خبرگزاری کار ایران

روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گرامی داشته شد؛

بازوبند پهلوانی بر بازوی ۲ پهلوان / ۸ کتاب ولایتی رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۲۵۷

مراسم ویژه روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای برگزار و بازوبند پهلوانی کشور بر بازوی میرزاپور و صادق‌زاده بسته شد / پهلوانی با هنر رابطه‌ای دیرینه دارد. نواختن زنگ مرشد که جلوه‌ای از موسیقی است به همراه سایر هنرها ازجمله خوشنویسی و نقاشی و شعر در این آداب دیده می‌شود.

مراسم ویژه روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای برگزار و بازوبند پهلوان کشور بر بازوی میرزاپور و صادق‌زاده بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم ویژه روز ملی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای عصر امروز(۲۳ مرداد) همزمان با ۱۷ شوال روز نبرد حضرت علی(ع) در جنگ خندق با عمربن عبدود با حضور محمود گودرزی(وزیر و ورزش و جوانان)، علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مسعود سلطانی‌فر(رئیس سازمان میراثفرهنگی)، علی اکبر ولایتی(مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل) و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و ورزش در مجموعه تاریخی کاخ موزه گلستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم؛ فرهاد طلوع کیان(رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و باستانی) درمورد نامگذاری این روز به نام روز ورزش پهلوانی گفت: این برنامه با همکاری ۱۸ نهاد سازمان و وزارتخانه تصویب شد. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای بزرگتری انجام دهیم که در نهاد متمم توسعه فرهنگ زورخانه‌ای تصویب شد.

وی افزود: محمود گودرزی در وزارتخانه ورزش حرکت پهلوانی انجام دادند و اولین جلسه ستاد پهلوانی در وزارت ورزش با حضور نمایندگان ۴۳ دستگاه و نهاد سازمان و وزارتخانه تشکیل شد.

طلوع کیان در ادامه گفت: یکی از شاخص‌های آیین پهلوانی دفاع از مظلوم است و جنایات رژیم صهیونیستی باعثشد امروز مراسم گلریزان در سراسر کشور برگزار شود تا جلوه عملیاتی دفاع از مظلوم توسط جامعه ورزش رقم بخورد.

علی جنتی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز گفت: از اینکه در روزی که به نام شما و یادآور یکی از خصلت‌های انسانی مولا علی(ع) است؛ حضور پیدا کردم بسیار خرسندم. ۱۷ شوال روزی است که علی(ع) به عنوان نماد شجاعت در مبارزه با هوای نفس جنگجوی نامی لشگر کفر را از فراز به فرود آورد. داستانی که بسیاری از مورخان ازجمله مولانا در مثنوی معنوی آن را به نظم درآورده است.

وی در ادامه افزود: آیین پهلوانی به وسیله پوریای ولی که از مردم خوارزم بود به صورت امروزی به ما منتقل شد هرچند آیین پهلوانی تاریخ بسیار کهن‌تری دارد چراکه مردم ایران از دیرباز برای دفاع از مرز وبوم خود به کشتی و فنون جنگاوری می‌پرداختد.

جنتی ادامه داد: بخش مهمی از این تاریخ به فرهنگ پهلوانی اختصاص دارد. در برخی دانشنامه‌های خارجی این ورزش را حتی از نظر جسمانی نیز بهترین ورزش برای سلامتی می‌دانند.

وی در ادامه افزود: عنوان جهان پهلوان به کسی تعلق می‌گیرد که هم در پهلوانی و کشتی پشت پهلوانان عصر خود را به زمین می‌زند و هم در اخلاق. رادمرد و پهلوان واقعی نزد ایرانیان کسی بود که حسن خلق شهامت سلحشوری و تنومندی را توامان داشتند. به معنای دیگر پهلوانی قبل از آنکه مفهومی درونی داشته باشد؛ مصداقی بیرونی دارد.

جنتی در ادامه گفت: ورزش زورخانه آداب خاصی دارد که از خصایص ائمه و به خصوص علی(ع) و دلاورمردان باستانی ایران نشات می‌گیرد به همین دلیل به مسجد دوم مشهور شده و دارای حرمت و احترام است.

وی درمورد برگزاری مراسم گلریزان برای مردم غزه گفت: رسم دیرینه و پسندیده گلریزان حرکتی ارزشمند برای حمایت از مردم غزه بود همان نقشی که از آداب و فرهنگ پهلوانی انتظار می‌رود.

جنتی ادامه داد: پرسش اصلی ما این است که امروزه برخی قهرمانان از آداب پهلوانی دور افتاده‌اند و برای رسیدن به مقام قهرمانی به هر وسیله‌ای دست می‌برند. این کار با آداب پهلوانی فاصله دارد.

جنتی خاطرنشان کرد: پهلوانی با هنر رابطه‌ای دیرینه دارد. نواختن زنگ مرشد که جلوه‌ای از موسیقی است به همراه سایر هنرها از جمله خوشنویسی و نقاشی و شعر در این آداب دیده می‌شود.

وی در پایان گفت: صیانت از آداب پهلوانی مشارکت همه نهادها را می‌طلبد در این راه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در زمینه نشر کتاب و سایر حوزه‌های هنری مرتبط با فرهنگ پهلوانی کارهای شایسته‌ای انجام داده است.

در ادامه علی اکبر ولایتی گفت: اساس کلمه فتوت از قرآن کریم است که در همه کلام معصومین درمورد فتوت وجوانمردی نیز احادیثی داریم قرآن کریم حضرت ابراهیم را یک فتا یعنی جوانمرد نامیده است.

وی در ادامه افزود: در قرون گذشته فتوت‌نامه‌های متعددی نوشته شده که یکی از معروفترین آنها از کاشفی سبزواری و دیگری از ملاعبدالرزاق کاشانی است که اساس همه آنها آیات قرآنی و احادیثاست. فتوت تعمیم یافته عرفان اسلامی است برای اینکه در سطح جامعه گسترش یابد و البته سرشاخه تشیع است.

وی ادامه داد: فتوت و ارتباط آن با عیاری جوانمردی لوتیان و ورزش پهلوانی از آغاز اسلام تا امروز وجود داشته که من در کتاب خودم برای اولین بار این ارتباط را به رشته تحریر درآورده‌ام.

در ادامه محمود گودرزی گفت: ورزش ما هر وقت با فرهنگ و آیین پهلوانی عجین شده در متن زندگی مردم قرار گرفته و به عنوان یک نماد معرفی شده است.

وی افزود: نگاه به تاریخ یک بازگشت منفی نیست بلکه احیای سنت‌هایی است که باید اتفاق بیفتاد از این رو باید در احیای فرهنگ پهلوانی رویکردی به عقب نیز داشته باشیم چراکه امروز با انواع هجمه‌ها و ارزش‌هایی که در فرهنگ ما جایی ندارد روبرو هستیم و به همین دلیل باید سنت‌های خودمان را احیا کنیم.

گودرزی ادامه داد: در ورزش پهلوانی که زورخانه نماد آن است؛ مفاهیم فرهنگی فراوانی دیده می‌شود که امیدواریم با قانومند کردن و ضابطه‌مند کردن این فرهنگ بتوانیم گامی در احیای سنت‌هایمان برداریم.

وی در پایان گفت: آنچه که در جهان ورزش امروز ساری و جاری است آن چیزی نیست که ما به عنوان یک ملت فرهنگی به دنبال آن هستیم بنابراین باید به دنبال ترویج و نشر آداب پهلوانی باشیم که اگرچه کار دشواری‌ست اما شدنی است.

در پایان مسعود سلطانی‌فر گفت: برخی دلایلی را که باعثشد این فرهنگ ثبت جهانی شود این است که این ورزش ریشه در اخلاق فرهنگ و اعتقادات ما دارد. از سوی دیگر با اساتید ما ارتباط دارد ضمن اینکه در حفظ صورت‌های مختلف هنر نقش‌آفرینی می‌کند و مهمتر از همه اینکه این آیین در تربیت نسل جوان و اشاعه فرهنگ جوانمردی نقش بسیار مهمی دارد.

در پایان مراسم بازوبند پهلوانی توسط محمود گودرزی بر دستان احمد میرزاپور و جابر صادق زاده بسته شد.

حاشیه‌ها

• ازجمله مهمانان این مراسم رسول نجفیان بازیگر سینما و تلویزیون؛ علی مرادی دبیرکل کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا؛ محمد نصیری قهرمان اسبق وزنه‌برداری المپیک و رضا سوخته سرایی قهرمان اسبق کشتی کشور بودند.

• در بخشی از این مراسم از حاجیان نخستین رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی پس از انقلاب تجلیل به عمل آمد.

• ازسوی طلوع کیان رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و محمد نجات؛ مهر یکی از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای لوح و یادبود پهلوانی به جنتی وزیر ارشاد اهدا شد.

• از سند ثبت آیین‌نامه پهلوانی که توسط سلطانی فر در یونسکو به ثبت رسیده رونمایی شد.

• از ۳ کتاب ولایتی در زمینه مرام‌نامه و سلوک و رفتار پهلوانی و همچنین کتاب ۵ جلدی دانشنامه جوانمردی که توسط ولایتی تالیف شده رونمایی شد.

• در پایان توسط وزیر ورزش از فدراسیون کشتی۲۰ سکه بهار آزادی به احمد میرزاپور و ازسوی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری ۲۰ سکه بهار آزادی به جابر صادق‌زاده اهدا شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز