خبرگزاری کار ایران

کارگردان «ما با دست هایمان پرواز می‌کنیم» مطرح کرد:

تئاتر؛ رسانه‌ای برای ارتباط با کودکان و نوجوانان

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۳۵۴

رعنا قادری: شاید زمان مناسبی باشد که موسسه‌های مختلف از گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان حمایت کنند، چون تربیت نسل بعد یک وظیفه عمومی است و نباید به هیچ وجه به سادگی از آن عبور کرد.

رعنا قادری، کارگردان نمایش «ما با دست هایمان پرواز می کنیم»، تمرین کردن با کودکان سخت اما لذت بخش دانست و تئاتر را یک رسانه مهم و کاربردی برای کودکان برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رعنا قادری، کارگردان جوانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مشغول به فعالیت است، در مورد جنبه‌های مختلف کار و تمرین تئاتر با کودکان و نوجوانان بین هفت تا چهارده سال در نمایش اخیر خود گفت: من خود را بیش از هر چیز دیگر بازیگر تئاتر کودکان می‌دانم زیرا دوست دارم که آنها مخاطب من باشند و با کودکانی که نسل بعد را می‌سازند همراه شوم، نسلی که به آگاهی و امید نیاز دارد، و ما وظیفه داریم در این راه به آنها یاری برسانیم.

وی افزود: تمرین و کار کردن با کودکان انرژی زیادی دارد و لحظات زندگی‌ام را پربارتر می‌کند، در عین حال که زمان و انرژی زیادی از خود من می‌گیرد اما این وظیفه ما است که در هر مکان و زمانی به نسلی بعدی نیز فکر کنیم، نسلی که از منظر قدرت فکری و تحلیل جهان بسیار از ما جلوتر عمل می‌کند و دیگر نمی‌شود با روش‌های قدیمی به او پند و اندرز داد، بلکه نیاز به قالب‌های جدید فکری و عملی است تا بتوان به نتیجه مناسبی انتظار داشت و خوب به طور طبیعی این مسله انرژی و زمان زیادی را می‌طلبد. در تمرینات همین نمایشی که سه شب در تالار هنر اجرا داریم، من بسیاری از جنبه‌ها را به طور عینی دیدم و لمس کردم و این باعثشد مصم‌تر به تئاتر کودک و نوجوان فکر کنم.

قادری سپس تئاتر را یک رسانه مهم توصیف کرد و گفت: تئاتر به عنوان یک هنر زنده، رسانه خوب و مهمی برای مواجه با کودکان و نوجوانان است، زیرا آنها نسلی هستند که به دنبال عناصر نویی در جهان اطراف خود می‌گردند و به دنبال خلق جهانی جدید برای خود هستند و تئاتر جزو آن دسته از رسانه‌هایی است که می‌تواند به این رویا، جامه عمل بپوشاند.

این کارگردان جوان با اشاره به حضور در فستیوال بین‌المللی کودکان و نوجوان آلمان در سال جاری و تجربه‌های احتمالی این سفر گفت: حضور در این فستیوال برای شخص من، ارتباط، مشارکت، تعامل و ارتباط با سایر همکاران است که از تمام نقاط دنیا به این فستیوال می‌آیند و در همین ارتباط گیری‌ها، می‌توانم نقاط قوت و ضعف خود را بشناسم و خود را محک بزنم و تجربه‌های جدید کسب کنم.

وی در ادامه گفت: این حضور و اتفاق برای بچه‌های گروه هم بسیار سودمند است و آنها تجربه حضور در کنار کودکان و نوجوانانی را می‌یابند که از فرهنگ‌ها و ملیت‌های دیگر در یک فستیوال حضور یافته‌اند و فارغ از رنگ‌ها و مرزها در کنار یکدیگر، آزاد و برابر به تمرین گفتگو و تحمل اندیشه مخالف می پردازند.

این فعال حوزه کودک و نوجوان سپس به اجرای کوتاه مدت نمایش «ما با دست هایمان پرواز می‌کنیم» در تالار هنر اشاره و خاطر نشان کرد: اجرای زیاد یک نمایش حتی برای حرفه‌‌ای‌های حوزه تئاتر هم عادی می‌شود، حال با کودکان و نوجوانانی مواجه هستیم که شاید برای اولین بار به صحنه تئاتر قدم می‌گذارند، و این عادی شدن برای آنها مناسب نیست، آنها باید از همین قدم اول بیاموزند که از فرصت‌های خود به خوبی استفاده کنند و همیشه این فرصت‌ها قابل تکرار نیست.

وی در پایان گفت: تولید این نمایش توسط مدرسه تئاتر خانه هنر خرد صورت گرفته است و کمتر موسسه‌ای حاضر به سرمایه‌گذاری و حمایت از تئاتر کودک و نوجوان است، شاید زمان مناسبی باشد که سایر موسسات نیز از گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان حمایت کنند، چون تربیت نسل بعد یک وظیفه عمومی است و نباید به هیچ وجه به سادگی از آن عبور کرد. من از تمام مسئولین و دست اندرکارانی که صمیمانه از به من و بچه‌های گروه نمایش برای به اجرا رسیدن این نمایش یاری رسانند، سپاسگزارم و امیدوارم این حمایت‌ها باز هم ادامه پیدا کند.

نمایش «ما با دست هایمان پرواز می‌کنیم»، به مدت سه شب در تاریخ ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ تیرماه ۹۳، ساعت ۱۶:۳۰ در تالار هنر به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز