خبرگزاری کار ایران

گل و مرغ و تذهیب سوار بر اتومبیل‌های قدیمی

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۰۴۳

در این نمایشگاه اتومبیل‌های پارک شده که دیگر حرکت نمی‌کنند را با نقاشی‌هایی که روزی روح و احساس داشتند و دیگر جایگاه قبلی خود را ندارند همراه کرده‌ام و روح را سوار بر جسم کرده و خیال را حرکت داده‌ام.

این رو‌زها نمایشگاه حجم‌های طاهره خوش نشین در گالری مژده در حال برگزاری‌ست.

به گزارش ایلنا؛ «اتو منقوش» عنوان این نمایشگاه است که خوش نشین در آن پنج حجم نقاشی شده را به همراه چند اثر نقاشی به معرض تماشای عموم گذاشته است.

او در این نمایشگاه حجم‌های به شکل اتومبیل‌های قدیمی ارائه داده است و آن‌ها را با نقاشی سنتی ایران تلفیق کرده است، خوش نشین به این ماشین‌های قدیمی اروپایی رنگ و لعاب و سبک و سیاقی ایرانی بخشیده است. مخاطبان در این نمایشگاه شاهد ترکیبى جالب از آرایه هاى سنتى و پاب آرت هستند.

خوش نشین در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است؛ گفت: حدود چهار سال است که ایده برگزاری این نمایشگاه را در ذهن دارم اما اجرای این آثار در حدود دو سال زمان برده است. من همیشه بر روی کشیدن نقاشی سنتی ایران متمرکز بودم اما کم کم علاقمند شدم که کار نویی انجام دهم. قصد داشتم نقاشی سنتی ایران را مانند تمامی هنر‌ها، وسایل و برنامه‌ها دوباره به جریان بیندازم و آن را بار دیگر معرفی کنم. احساس می‌کردم بسیاری از افراد جامعه با نقاشی سنتی ایران، نگار‌گری، تذهیب و نقاشی‌های گل و مرغ تا اندازه کمی آشنا هستند و در مورد آن‌ها حرفی برای گفتن ندارند اما همین افراد را می‌دیدم که در مورد انواع و اقسام دیگر هنر‌ها به خصوص هنر اروپایی بسیار می‌دانند. به همین دلیل تصمیم گرفتم هنر قدیمی ایران را با اتومبیل‌های قدیمی اروپایی که دیگر در خیابان‌ها دیده نمی‌شود ترکیب کنم و مخاطبان را تا اندازه‌ای با هنر قدیمی ایران آشنا سازم.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه قصد داشتم هنر شرق را به صنعت و تکنولوژی غرب در منطقه خاورمیانه برسانم. برگزاری چنین نمایشگاهی که تلاقی هنر قدیمی ایران و ماشین‌های قدیمی اروپایی است، در منطقه استراتژیک اهمیت بسیاری برایم دارد.

او در مورد ایده‌های جدیدی که در ذهن برای ادامه مجموعه «اتو منقوش» دارد؛ گفت: در این نمایشگاه اتومبیل‌های پارک شده که دیگر حرکت نمی‌کنند را با نقاشی‌هایی که روزی روح و احساس داشتند و دیگر جایگاه قبلی خود را ندارند همراه کرده‌ام و روح را سوار بر جسم کرده و خیال را حرکت داده‌ام. اما در نمایشگاه‌های بعدی در فکر ماشین‌هایی با طرح‌های خاص ابداعی خودم هستم و فکر پرواز را در سر دارم.

خوش نشین این اتومبیل‌ها را با نقاشی‌های گل و مرغ، تذهیب و مینیاتور دوره عباسی همراه کرده است. او معتقد است: مینیاتور دوره عباسی به نوعی مظلوم واقع شده و از یاد‌ها رفته است به همین دلیل با نقاشی کردن آن بر روی این ماشین‌ها سعی دارد آن را زنده نگه دارد.

در کناراین حجم‌های چوبی نقاشی‌های مینیاتور، تذهیب و گل و مرغ بر روی دیوار گالری مژده آویخته شده‌اند، خوش نشین در این رابطه گفت: مدت زیادی نقاشی سنتی کار می‌کردم، با ارائه این نقاشی‌ها قرار است گریزی به نقاشی قدیمی ایران داشته باشیم تا مخاطبان گذشته آثارم را ببنند و مطلع شوند که این نقاشی‌ها چطور سوار بر ماشین‌ها شده‌اند و نقاشی‌های اصلی که بر روی ماشین‌ها کار شده را بعنوان نمونه برروی دیوار گالری مشاهده کنند.

پالت رنگی این حجم‌ها برگرفته ازرنگ‌های بکار رفته در نقاشی‌های سنتی ایران است، در بعضی آثار این نمایشگاه ابتدا ورق طلا بر روی حجم‌ها زده شده و بعد رنگ اکریلیک بر روی آن‌ها آمده اما در بعضی دیگررنگ بصورت مستقیم بر روی آن‌ها گذاشته شده است.

این آثار همه تک ادیشن هستند، زیرا هنرمند هر کدام را با احساسی که در آن لحظه داشته کار کرده است و آن احساس هرگز تکرار نخواهد شد.

طاهره خوش نشین متولد ۱۳۶۰ می‌باشد. او کار‌شناسی حسابداری از دانشگاه آزاد دارد و در حدود ۱۰ سال است که به شکل حرفه‌ای نقاشی می‌کند. نمایشگاه «اتو منقوش» دومین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود. خوش نشین تاکنون در پنج نمایشگاه گروهی در موزه ملک، هجدهمین نمایشگاه قرآن، فرهنگسرای شهر و… شرکت داشته است. او عضو سازمان میراثفرهنگی کشوراست.

نمایشگاه حجم‌های «اتو منقوش» تا هجدهم اردیبهشت ماه در گالری مژده دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷، واحد یک دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز