خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو ا ایلنا:

سیاست عرضه نفت خام به پالایشگاههای خصوصی شفاف نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۸۹۴

اعلام عرضه نفت صادراتی در بورس انرژی که در آن خریدار می‌بایست به صادرات نفت خریداری شده بپردازد در حالی که هنوز جریان فروش داخلی نفت خام و میعانات با مشکلات متعددی مواجه است یک گام بلند بدون زمینه سازی و مصادق برداشتن سنگ بزرگ است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز جریان فروش داخلی نفت خام و میعانات با مشکلات متعددی مواجه است، گفت: وزارت نفت ابتدا نفت خام و میعانات مورد نیاز پالایشگاههای خصوصی را به صورت عادلانه و قابل اتکا و شفاف در بورس انرژی عرضه کند و پس از آن بخش خصوصی را به خرید نفت صادراتی فرا خواند.

همایون دارابی کار‌شناس بورس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص عرضه نفت خام در بورس، گفت: عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی یک سنگ بزرگ است که به دلیل فراهم نشدن زمینه‌های لازم نشان‌ ازعدم تمایل وزارت نفت به حضور بخش خصوصی در بازار نفت دارد.

وی با بیان اینکه ایران فرصت ایجاد یک بورس فعال و پویای نفت را از دست داده است، تصریح کرد: سالهای پیش از تحریم بهترین زمان برای تشکیل و راه اندازی بورس نفت بود اما این فرصت از دست رفت.

دارابی ادامه داد: پس از تحریم نیز علی رغم آنکه عرضه نفت خام در بورس یکی از راه‌های کاهش فشار تحریم بود عدم توجه وزارت نفت به الزام چنین عرضه‌هایی منجر به استقبال سرد و عدم حضوربخش خصوصی در این عرصه شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بخش خصوصی کشور این برداشت از گذشته وجود دارد که در بدنه وزارت نفت هیچ تمایلی برای شفاف شدن فرآیند فروش نفت و حضور فعالان ایرانی در بخش وجود ندارد.

این کار‌شناس بازار سرمایه با بیان اینکه در دولت جدید نیز وضعیت همکاری وزارت نفت با بخش خصوصی بهبود نیافته یادآور شد: متاسفانه جریان اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری در حوزه نفت متوقف و فراموش شده است و مدیران وزارت نفت همچنان قصد مدیریت بر این حوزه را دارند.

دارابی اظهار داشت: اعلام عرضه نفت صادراتی در بورس انرژی که در آن خریدار می‌بایست به صادرات نفت خریداری شده بپردازد در حالی که هنوز جریان فروش داخلی نفت خام و میعانات با مشکلات متعددی مواجه است یک گام بلند بدون زمینه سازی و مصادق برداشتن سنگ بزرگ است.

وی تاکید کرد: وزارت نفت اگر قصد واقعی برای فروش نفت در چارچوب شفاف بورس داخلی دارد باید در ابتدا نفت خام و میعانات مورد نیاز پالایشگاههای خصوصی را به صورت عادلانه و قابل اتکا و شفاف در بورس انرژی عرضه کند و پس از آن بخش خصوصی را به خرید نفت صادراتی فرا خواند.

این کار‌شناس بورس گفت: اینک با وجود گذشت شش ماه از ابتدای سال هنوز وزارت نفت سیاست شفافی را در برابر پالایشگاههای خصوصی اعلام نکرده و شکایتهای فراوانی از گران فروشی نفت خام و ارزان خریدن فرآورده‌های نفتی تولیدی مطرح می‌شود این در حالی است که شایسته بود در گام اول نفت خام مصرفی این پالایشگاه‌ها و فرآورده‌های آن‌ها در فضای رقابتی در بورس انرژی عرضه می‌شد و پس از آن به دنبال بحثصادرات می‌رفتیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز