خبرگزاری کار ایران

در دیدار با تشکل های کارگری قم مطرح شد:

مواضع امام جمعه موقت قم درباره کارگران افغانستانی

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۶۹۱

«با وجود این که به این کارگران افغان اجازه دادیم در ایران بمانند، اما این بندگان خدا سختی می کشند و از هیچ امکانات و هیچ بیمه ای استفاده نکرده و از این امکان محروم هستند و اگر فکری به حال این زحمت کشان می شد، خوب بود.»

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که ظلم به کارگران افغان و دیگر اتباع مقیم ایران درست نیست، خطاب به مسئولین تشکل های کارگری استان قم، گفت: با همراهی مسئولین کشور، راهی پیدا کنید تا کارگران افغان نیز از امکانات اولیه مورد نیاز خود برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «آیت الله ابراهیم امینی» از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، در دیدار با اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور و برخی از نمایندگان تشکل های کارگری استان قم، اظهار داشت: بدانیم کارگران سبب عظمت کشورند و مسئولان کشور باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.

وی با ابراز خرسندی از توجه به بحثبیمه تأمین اجتماعی بسیاری از کارگران کشور مخصوصا بخشی از کارگران ساختمانی، گفت: کمک به کارگران در بحثبهداشت و درمان و دارو بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما این را فراموش نکنیم که هنوز بسیاری از کارگران از این امکان محروم اند.

امام جمعه موقت قم افزود: حتی برخی از بیمه های کشور از کیفیت لازم برخوردار نیست و غیر از بیمه هایی است که آدم در کشورهای خارجی می بیند؛ در برخی از کشورهای خارجی، بیمه یک امر واقعی است و مبالغی از سوی بیمه شونده، به سازمان ها و شرکت های بیمه ای پرداخت می شود که در زمان بیماری و پیری، روی زمین نمانند، اما در بیمه های ایران، این وضعیت به صورت مطلوب نیست در حالی که انتظار بیش از این ها وجود دارد.

آیت الله امینی ادامه داد: در حال حاضر اکثر پول داروها برای درمان بیماری را خود مردم می دهند؛ یا این که داروخانه ها همان دارو را نیز نمی دهند و متقاضی باید نوشته مکتوبی را از جایی برای داروخانه ببرد؛ گاهی داروهای خارجی مورد نیاز است و داروخانه ها می گویند این داروها را در حد محدود و معینی می دهیم و بیشتر عرضه نمی شود، در حالی که این سؤال مطرح می شود، آن شخصی که بیمار است چه کند؟ این موضوعات به بررسی کامل احتیاج دارد.

وی گفت: اگر بیمه تأمین اجتماعی واقعا سامان پیدا کند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد؛ البته در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی قرار بود بیمه تأمین اجتماعی سامان پیدا کند که متأسفانه نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: خانواده هایی را سراغ دارم که نمی توانند مشکلات درمان بیماران خود را حل کنند، از این رو باید با تلاش مسئولین کشور و همچنین نمایندگان تشکل های کارگری، یک بیمه تأمین اجتماعی سالم و آبرومند داشته باشیم؛ مخصوصا برای سالمندان و معلولین.

آیت الله امینی افزود: افرادی را سراغ دارم که در خانواده خود، دو بچه معلول دارند و هیچ کس به آن ها رسیدگی نمی کند و آن خانواده هم توانایی زیادی برای این مسئله ندارد.

وی با تأکید بر این که وضع درمان کارگران و بیماران واقعا مطلوب نیست، گفت: امیدواریم دولت جدید این موضوع را حل و فصل کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به وضعیت کارگران خارجی و اتباع مقیم ایران اشاره و تأکید کرد: اگر کارگران خارجی مقیم ایران هم سر و سامان پیدا می کردند، خیلی خوب بود.

آیت الله امینی با بیان این که کارگران افغان‌ها مهمترین بخش از کارگران خارجی مقیم ایران را تشکیل می دهند، گفت: کارگران افغان خیلی خوب و همین طور ارزان کار می کنند، اما این بندگان خدا محروم اند و هیچ توجه و عنایتی به این قشر نمی شود.

وی افزود: متأسفانه با وجود این که به این کارگران افغان اجازه دادیم در ایران بمانند و واقعا هم ما به این افراد در کشور خود نیاز داریم، اما این بندگان خدا سختی می کشند و از هیچ بیمه ای استفاده نکرده و از این امکان محروم هستند و اگر فکری به حال این زحمت کشان می شد، خوب بود.

امام جمعه قم با بیان این که نادیده گرفتن کارگران افغان و دیگر اتباع و رها کردن آن ها در مشکلات مختلف مخصوصا مشکلات درمان و بیماری، کار درستی نیست، تأکید کرد: اگر این بندگان خدا، همانطور که خدمت می کنند، خدمت نبینند، ممکن است نتایج بدی مثل فساد و فحشا و اعمال مجرمانه را شاهد باشیم.

آیت الله امینی یادآور شد: برای مثال خود من در جریان موضوعی در رابطه با یک کارگر افغان بودم؛ به یک کارگر افغان در حالی که سوار بر موتور به محل کارش می رفت، گیر می دهند و از او گواهینامه و دیگر مدارک را می خواهند، و به دلیل این که گواهینامه نداشت، موتورش را توقیف کردند؛ وقتی هم که این بنده خدا برای گرفتن گواهینامه اقدام می کند، به او می گویند به تو گواهینامه نمی دهیم؛ سؤال این است که چرا به این کارگر خوب و زحمت کش که چند برابر بیشتر از یک کارگر ایرانی کار می کند و مزد کمتری هم می گیرد، گواهینامه نمی دهند؟ این بنده خدا چه کند؟ با کار خلاف خرج خود و خانواده اش را در بیاورد؟ با مشکلاتی که هر روز برایش پیش بیاید که نمی تواند به سر کار برود؛ این ها ظلم نیست؟ در حالی که در بسیاری از کشورهای خارجی، کسی که تبعه آن کشور می شود، مثل فرزندان آن کشور، با آن ها برخورد می شود.

وی در پایان با تأکید بر این که ظلم به کارگران افغان و دیگر اتباع مقیم ایران درست نیست، خطاب به مسئولین تشکل های کارگری استان قم، گفت: با همراهی مسئولین کشور، راهی پیدا کنید تا این کارگران اتباع و افغان نیز، از امکانات اولیه مورد نیاز خود برخوردار شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز