خبرگزاری کار ایران

استنشاق هوای آلوده، فعالیت‌های مغزی را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۴۱

ذرات معلق هوا به قدری کوچکند که در صورت استنشاق به راحتی وارد ریه‌ها و مغز شده و از عوامل خطر مهم زیست محیطی برای لطمه به عملکردهای مغزی محسوب می‌شوند.

ایلنا: زندگی در مناطقی سرشار از هوای آلوده باعث افت عملکردهای‌شناختی به ویژه در افراد مسن می‌شود.

به گزارش ایلنا، نتایج یک تحقیق در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد قرار گرفتن در معرض هوای ناسالم نه تنها می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی، تنفسی و حتی مرگ زودرس در جمعیت مسن شود بلکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تماس با هوای آلوده دارای اثرات مخربی بر سلامت مغز و عملکردهای‌شناختی است.

براساس این گزارش محققان با بررسی اطلاعات فردی ۱۴۷۹۳ فرد ۵۰ ساله و مسن‌تر براساس داده‌های سطح متوسط ذرات معلق هوا در سال ۲۰۰۴ و ارزیابی میزان عملکرد‌شناختی این افراد با آزمون‌های موجود نشان دادند ذرات معلق هوا به قدری کوچکند که در صورت استنشاق به راحتی وارد ریه‌ها و مغز شده و از عوامل خطر مهم زیست محیطی برای لطمه به عملکردهای مغزی محسوب می‌شوند.

نتایج حاصل از این گزارش حاکی است مواجهه با ذرات معلق هوا در محدوده ۴ / ۱ تا ۷ / ۰ میکروگرم در هر متر مکعب و هر ۱۰ میکروگرم افزایش با افت ۳۶ /۰ نمره در کاهش عملکردهای‌شناختی همراه بوده است که این اثر معادل به وجود آمدن تقریباً ۳ سال پیری در میان افراد مورد مطالعه بوده است.

به گفته محققان افزایش هر یک سال سن با افت ۱۳ / ۰ نمره در کاهش میزان عملکردهای‌شناختی و افت مغزی همراه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز