خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم هیلانه: کم‌فروشی نکردم

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۷۸۲

فیلم هیلانه فراموش نشده و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد بود، در بسیاری از سکانس‌های فیلم به خودم اجازه نمی‌دادم که دوربین را روی سه پایه و یا ریل قرار دهم احساس کردم اگر بخواهم مخاطب را با تکنیک درگیر کنم ممکن است رابطه‌اش با واقعیت قطع شود.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «هیلانه» در قالب شصت و ششمین برنامه خانه فیلم فرهنگسرای فردوس با حضور شهرام مسلخی(کارگردان)، تیموری(مجری طرح، مشاور کارگردان و پخش کننده فیلم) برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ مسلخی در ابتدای این نشست با اشاره به واقعی بودن داستان فیلم اظهار داشت: سناریوی فیلم سینمایی هیلانه را حدود چهار سال پیش به دنبال آشنایی و دیداری که با شخصیت اصلی داستان داشتم، نوشتم و برای ساخت آن بنیاد شهید کردستان عراق همکاری بسیاری با ما داشت. پروانه ساخت فیلم را از عراق گرفتیم اما پروانه ساخت مورد قبول ایران نبود و با توجه به حضور فیلم در در جشنواره مختلفی همچون سانفرانسیسکو، لندن، جیپور هند، دهوک و… و درگیر شدن برای ساخت فیلم بعدی خیلی برای اکران عمومی در ایران تلاش نکردم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اکران این فیلم در سینمای جدید هنر و تجربه، گفت: تمام تلاشمان را برای اکران این فیلم در سینما خواهیم کرد چرا که هنر و تجربه خود سینمایی خاص است که مخاطب خاص خود را دارد.

وی در توضیح این مطلب که فیلم سینمایی «هیلانه» یا «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» کدامیک به عنوان نخستین ساخته خود محسوب می‌شود با اشاره به اینکه فیلم عاشق‌ها ایستاده می‌میرند در جشنواره فجر سال گذشته شرکت کرده بود و در بخش نگاه نو(فیلم اولی‌ها) حضور داشت، گفت: در واقع فیلم سینمایی هیلانه نخستین ساخته من بوده است ولی با توجه به اینکه به دلیل نداشتن پروانه ساخت در ایران اکران نشد فیلم سینمایی عاشق‌ها ایستاده می‌میرند به عنوان نخستین اثر محسوب می‌شود.

مسلخی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به انتخاب بازیگرانی همچون شهرام حقیقت دوست و سحر قریشی هدف ساخت فیلمی ایرانی بوده یا اقلیم کرد، گفت: قصه هیلانه برای دو کشور طراحی شده نه صرفا ایران و یا کردستان عراق؛ داستان این فیلم واقعی است، شخصیت اصلی فیلم‌‌ همان علی است که در ایران بزرگ شده است و پس از فوت مادرش متوجه که خانواده اصلی خود در کردستان عراق هستند و در حال حاضر هم حدود پنج سال است که نزد خانواده‌اش بازگشته و مشغول تحصیل است. علی با توجه به زندگی در دو فرهنگ متفاوت دو ملیتی است و می‌توان گفت فیلم من هم به این شکل است. همچنین ما از قبل تصمیم داشتیم که از بازیگران ایرانی استفاده کنیم تا گیشه را داشته باشیم و نیاز فیلم هم قطعا همین بود که بازیگر ایرانی باشد تا ایرانی صحبت کند نه کردی، برای همین از شهرام حقیقت دوست استفاده کردیم و به دلیل جاذبه‌های سینمایی از بازیگر دیگری چون سحر قریشی استفاده شده است.

تیموری(مجری طرح، مشاور کارگردان و پخش کننده فیلم) نیز گفت: مدت هاست که فیلم‌های ارزشی از مردم فاصله گرفته است و زمانی که می‌بینیم مردم با علاقه به تماشای این فیلم‌ها می‌نشینند جای خوشحالی دارد؛ فیلم ارزشی برای پخش کننده‌ها فیلم خوبی نیست چون در پایان به پول نمی‌رسند. تنها برخی از پخش کننده به دلیل علاقه شخصی خود و نه صرفا اهداف مالی در این زمینه کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجری طرح در مراحل تولید فیلم به کارگردان کمک می‌کند، گفت: بخش هنری فیلم مربوط به کارگردان و بخش بازاری فیلم نیز بر عهده مجری طرح است قسمتی که در ایران خیلی دیده نمی‌شود و حتی در دوره‌ای نسبت به آن موضع گرفتند و می‌گفتند که فیلم بازارای بوده هنری نیست بنابراین فیلم خوبی به شمار نمی‌رود در صورتی که فیلم هم می‌تواند بازاری باشد و هم هنری.

در ادامه مسلخی با اشاره به هدف خود از ساخت فیلم هیلانه گفت: در سینمای جنگ فیلم ساز باید فیلم خود را مصادف با موقعیت و اتفاقات روز جامعه بسازد؛ ما تا چند سال گذشته سینمای جنگ داشتیم ولی امروز بر خلاف تبلیغات دروغین رسانه‌های خارجی از چهره ایران، کشورمان در حال جنگ با هیچ کشوری نیست. بعد از سینمای جنگ سینمایی آمد که به تاثیرات جنگ پرداخت، تاثیر جنگ سال‌ها پس از جنگ هم مشاهده می‌شود که یکی از این موارد اتفاقی است که برای علی شخصیت اصلی فیلم هیلانه رخ داد. تا زمانی که تاثیرات جنگ باشد قطعا این نوع سینما کنار نخواهد رفت.

وی با اشاره دغدغه خود برای ساخت فیلم هیلانه و پرداختن به موضوع حلبچه و کردستان گفت: پدر من اهل حلبچه است و جدای از آن ما برای ساخت فیلم نیاز به یک بار دراماتیک، قصه و کشمکش داریم؛ شبی که من با علی صحبت کردم احساس کردم این بار دراماتیک برای ساخت یک فیلم وجود دارد.

مسلخی خاطرنشان کرد: در جشنواره فجر سال گذشته عنوان جوان‌ترین کارگردان را به خاطر فیلم «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» گرفتم، احساس می‌کنم زمان ساخت فیلم هیلانه که تنها ۲۵ سال سن داشتم باید این عنوان را می‌گرفتم.

وی با بیان اینکه من به عنوان یک فیلم ساز به مخاطبم کم فروشی نکردم، گفت: با توجه به واقعی بودن داستان، فیلم هیلانه فراموش نشده و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد بود، در بسیاری از سکانس‌های فیلم به خودم اجازه نمی‌دادم که دوربین را روی سه پایه و یا ریل قرار دهم احساس کردم اگر بخواهم مخاطب را با تکنیک درگیر کنم ممکن است رابطه‌اش با واقعیت قطع شود.

کارگردان فیلم هیلانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این تمام قصه عین واقعیت است، گفت: کلیت قصه واقعی است ولی نیاز است در این بین بچه داستان‌هایی اضافه کنیم تا به بیننده احساس تماشای مستند دست ندهد. برخی شخصیت‌ها زائیده تخیل من هستند تا بار دراماتیک قصه به سمت سینمایی برده شود.

تیموری در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به خلاصه داستان فیلم سینمایی «هیلانه» که به اشتباه در پشست سی دی این فیلم عنوان و منتشر شده بود، گفت: این اشتباه از سوی شرکت پخش(ریز موج) رخ داده و متن منتشر شده متعلق به فیلم آقای جیرانی بوده است.

مسلخی در خصوص انتخاب بازیگران این فیلم گفت: جذب بازیگر کار سختی نبود، در خصوص نقش علی اگر هر بازیگری غیر از شهرام حقیقت دوست بود نمی‌پذیرفتم، با بازیگران بسیاری برای این نقش صحبت کردم ولی آن طور که باید با این شخصیت ارتباط برقرار نکردند ولی احساس کردم شهرام حقیقت دوست با این نقش ارتباط برقرار کرده است.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل فیلم تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز