خبرگزاری کار ایران

آیت الله جنتی:

نظارت بر انتخابات نیازمند قاطعیت و قانونمندی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۴۳

کسانی که بر حق و اجرای دقیق قانون ایستادگی دارند به طور طبیعی باید منتظر مخالفت و مقاومت باشند و از خصومت‌ها و مخالفت‌ها نترسند و از مسیر قانون گرائی و قاطعیت خارج نشوند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه با کمک و پشتیبانی حضرت امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری، تشکیلات شورای نگهبان قوام گرفت و توانست در انجام مسئولیت‌های خطیر خود به خوبی اقدام کند، گفت: نظارت بر انتخابات نیازمند درایت، قاطعیت، پشتکار و قانونمندی است

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت الله جنتی در مراسمی ضمن گرامیداشت میلاد با سعادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و آغاز ماه بهمن گفت: در این ماه، حضرت امام خمینی(ره) بعد از سال‌ها، به وطن بازگشت و مردم از ورود ایشان و فروپاشی نظام طاغوت، شاد شدند.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از کتاب «کفایه الاثر» درباره ادله امامت بیان افزود: پیامبر(ص) بعد از توصیه اصحاب خود به تقوای الهی و اطاعت خداوند، آنان را به رعایت منزلت دو امانت «کتاب خدا» و «عترت» سفارش کردند و سپس امیر مومنان علی علیه السلام را وصی خود قرار دادند و یادآور شدند که جانشینان ایشان به عدد نُقبای بنی اسرائیل و ۱۲ نفر هستند.

آیت الله جنتی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت مسأله حکومت در اسلام و تبیین جایگاه نهاد شورای نگهبان در نظام اسلامی گفت: شورای نگهبان در بدو تاسیس، تشکیلات اداری منسجمی نداشت و این تشکیلات اداری، دفا‌تر استانی و… به تدریج شکل گرفت و با گذشت زمان و با کمک و پشتیبانی حضرت امام خمینی(ره) و سپس مقام معظم رهبری، تشکیلات شورای نگهبان قوام گرفت و توانست در انجام مسئولیت‌های خطیر خود به خوبی اقدام کند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه به خدمات شایان دکتر کدخدایی در این نهاد اشاره کرد و یادآور شد: برادر عزیزمان، کدخدایی سال‌ها به عنوان عضو حقوقدان در شورای نگهبان خدمت کردند و ۸ سال هم مسئولیت معاونت اجرایی را بر عهده داشتند.

وی افزود: مدیریت نظارت بر انتخابات نیازمند درایت، قاطعیت، پشتکار و قانونمندی بود و در این خصوص دکتر کدخدایی خیلی خوب عمل کردند. برخی افراد خواسته‌ها و نظرات خاص و فراقانونی در امر بررسی صلاحیت‌ها داشتند اما دکتر کدخدایی با قاطعیت از اجرای دقیق قانون دفاع می‌کرد. تقیّد و تعبّد ایشان نسبت به قانون موجب می‌شد شورای نگهبان بتواند از نظرات خود محکم دفاع کند. اما همین قاطعیت در اجرای قانون، موجب دلخوری برخی صاحب منصبان می‌گردید و این دلخوری‌گاه به خصومت منتهی می‌شد و حتی گاهی این خصومت را ابراز می‌کردند. در چنین شرایطی است که اهمیت مقاومت و قاطعیت در اجرای قانون، مشخص می‌گردد.

آیت الله جنتی، با اشاره به برخی وقایع دوران حکومت حضرت امیر مومنان(ع) گفت: همیشه حق گرائی موجب می‌شود افرادی، به مخالفت برخیزند. چنانکه افرادی که ثروت‌های نجومی به دست آورده بودند، از حق طلبی حضرت علی(ع) راضی نبودند و به همین دلیل جنگهای مختلف و لعن و نفرین علیه حضرت را آغاز کردند.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: کسانی که بر حق و اجرای دقیق قانون ایستادگی دارند به طور طبیعی باید منتظر مخالفت و مقاومت باشند و از خصومت‌ها و مخالفت‌ها نترسند و از مسیر قانون گرائی و قاطعیت خارج نشوند.

وی با اشاره به تقاضای مکرر دکتر کدخدایی برای کناره گیری از امور اجرایی شورای نگهبان افزود: نهایتاً به این نتیجه رسیدیم از دکتر ره پیک که عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز هستند و در اداره مرکز تحقیقات شورای نگهبان هم خدمات شایانی داشتند، تقاضا کنیم مسئولیت معاونت اجرائی شورای نگهبان را بپذیرند.

آیت الله جنتی با اشاره به محسَّنات دکتر ره پیک، وی را سلیم النفس، آرام، منطقی، ملتزم به قانون و دارای سوابق متعدد علمی و دانشگاهی بر شمرد و گفت: امیدوارم ایشان در زمان تصدی مسئولیت، بتواند به پیشبرد بهتر امور اجرایی شورای نگهبان بپردازد.

دبیر شورای نگهبان از همکاران این نهاد خواست با اهتمام به سه مولفه «شرع»، «قانون» و «اخلاق» دکتر ره پیک را یاری کنند و افزود: امیدوارم همه بتوانیم برادرانه و با رعایت اخلاق توفیق بیشتری داشته باشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دکتر کدخدایی و نیز دکتر صادقی مقدم، که به تازگی به عنوان مشاور عالی در امور حقوقی و سیاسی دبیر شورای نگهبان منصوب شده‌اند، بتوانند این نهاد را یاری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز