خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

تلاش می‌کنیم رقابت خطرناک بین منافع ملی و استان‌ها متوقف شود

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۸۹۶

همچنین بخشی از منابع مالی با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت تبصره ۱۱ قانون بودجه تامین می‌شود اما در آینده باید منابع موردنیاز برای خرید تضمینی آب را داشته باشیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دچار زیان نشوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در گذشته یک مسابقه بسیار خطرناک برای تامین منافع استان‌ها در بخش آب و به زیان منافع ملی آغاز شده بود، گفت: ما هم‌اکنون تلاش می‌کنیم این رقابت خطرناک و مضر به منافع ملی متوقف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید چیت چیان وزیر نیرو در همایش سالانه صنعت آب وبرق با بیان اینکه با توجه به محدودیت و روند آلودگی منابع آب باید در این زمینه مدیریت داشته باشیم گفت: علاوه بر مدیریت منابع آب باید در زمینه تامین برق با کیفیت و مطمئن برای جامعه و ایجاد توازن و تعادل بین درآمد وهزینه آب و برق فعالیت داشته باشیم چرا که این دو فعالیتهای صنعت را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی افزود: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شورای عالی آب ۸ جلسه تشکیل داده درحالی که طی ۱۶ سال گذشته فقط جلسات این شورا ۷ بار بیشتر برگزار نشد.

چیت چیان تصریح کرد: مسئولین با توجه ویژه مسائل آب را دنبال می کنند که در این راستا شورای هماهنگی حوزه های آب گیر شروع به کار کرده است و در حال حاضر کارگروه نجات دریاچه ارومیه و حوزه زاینده رود تشکیل شده و به زودی نیز کارگروهی برای کرخه تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: مدیریت حوزه های آب ریز در کشور تشکیل شده که مدیران معرفی و مشغول به کار شده اند که از جمله آنها فلات مرکزی، ‌ارومیه و خوزستان بوده است.

وی با تاکید براینکه تلاش می کنیم مصالح ملی فدای مسائل بیهوده استانی نشود خاطر نشان کرد: تعادل بخشی به آب های زیر زمینی دومین مسئله ای بود که شروع کرده ایم و در این زمینه ۱۵ طرح در شورای عالی آب به تصویب رسیده و وزارت نیرو با سیاست گذاری صحیح ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خودش را به این حوزه اختصاص داده است که امیدواریم با مجموع اقدامات ۲۵ درصد از برداشت آبهای زیر زمینی توسط چاهها را نسبت به گذشته کاهش دهیم.

چیت چیان تجهیز آبیاری زهکشی آب را به صورت جمعی از جمله دیگر اقدامات برشمردو خاطر نشان کرد: مسئله دیگر ما آبرسانی به شهرها زیرا در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور تنش آبی دارند به این معنا که میزان تامین با مصرف آب برابر است یعنی اگر مصرف در روزهای گرم افزایش یابد دچار کمبود می شویم و در این رابطه مهمترین مانع محدودیت منابع مالی است که نیاز داریم برای خرید فولاد و لوله در اختیار پیمانکار قرار دهیم.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: در حال حاضر تهران، ‌شیراز، همدان، زهدان و خوزستان وضعیت تامین آب با این مسئله گره خورده است که به دلیل مشکلاتی که با بانکها داشتیم نتوانستیم برای فاینانس اقدام کنیم.

وی در خصوص مجمتع های آبرسانی روستایی نیز گفت: در حال حاضر ۷ میلیون نفر از ساکنین روستاهای کشور از نظر تامین آب وضعیت متعادلی ندارند و در تنگنا ها هستند و در برخی جاها ۶ هزار و ۴۰۰ روستا با تانکر آب رسانی می شوند مثلا آبدارهای استان زنجان ۱۷ ماه است که حقوق نگرفته اند و این شرایط سختی را بوجود آورده است لذا ما برای این کار برنامه ای تدوین کردیم تا بتوانیم ظرف سه سال کل مشکل راحل کنیم.

وی تاکید کرد: طی سالهای گذشته منابع دولتی پاسخگوی رفع مشکلات آب بخش روستایی را نمی داد ضمن اینکه طی چند سال گذشته ردیف بودجه روستایی در اختیار شهرها قرار گرفته بود اما امسال ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شده است.

وی سپس با بیان اینکه در گذشته یک مسابقه بسیار خطرناک برای تامین منافع استان‌ها در بخش آب و به زیان منافع ملی آغاز شده بود، تصریح کرد: ما هم‌اکنون تلاش می‌کنیم این رقابت خطرناک و مضر به منافع ملی متوقف شود.

وی افزود: موضوع تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی دومین کاری است که در بخش آب آغاز شده است و وزارت نیرو با سیاست‌گذاری صحیح، ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبار خود را برای موضوع تعادل‌بخشی و بهره‌برداری از تاسیسات آب در بودجه ۹۴ پیشنهاد کرده است که این رقم در بودجه امسال حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر نیرو با ابراز امیدواری از اینکه با نهایی شدن این اقدام‌ها، ۲۵ درصد از برداشت آب‌های زیرزمینی ازطریق چاه‌ها را کاهش دهیم، افزود: موضوع دیگر پرداختن به شبکه‌های آبیاری و زهکشی و نیز موضوع آب‌رسانی به شهرها است. شمار قال‌توجهی از شهرهای ما در مرحله تنش آبی هستند و میزان تولید با مصرف آب برابر است و اگر کمی مصرف افزیش یابد، در برخی شهرها دچار کمبود آب خواهیم شد.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی برای تامین کالاهای موردنیاز جهت اجرای طرح‌های آب‌برسانی ازجمله تهیه فولاد، اظهار داشت: تامین آب بسیاری از شهرهای ما با این موضوع گره خورده است و متاسفانه تاکنون به‌دلیل مشکل بانکی نتوانسته‌ایم فاینانس آن را انجام دهیم که از کارهای اولویت‌دار است.

وی گفت: همچنین بخشی از منابع مالی با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت تبصره ۱۱ قانون بودجه تامین می‌شود اما در آینده باید منابع موردنیاز برای خرید تضمینی آب را داشته باشیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دچار زیان نشوند.

وی همچنین با اشاره به موضوع شبکه‌های اّبیاری و زهکشی، اظهار داشت: قرار است ۱.۲ میلیون هکتار شبکه جدید اصلی و فرعی احداثشود و با ۸.۵ میلیارد دلار فاینانس برنامه‌ریزی شده است که منتظریم بانک مرکزی اقدام‌های نهایی را انجام دهد ضمن آنکه یکی از روش‌های موثر برای ایجاد اشتغال موثر، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

چیت‌چیان تولید همزمان آب و برق در سواحل جنوبی برای تولید یک میلیارد مترمکعب آب را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: موضوع دیگر برای مدیریت آب، واگذاری اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهری به بخش خصوصی است که موفقیت‌های خوبی حاصل شده و تاکنون ۳۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد امضا شده و هفت هزار میلیارد تومان پروژه جدید نیز آماده عقد قرارداد است.

وزیر نیرو سپس با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های این وزارت‌خانه در بخش برق، گفت: زمانی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد، سه‌هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه در دست احداثداشتیم درحالی که باید دست‌کم پنج‌هزار مگاوات سالانه ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه کنیم. بر این اساس، برنامه‌ریزی شده است ظرف پنج سال ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کنیم که از این میزان، احداثنزدیک به ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی آغاز شده است و امسال حدود ۴۳۰۰ مگاوات قرارداد نیز در دست انعقاد داریم.

وی افزود: در این فرآیند، هم بازده نیروگاه‌های حرارتی افزایش خواهد یافت و هم ظرفیت آنها اما منابع کافی برای توسعه نیروگاه‌ها در دسترس نیست و درصورت تداوم این وضعیت، در سال‌های آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی اظهار داشت: موضوع دیگر، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق است که از اهداف اصلی وزارت نیرو محسوب می‌شود و در ۲۴ مهرماه امسال نشستی با مدیران عامل شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق برگزار و برنامه‌ها مشخص شد که براساس آن، میزان تلفات برق تا یک سال آینده به زیر ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت ضمن آنکه الان حدود ۱۵ درصد تلفات داریم و با تحقق این برنامه، دست‌کم سالانه پنج‌هزار میلیارد تومان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

وزیر نیرو یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت‌خانه‌ را توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده و واحدهای CHP عنوان کرد و افزود: این برنامه به کاهش مصرف سوخت فسیلی و افزایش بازده نیروگاه‌ها و کاهش اتلاف شبکه منجر می‌شود که هم‌اکنون ۹۴۴.۵ مگاوات قرارداد احداثنیروگاه تجدیدپذیر به‌ویژه بادی منعقد شده است درحالی که هم‌اکنون فقط ۲۵۰ مگاوات ظرفیت فعال داریم و امیدواریم با تامین منابع مالی، در زمینه توسعه این نیروگاه‌ها گام‌های جهشی برداریم.

وی با بیان اینکه مصرف برق کشور در نیمه نخست امسال هفت درصد درمقایسه با زمان مشابه پارسال افزایش یافته است، اظهار داشت: این درحالی است که کل افزایش ظرفیت تولید دو درصد بوده است و صنعت‌گران برق با مدیریت درست توانستند با مدیریت مصرف و بار شبکه، افزایش مصرف را جبران کنند تا مشترکان احساس کمبود برق نداشته باشند.

وی در ادامه به تنگناهای اقتصادی صنعت آب و برق پرداخت و گفت: در بخش آب قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب شرب حدود ۱۰۰۰ تومان است که در شهرها ۳۰۰ تومان و در روستاها ۱۰۰ تومان از مشترکان دریافت می کنیم و فاصله عمیقی بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد و شرکت‌ها دچار مشکل هستند.

چیت چیان خاطرنشان کرد: تولید هر کیلووات ساعت برق نیز ۸۵ تومان بدون سوخت هزینه دارد و کل دریافتی وزارت نیرو ۴۹۴ ریال است که ۱۰۲ ریال نیز باید بابت سوخت داده شود و ۴۵ تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت دچار کمبود هستیم و این موضوع شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: با بررسی کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تایید شد که کسری وزارت نیرو ۹۶۳۰ میلیارد تومان در سال‌جاری فقط در بخش برق است.

وزیر نیرو با بیان اینکه از نیروگاه‌های خصوصی برق را خریداری می‌کنیم و امسال به نیروگاه‌های خصوصی هفت تا ۱۰ درصد پول برق خریداری‌شده را پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در بخش آب و برق بدهی داریم و در بودجه ۹۴ باید چاره‌جویی جدی برای ایجاد توازن بین هزینه و درآمدهای صنعت آب و برق اندیشیده شود.

وی همچنین گفت: قرار است برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده و دریافتی، در بودجه سال آینده سازوکاری پیش‌بینی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز