خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای اسلامی کاشان:

شورا راهکارهای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر کاشان را بررسی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۱۲

آب و فاضلاب شهر کاشان از مسائل با اهمیت شهر است که شورای اسلامی شهر کاشان نسبت به آن دغدغه داشته و وضعیت آن را به طور جدی پیگیری می‌‌کند.

مدیر آبفای کاشان گفت: ۹۸ درصد از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب کاشان که در تعهد IDB است به اتمام رسیده و توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر کاشان در دیگر نقاط شهر تنها با مشارکت مردم و بخش خصوصی بر اساس تسهیلات تبصره ۳ و بیع متقابل با ضمانت دولت امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، رئیس شورای اسلامی شهر در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان که با حضور مدیرعامل، مدیران آبفای کاشان برگزار شد، گفت: شورا به واسطه اهمیت موضوع آب و فاضلاب و مسائل زیست محیطی ناشی از آن، راهکارهای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهری کاشان را در کمیسیون اقتصادی شورا بررسی کرده تا در صحن علنی شورا تصمیم لازم گرفته شود.

علی رسول‌زاده تصریح کرد: بحث‌های آب و فاضلاب شهر کاشان مسائل با اهمیت شهر است که شورای اسلامی شهر کاشان نسبت به آن دغدغه داشته و وضعیت آن را به طور جدی پیگیری می‌کند.

وی یادآور شد: شورای اسلامی شهر با کلیت استفاده از تسهیلات تبصره ۳ برای تکمیل فاضلاب شهری و توسعه و اصلاح شبکه آب موافق است و اعتقاد دارد مشارکت مردم در پروژه‌های زیرساختی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه شهر است.

رسول‌زاده از کمیسیون اقتصادی خواست راهکارهای این مشارکت را بررسی و نتیجه را برای تصمیم گیری نهایی در اختیار صحن علنی شورای اسلامی شهر کاشان قرار دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان اذعان داشت: شورای اسلامی شهر بر خلاف اینکه گفته می‌شود شورای شهرداری است، شورای شهر است و کلیه مسائل با اهمیت مربوط به شهر را رصد نموده و مورد توجه قرار داده و در صورت لزوم اتخاذ تصمیم می‌کند.

مدیرعامل آبفای کاشان نیز در این جلسه گفت: ۹۸ درصد از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب کاشان که در تعهد IDB است به اتمام رسیده و توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر کاشان در دیگر نقاط شهر تنها با مشارکت مردم و بخش خصوصی بر اساس تسهیلات تبصره ۳ و بیع متقابل با ضمانت دولت امکان پذیر است.

مهندس محمدرضا اسدی تصریح کرد: تبصره ۳ قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهر مصوب ۲۴‌ام خردادماه ۷۷ مجلس شورای اسلامی است که تا کنون به نحو شایسته از ظرفیت‌های این تسهیلات استفاده نشده است.

وی در تشریح نحوه استفاده از این تسهیلات گفت: بر اساس این قانون به شوراهای اسلامی شهر اختیار داده می‌شود تا راهکارهای مشارکت مالی مردم و بخش خصوصی را در ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب مصوب نموده تا بعد از طی کردن فرآیند، قانونی قابلیت اجرایی پیدا کند.

وی یادآور شد: افق طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کاشان ۱۴۱۵ با جمعیت تحت پوشش ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است که ۶۵۰ کیلومتر شبکه، خطوط انتقال و چهار مدل تصفیه خانه را در بر می‌گیرد.

اسدی افزود: تا کنون ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهری کاشان به همراه مدول اول تصفیه خانه با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی و اعتبارات عمرانی انجام شده وحدود ۳۵۰ کیلومتر از آن باقی مانده است.

مدیرعامل آبفای کاشان، برآورد ریالی باقیمانده پروژه را ۳۰۰ میلیارد تومان بر اساس فهرست بهاء سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به تکمیل شبکه فاضلاب شهری و ۱۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به تکمیل مدول‌های تصفیه خانه فاضلاب شهر کاشان است.

وی با بیان اینکه امکان توسعه شبکه فاضلاب شهر کاشان در قسمت‌های قدیمی شهر به جهت وجود زیرزمین‌های عمیق وجود ندارد، یادآور شد: در صورتی شبکه فاضلاب شهری در آن قسمت‌های قابلیت اجرا خواهد داشت که مردم و شهرداری نسبت به نوسازی بافت قدیمی و فرسود اقدام نموده و ساخت و ساز‌ها را از لحاظ عمق بر اساس ضوابظ استفاده از شبکه فاضلاب شهری معین کنند.

اسدی همراهی مدیریت شهری و مشارکت مردم را در خصوص به سرانجام رسیدن این پروژه بزرگ زیرساختی با اهمیت دانست و گفت: قانون، ساز و کارهای مشارکت مردم و بخش خصوصی را به بهترین نحو مشخص نموده و استفاده از تسهیلات و قابلیت‌های آن را در اختیار شوراهای اسلامی شهر قرار داده است.

رئیس هیئت مدیره آبفای کاشان سرعت عمل در خصوص استفاده از این تسهیلات را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در صورتی که مشارکت‌های مردمی از طریق تبصره ۳ محقق گردد دولت با روش بیع متقابل خطوط انتقال و ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری را ضمانت می‌کند.

اسدی ابراز امیدواری کرد با محدودیت زمانی در خصوص تدوین بودجه ۹۴ کشور بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده از این تسهیلات را در بودجه سال آینده جایگذاری کرده و از مزایای آن برای توسعه زیرساخت‌های شهر کاشان بهره برداری کنیم.

شهروند فعال و مشارکت جو زمینه ساز رشد و توسعه شهر است

در بخش دیگری از این جلسه، مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی به تشریح ضرورت‌های اجرا و توسعه شبکه فاضلاب شهری از منظری متفاوت پرداخت و گفت: امروز نگاه دنیا و کشورهای توسعه یافته با شاخص‌های مصوب جهانی است و شاخص هاست که در معادلات سیاسی و تعامل و روابط بین الملل مورد توجه قرار گرفته و حائز اهمیت است.

مهندس محمد مسافری با اشاره به شاخص‌های مورد توجه بانک توسعه جهانی WDI افزود: بانک توسعه جهانی به طور مرتب و هر دو سال یک بار شرایط و وضعیت کشور‌ها را رصد کرده و مورد ارزیابی قرار داده و نتایج آن را منتشر می‌کند.

وی یادآور شد: در رأس شاخص‌های ارائه شده از سوی بانک توسعه جهانی مباحثمربوط به محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به عنوان آیتم تأثیرگذار در توسعه پایدار کشور‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اذعان کرد: براساس گزارش بانک توسعه جهانی در سال ۲۰۱۲ ایران در زمینه محیط زیست در جایگاه ۱۱۴ قرار گرفته است که در سال ۲۰۱۴ این رتبه بهبود یافته و به جایگاه ۸۳ در بین ۱۸۷ کشور ارتقا یافته است.

مسافری افزود: بخشی از این رشد ناشی از ارتقاء عملکرد شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در خصوص احداثشبکه‌های بهداشتی فاضلاب می‌باشد که غالباً با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی محقق شده است.

وی تصریح کرد: در این دو سال به شرکت‌های آب و فاضلاب اختیاراتی داده شده تا با کمک مشارکت‌های مردمی سیستم‌های بهداشتی فاضلاب شهری را ارتقا دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز