خبرگزاری کار ایران

علی قاسمی:

مرحوم طالقانی سعی بر حل تعارضات با فهم ایمان در بطن حیات اجتماعی داشت

کد خبر : ۲۰۳۸۲۳

تلقی از کفر و ایمان در اندیشه طالقانی متفاوت است ایشان با طرح توحید به عنوان راهنمای عمل این موضوع را دگرگون کرد، دراین حالت کفار کسانی نمی‌شدند که به خدا ایمان نداشتند بلکه کسانی بودندکه قصد داشتند با طرح موضوعاتی به تبعیض در جامعه ادامه دهند.

یک پژوهشگر دین و تاریخ بیان کرد: سعی طالقانی در فهم ایمان و ورود آن به حیات اجتماعی برای برطرف کردن تضادهای فردی و اجتماعی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی قاسمی در مراسم بزرگداشت آیت الله طالقانی که عصر روز پنج شنبه در کانون توحید برگزار شد، درباره وضع روشنفکری دینی وبحران‌های رو در روی آن گفت: قبل از پرداختن به این موضوع باید به دنیای قدیم، ‌جدید و وضعیت پست مدرن اشاره کنیم تا بتوانیم درک درستی از وضعیت روشنفکری و زمانه زیست طالقانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: دنیای قدیم تحت عنوان سنت متکی بر چیستی دنیا و نظام معرفتی بود که به دنبال کشف راز‌ها و رازداری گام بر می‌داشت که با شروع دنیای جدید و ماده باوری از دنیای قدیم خارج شدیم. بعد از دنیای جدید به وضعیتی رسیده‌ایم که باید آن را پست مدرن بدانیم که فرهنگ، زبان وحقیقت استعاره‌ای در آن حاکم است.

قاسمی گفت: همانطور که می‌دانید طالقانی در زمانه‌ای می‌زیست که بحثهای پست مدرن آنقدر شایع و عمومی نبود. ایشان از نظر ماده تفکر به جهان قدیم تعلق داشتند که سعی در ایجاد صورتی جدید به این ماده متناسب با مشکلات دوره خود می‌نگریست.

این پژوهشگر دین و تاریخ بابیان اینکه طالقانی مفسر به نام قرآن در زمانه خود بود گفت: ایشان سعی می‌کند قرآن را به مثابه آموزه به صحنه اجتماع وارد کند و از نظر مبانی فکری به آن به عنوان راهنمای عمل می‌نگرد.

وی افزود: هر چند طالقانی به عقل فطری توجه داشت اما آن را بدون عقل هدایتگر که‌‌ همان قرآن است منفعل می‌دانست که نمی‌تواند حرکتی در راه عمل اجتماع داشته باشد.

قاسمی بابیان اینکه طالقانی قرآن را راهنمای روشن می‌دانست که باید با آن خرافات را از جامعه بزداییم تصریح کرد: ایمان اندیشه طالقانی به مثابه متافیزیک نیست بلکه همه چیز در آن تفکر دربطن اجتماع قرار دارد.

قاسمی ابراز کرد: درچارچوب این تفکر است که تلقی از کفر و ایمان در اندیشه طالقانی متفاوت است ایشان با طرح توحید به عنوان راهنمای عمل این موضوع را دگرگون کرد، در این حالت کفار کسانی نمی‌شدند که به خدا ایمان نداشتند بلکه کسانی بودندکه قصد داشتند با طرح موضوعاتی به تبعیض در جامعه ادامه دهند.

وی گفت: ما امروز در یک شیفت پاردایمی قرار داریم و بایدسعی کنیم خود را متناسب با آن بازخوانی کنیم وبدانیم که چگونه با تغییر در روش نگاه وجهت وحرکت نیز تغییر خواهد کرد. امروز کار روشنفکری دینی با ید رویکرد فرهنگی و خارج از دیدگاه ایده ائولوژیکی گذشته باشد.
قاسمی درپایان گفت: کاری که روشنفکری دینی باید امروز با تاسی از افراد مانند طالقانی رقم بزنند، توجه به وحی و وحدانیت در عمل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز