز مبتنی بر این موضوع با عنوان «بیایید در مقابل تغییر اقلیم، زمین را حفظ کنیم» مطرح شده است.

کارگر گفت: برای نمونه در کشورهایی همچون ترکیه که میانگین بارندگی ۶۵۰ تا دو هزار میلی متر بوده و اقدامات موثری در بحثآبخیزداری انجام شده است نیز طرح‌های بیابان زدایی در حال اجراست.

وی ادامه داد: به طور قطع بحثخشکسالی مختص به ایران نیست و بر اساس آمارهای جهانی این شرایط بیش از ۱۱۰ کشور و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کره زمین را تهدید می‌کند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه دفتر بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری۲۰ طرح بین المللی در حال اجرا دارد، گفت: در این حوزه دو طرح به نام «آر. اف. ال. دی. ال» در کرمان و خراسان جنوبی در حال اجراست که دستاوردهای آن قابل توجه است.

وی سابقه ایران در طرح‌های بیابان زدایی را نزدیک به ۵۰ سال اعلام کرد و گفت: در طول این سال‌ها ایران در اجرای بسیاری از طرح‌های بیابان زدایی کشورهای همسایه کمک کرده است و امروزه نیز کار‌شناسان بسیاری از کشورهایی همچون ترکیه در ایران آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا می‌گیرند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به دستاوردهای قابل توجه این طرح‌ها در کشور تاکید کرد: به طور قطع اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب با اجرای چنین طرح‌هایی محقق می‌شود و باید تجربیات دیگر مناطق کشور در اختیار استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی قرار گیرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز