خبرگزاری کار ایران

خشکسالی تاثیری بر کیفیت آب شرب اصفهان نداشته است

کد خبر : ۲۰۱۵۶۹

تابستان امسال به دلیل جاری نبودن آب در بستر زاینده رود و با کاهش آبدهی چاه های فلمن که موجب شد چاه های جدید در مدار بهره برداری قرار گیرد، مشاهده شد در بعضی از نقاط اصفهان سختی آب تا حدودی بالا بوده ولی این امر دلیلی بر سالم نبودن آب شرب در اصفهان نیست.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان اصفهان به مردم اطمینان داد که بروز پدیده خشکسالی در حوضه زاینده رود هیچ تاثیری بر کیفیت آب شرب این منطقه نگذاشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت آبفای اصفهان، هاشم امینی در جلسه کمیته ایمنی آب افزود: تغییر فصول بر کیفیت آب شرب اصفهان هیچ تاثیری ندارد و در هر زمان آب شرب اصفهان عاری از هرگونه آلودگی میکروبی و شیمیایی است.

وی اظهار کرد: برخی از مردم معتقدند که کاهش حجم آب سد زاینده رود بر کیفیت آب شرب تأثیرگذار است و این امر پارامترهای کیفی آب شرب را تحت تاثیر قرار داده است.

امینی افزود: پایش صورت گرفته بر بخشی از رودخانه زاینده رود نشان می دهد که در پارامترهای کیفی آب شرب اصفهان هیچ گونه تغییری بوجود نیامده و رسوبات موجود در سد زاینده رود تاثیری بر کیفی بودن آب شرب اصفهان نداشته است.

مدیر آبفای اصفهان خاطر نشان کرد که در این پایش آب رودخانه زاینده رود از سد چم آسمان تا منطقه مصرف توسط کارشناسان محیط زیست و مرکز بهداشت استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

امینی ادامه داد: تابستان امسال به دلیل جاری نبودن آب در بستر زاینده رود و با کاهش آبدهی چاه های فلمن که موجب شد چاه های جدید در مدار بهره برداری قرار گیرد، مشاهده شد در بعضی از نقاط اصفهان سختی آب تا حدودی بالا بوده ولی این امر دلیلی بر سالم نبودن آب شرب در اصفهان نیست.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان افزود: اکنون تصفیه خانه باباشیخعلی با بیش از ۱۱.۵ مترمکعب در ثانیه بیشترین ظرفیت تصفیه را در کشور دارد و کیفیت مطلوب فرایند تصفیه در این سامانه موجب شده که بیشترین حجم واگذاری در این تصفیه خانه انجام شود.

اصفهان و شهرهای همجوار آن از کانون های پرتراکم جمعیتی منطقه مرکزی کشور است که به شکل تاریخی وابستگی عمیقی به زاینده رود دارد.

تداوم خشکسالی در سال های اخیر در کنار افزایش روز افزون مصرف آب در حوضه زاینده سبب خشک شدن این رودخانه در منطقه پایین دست شده است.

زاینده روداکنون از محل سد بنا شده روی این رودخانه تا تصفیه خانه باباشیخعلی به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب شرب استان اصفهان جاری است.

چندی پیش ریزش مواد نفتی به زاینده رود سبب اخلال در فرآیند فعالیت تصفیه خانه آب بابا شیخعلی شد و آسیب پذیری منابع آب شرب اصفهان را بیش از پیش آشکار کرد.

مسوولان امور آب در پی بروز معضلات پی در پی در تامین مناسب آب شرب اصفهان در سال های اخیر طرح انتقال آب و ایجاد تصفیه خانه ای دیگر به موازات تصفیه خانه باباشیخعلی موسوم به «گلاب ۲» را ارایه کردند که این طرح به دلایل مختلف از جمله مخالفت استان های همجوار متوقف شده است.

اکنون علاوه بر ساکنان منطقه اصفهان بزرگ، اهالی یزد نیز از آب زاینده رود برای مصارف شرب بهره می برند که بی آبی در این حوضه بر زندگی مردم این منطقه اثر گذاشته است.

بروز مشکلات معیشتی در زندگی کشاورزان، نابودی زمین های باغی و زراعی، فضاهای سبز شهرها و نیز خشکی تالاب گاوخونی از دیگر پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی خشکی زاینده رود است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز