خبرگزاری کار ایران

با حضور معاونین محیط زیست کشور صورت گرفت؛

تقدیر از نفرات برتر جشنواره محیط زیست و رسانه قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۹۶۹

نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه با حضور مسئولان کشوری و استانی حوزه محیط زیست و با هدف نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست در جامعه رسانه ها برگزار شد.

نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه با حضور مسئولان کشوری و استانی حوزه محیط زیست و با هدف نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست در جامعه رسانه ها؛ برگزار شد.

برقراری همدلی میان مجموعه های مدیریتی استان در دور جدید مدیریتی

به گزارش ایلنا و به نقل از اداره روابط عمومی محیط زیست استان قزوین؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در اختتامیه نخستین جشنواره محیط زیست و رسانه، درجمع خبرنگاران گفت: در فاز اول دور جدید مدیریتی در سازمان حفاظت محیط زیست استان همراهی و همدلی بین مجموعه های مدیریتی استان برقرار شد. با توجه به ویژگی های ساختاری قزوین، تعدد واحدهای صنعتی و نبود دیدگاه آمایشی در سالهای گذشته، با حمایت های استانداری و تلاش همکاران محیط زیست و کارشناسان این حوزه توانستیم به همکاری و تعامل خوبی در این عرصه برسیم.

«صدرالدین علیپور» با اشاره به نقش اصحاب رسانه در همراه کردن مردم با موضوعات زیست محیطی به عنوان بازوهای اطلاع رسانی، افزود: در طی روزهای برگزاری نمایشگاه نشست های تخصصی با حضور روحانیون، قضات و تشکل های مردم نهاد برگزار شد تا از ظرفیت این اقشار در جهت آشناسازی مردم با موضوعات زیست محیطی و آلاینده ها استفاده شود چرا که در حوزه آب دچار بحران هستیم و در حوزه آلودگی هوا نیز اگر پیشگیری نکینم با بحران مواجه خواهیم بود.

علیپور با اشاره به این که حل مشکلات زیست محیطی تنها از دست سازمان حفاظت محیط زیست ساخته نیست، بیان کرد: در این راستا نیازمند تأمل بیش تر از سوی جامعه و توجیه مسئولان استانی هستیم چرا که به گفته دکتر «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان محیط زیست کشور؛ معضلات محیط زیست از مرز زمان و مکان گذشته است.

حفاظت بر بازسازی مقدم است

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی و امور حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در جمع خبرنگاران قزوینی با اشاره به این که دولت دکتر روحانی از زمان آغاز مسئولیت برنامه های زیست محیطی خود را اعلام کرده است، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید ۳ سرفصل برای اهداف زیست محیطی خود معین کرده که بخش اول آن حوزه حفاظت است.

«سید محمد مجابی» با اشاره به این که بحثحفاظت مقدم بر بازسازی است، اضافه کرد: با توجه به تنوع زیستی گونه ها و موضوعات مرتبط به آلودگی آب، خاک و هوا توجه به موضوع حفاظت جدی است. دومین بخش از این اهداف اصلاح ساختار معرفی شده که وظیفه آن بر دوش همگان است و به ظرفیت سازی نیازدارد. همه دستگاه ها، فعالان محیط زست به عنوان پرچمداران محیط زیست و تشکل ها باید در این عرصه حضور یابند.

وی با اشاره به این که موضوع اقتصاد محیط زیست سرفصل سوم این اهداف است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در سطح کلان در بخش هایی چون نفت، صنعت و کشاورزی فعالیت می کند، ارزش گذاری اقتصادی صحیح در این بخش ها صورت نگرفته است. در برنامه چهارم توسعه که در کشور محقق نشد می بایست درآمدهای صنایع و هزینه های ناشی از آلودگی محاسبه شوند تا رشد اقتصادی واقعی مشخص شود.

مجابی اضافه کرد: بررسی ها نشان داده در بسیاری از شهرها خسارات مالی ناشی از آلودگی های زیست محیطی بیش از درآمد حاصل از صنایع بوده و این اتفاق به دلیل ارزش گذاری نشدن منابع پیش از آغاز کار رخ داده است.
وی با بیان این مطلب که محیط زیست یکی از اولویت های مهم ملی در دولت روحانی به شمار می رود، افزود: دکتر روحانی این مهم را به صراحت اعلام کرده اما این مباحثاجرایی نخواهد شد مگر به شرط آن که آموزش ها در حوزه محیط زیست با جدیت و در راستای تنویر افکار عمومی و سیاست گذاری صحیح صورت بگیرد.

رسانه ها؛ عنصری مهم در حوزه محیط زیست

این مقام مسئول با اشاره به این که رسانه ها از مهم ترین نهادها در راستای موضوعات زیست محیطی هستندٰ بیان کرد: خوشبختانه رسانه های استان قزوین در حوزه محیط زیست حضور فعال دارند و با توجه به دولتی بودن اقتصاد کشورما بیشترین سهم در آلایندگی متوجه دستگاه های دولتی است که باید مورد توجه رسانه ها قرار بگیرد.

مجابی ضمن ابراز خرسندی از وضعیت اکوسیستم های قزوینٰ اظهار کرد: قزوین با وجود وسعت کم دارای اکوسیستم های متنوع است و کوه؛ جنگل؛ دشت و بیابان با هم تلاقی پیدا کرده اند اما با این وجود فرصت ها و تهدیدات بسیار است.
وی توجه استاندار را به مسائل زیست محیطی قزوین قابل توجه دانست و اضافه کرد: اولین نکته ای که که استاندار در جلسه با مسئولان محیط زیست استان یادآوری کردٰ موضوع پساب های صنعتی و لجن های اسیدی بود و در کنار این مجموعه مدیریت شهری نیز علاقمند به موضوعات زیست محیطی هستند. کسب جایزه دوم محیط زیست توسط شهردار قزوین حاکی از این توجه است.


مجابی بیان کرد: آرزو می کنیم قزوین به عنوان شهر سبز در مسیر توسعه پایدار شناخته شودٰ؛ همان طور که در گذشته با داشتن باغستان های سنتی وضوعات زیست محیطی را مد نظر قرار داده و در حال حاضر و همزمان با هفته محیط زیست نیز در استان رنگ و بوی زیست محیطی برقرار شد.


در سطح کشور دموکراسی اطلاعات تغییر یافته است

دکتر فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در جشنواره رسانه و محیط زیست که در نمایشگاه اقتصاد و فرهنگ محیط زیست حضور یافته بود به نقش رسانه ها در فرهنگ محیط زیست اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دموکراسی اطلاعات تغییر یافته و نسبت به ۱۰ سال گذشته شاهد پیشرفت های زیادی در حوزه رسانه هستیم چراکه با علم و آگاهی مسایل را دنبال می کند.

وی ادامه داد: کشور ایران در نقطه حساسی در جهان قرار دارد و به جرات می توان گفت که یکی از فعال ترین و جدی ترین کشورهای دنیا در زمینه های مطالعه و برنامه ریزی محیط زیست است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: رسانه ها جلوه و رنگ و بوی خاصی به موضوعات می دهند و در این راستا حاضرین هرگونه کمکی به آنها داشته باشیم.

ارسال ۶۴ اثر در بخش مکتوب به دبیرخانه جشنواره

طارمی دبیر جشنواره رسانه و محیط زیست طی سخنانی در این مراسم به جزییات آثار ارسالی پرداخت و گفت: ۲۹ اثر در بخش گزارش، ۱۳ اثر در بخش خبر، ۱۰ اثر در بخش تیتر، ۵ اثر در بخش گفت و گو، ۳ اثر در بخش یادداشت، ۲ مقاله و ۲ اثر در بخش عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. به گفته وی در بخش دیداری و شنیداری ۶ اثر ارسال شد.

تاثیر رسانه ها در نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست

سیدعبدالعظیم موسوی، رئیس خانه مطبوعات استان قزوین در این مراسم ضمن قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره رسانه و محیط زیست تاکید کرد: اهالی قلم در استان در سال های اخیر گزارشات و مقالات زیادی در حوزه محیط زیست به رشته تحریر درآوردند که نشان از توجهات آنان به موضوعات زیست محیطی داد.

وی افزود: کلیه آثار ارسالی با دقت نظر هیات داوران مورد بررسی قرار گرفت.

اعلام نفرات برتر جشنواره رسانه و محیط زیست:

پریسا طاهری از هفته نامه پیام شهر رتبه اول بخش گزارش

عاطفه جهانبخش از روزنامه همشهری رتبه دوم بخش گزارش

پروین شهسواری از روزنامه ولایت محبوبه امیدوار از هفته نامه مینودر و آقای الهیاری از خبرگزاری مهر مشترکا حایز رتبه سوم در بخش گزارش شدند.

فاطمه صدری از روزنامه ولایت رتبه برتر در بخش یادداشت

مریم کشاورز از خبرگزاری برنا رتبه برتر در بخش گفت و گو

آقای الهیاری از نشریه افق آینده رتبه اول در بخش تیتر

گیتی سیمیاری از خبرگزاری ایرنا

خانم منیر رجبی در بخش دیداری از سیمای مرکز قزوین

همچنین از روزنامه همشهری و روزنامه ایران به دلیل استمرار و ارائه گزارش های متنوع در حوزه محیط زیست با اهدای هدایای نقدی تجلیل شد.

گفتنی است هدایای اهدایی نفر اول مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به همراه لوح سپاس، نفر دوم ۱۵۰ هزار تومان به همراه لوح سپاس و نفر سوم ۱۰۰ هزار تومان به همراه لوح سپاس بوده است.

همچنین از آقایان سیدعبدالعظیم موسوی و حسن شکیب زاده به عنوان اعضای هیات داوران تجلیل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز