خبرگزاری کار ایران

در نشست فیلم خرس مطرح شد:

اکران نشدن فیلم؛ ضربه‌ی بزرگی به بازیگران و عواملش می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۸۶۰

مسئولان باید با هنرمندان مهربانتر برخورد کنند و درجه‌‌ی اغماض‌شان را بالاتر ببرند. نگهداشتن یک اثر هنری و نشان ندادن آن به مردم؛ ظلم به هنرمندان و کارگردانان است.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی خرس شب گذشته؛ دوشنبه دوم تیرماه؛ با حضور کارگردان، عوامل فیلم و اهالی رسانه در سینما تک خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو معصومی(کارگردان فیلم خرس) با اشاره به اینکه داستان فیلم براساس یک اتفاق واقعی ساخته شده، افزود: روزی در هنگام ساختن یکی از فیلم‌هایم از جنگل‌های مازندران عبور می‌کردم که با سه قبر مواجه شدم. یک قبر برای دو کودک و یک قبر نیز برای یک زن بود. بعد متوجه شدم که مردی؛ دو فرزند و همسر خود را کشته است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد در بسیاری از خانواده‌ها رخ داده، افزود: خود من در یک خانواده‌ی ۷ نفره بزرگ شدم که سر سفره همه با هم غذا می‌خوردیم و پدر و مادرم سر همان سفره به هم همه چیز می‌گفتند. به همین دلیل سعی کردم این موضوع را در فیلم هم نشان دهم.

معصومی با اشاره به اینکه سینما با ادبیات فرق دارد، گفت: سینما تکنیک است و در آن حرف منتقل نمی‌شود به همین دلیل به هیچ عنوان من روی دیالوگ‌ها فکر نمی‌کنم و تنها این برایم اهمیت دارد که حرفها و دیالوگها قابل باور باشد.

خسرو معصومی با اشاره به توقیف فیلم گفت: داستان فیلم درباره رزمنده‌ای است که بعداز هشت سال بازمی‌گردد و متوجه می‌شود زنش بدلیلی اینکه فکر می‌کرده که همسرش شهید شده، ازداوج دیگری کرده است. این رزمنده این مسئله را نمی‌تواند قبول کند و می‌خواهد همسرش دوباره به وی رجوع کند.

معصومی افزود: عشقی که در این فیلم وجود دارد به خاطر روزگاری بوده که آنها با هم گذراندند نه فقط زیبایی زن فیلم.

در این مراسم؛ مریلا زارعی بازیگر این فیلم نیز گفت: خسرو معصومی برعکس اینکه شخصیت درونگرا و کم‌حرفی دارد زمانی که احساساتی می‌شود با همان احساسات جملاتش را بیان می‌کند و همین امر ممکن است بیننده در اوج تشویق از او بدش بیاید.

وی در ادامه افزود: در این فیلم ارتباط خوبی در پشت صحنه برقرار بود و از دلایل حضور من در این فیلم بجز خود معصومی حضور پرویز پرستویی بود زیرا برایم مهم بود که از او در این فیلم چیزهایی یادبگیرم.

زارعی با بیان اینکه متاسفانه نشد این فیلم را در کنار مردم ببینم و از تجربیاتم از کار با اصلانی وپرستویی بگویم؛ گفت: اینکه بعداز مدتی زیادی این فیلم را ببینم تا بتوانم خودم را نقد کنم بسیار جالب است و آنچه که امروز در پرده دیدید حاصل کار مطلق خسرو معصومی است.

بازیگر فیلم خرس در ادامه گفت: معصومی قطعا برای هر سکانس‌اش دلیل خاصی دارد ضمن اینکه من سعی کردم باورپذیر کار کنم. یادم می‌آید گاهی میزانسن‌ها به من حس خفگی می‌داد اما معصومی آنها را برای من توجیه می‌کرد.

وی با بیان اینکه هر اثر هنری در نوشتار و گفتار ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد؛ گفت: توبیخ و اجرا نشدن فیلم و اینکه بعداز چند سال آن را روی پرده ببینیم؛ لطمه‌های زیادی به یک فیلم و بازیگران آن فیلم می‌زند زیرا در این مدت تجربه‌ها بیشتر می‌شود و ذهنیتی که در مخاطب ایجاد می‌کند ممکن است باعثگسسته شدن این ارتباط شود.

وی خاطرنشان کرد: چطور ممکن است فیلمی مجوز ساخت داشته باشد اما به دلایلی اکران نشود. متاسفانه این عمر و زحماتی که بابت این فیلم‌ها می‌کشیم؛ از بین می‌رود. اینکه مردم به هر دلیلی فیلم را نبیند و فیلم اکران نشود؛ ظلم به هنرمند است زیرا هنرمند زمانی ماموریتش تمام می‌شود که بازتابش را در میان مردم ببیند.

زارعی با اشاره به محتوای فیلم افزود: واقعه‌ای که ما تجربه کردیم اسم آن جنگ نبود بلکه دفاع از سرزمین و مردمانمان بود مردم ما صلح پذیر هستند و این فیلم به یکی از وقایعی که ما از آن دفاع کردیم؛ پرداخته است.

وی ادامه داد: امروز باید مسئولان با هنرمندان مهربانتر برخورد کنند و درجه‌ی اغماض‌شان را بالاتر ببرند و نگه داشتن یک اثر هنری و نشان ندادن آن به مردم ظلم به هنرمندان و کارگردانان است.

احمد طالبی نژاد(منتقد سینما) نیز که در این مراسم حضور داشت؛ گفت: ساختار فیلم خرس خوب است اما حفره‌های زیادی دارد اما درام این فیلم بسیار تکان دهنده است به همین دلیل در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که چه چیزی گفتن در سینما مهم نیست بلکه چگونه گفتن مهم است. همه ما می‌دانیم که جنگ بد است اما لحنی که در این فیلم می‌بینیم طور دیگری است و هرکسی می‌تواند از زاویه‌ی دید خودش به آن نگاه کند.

وی در ادامه افزود: نوع دیالوگ‌ها در فیلم؛ شعاری است که من آنرا نمی‌پسندم در سینما چند مدل دیالوگ‌نویسی داریم و هرکسی از جهان خودش دیالوگ می‌گوید به عنوان مثال دیالوگ‌نویسی حاتمی، ‌ مهرجویی و کیمیایی باهم متفاوت است. ضمن اینکه من معتقدم آدم‌ها نباید خود را تکرار کنند.

طالبی نژاد با بیان اینکه با لحن فیلم مشکل دارد؛ گفت: احساس می‌کنم لحن فیلم چغر است و آن نرمشی که در فیلم رسم عاشق کشی وجود داشت در اینجا وجود ندارد. فضای فیلم عصبی است که البته این عصبی بودن آگاهانه است.

حسن حسندوست(تدوینگر این فیلم) نیز گفت: خرس چهارمین فیلمی است که من با معصومی کار کردم. معصومی بسیار منظم است و با بینشی که دارد؛ می‌داند چه کار می‌کند هرچند ما در مونتاژ این فیلم سر بسیاری از پلان‌ها بسیار دعوا کردیم اما رابطه بسیار پویا و فعال بین ما برقرار است.

حسندوست همچنین گفت: شگرد کار معصومی این کار است که آخر فیلم را اول می‌آورد. این یک تئوری است و در اکثر فیلم‌های روسی و مجارستانی دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مونتاژ فیلم‌های معصومی بسیار سخت و پیچیده است و روابط انسانی درعین سادگی از یک عمق برخوردار هستند.

حسندوست با اشاره به اینکه نباید داستان فیلم را با مسائل واقعی سنجید؛ افزود: واقعیت با حقیقت بسیار فرق دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز