خبرگزاری کار ایران

یك فعال كارگری انتقاد كرد:

تاخیر ۲ ماهه تامین اجتماعی در برقراری مستمری‌ بازنشستگان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۲

سازمان تامین اجتماعی در برقرار کردن مستمری بیمه بیکاری هموراه حداقل ۲ ماه تاخیر دارد و این در شرایطی است که در این مدت کارگر بازنشسته، به دلیل ترک کار و تسویه حساب هیچ منبع جایگزنی برای تامین هزینه‌های زندگی ندارد.

یك فعال كارگری در استان قم از تاخیر سازمان تامین اجتماعی در برقراری مستمری و سایر مزایای حقوقی و بیمه‌ای کارگران تازه بازنشسته شده انتقاد کرد.

حسن مصباحی به ایلنا گفت: بطور متوسط از زمان ترک کار یک کارگر تازه بازنشسته شده تا زمان برقراری مستمری بازنشستگی حداقل ۲ ماه فاصله است.

او با بیان اینکه حقوق ماهانه منبع اصلی گذران زندگی خانواده‌های کارگری است، گفت: پس از بازنشستگی و ترک کار کارگر طبیعی است که این منبع درآمد نیز قطع شود تا مستمری بازنشستگی جایگزین آن شود. اما در عمل سازمان تامین اجتماعی در برقرار کردن مستمری بیمه بیکاری هموراه حداقل ۲ ماه تاخیر دارد و این در شرایطی است که در این مدت کارگر بازنشسته شده به دلیل ترک کار و تسویه حساب هیچ منبع جایگزنی برای تامین هزینه‌های زندگی ندارد.

مسئول پیشین کانون شوراهای اسلامی کار استان قم با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی تا زمان برقراری مستمری از ارائه خدماتی چون بیمه تکمیلی نیز خودداری می‌کند و در نتیجه خانواده‌های این کارگران نیز باید هزینه‌های درمانی خود را نقدی پرداخت کند و یا تا زمان برقراری بیمه تکمیلی صبر کنند.

مصباحی گفت: این وضع درحالی به یک پدیده عادی تبدیل شده است که عموم کارگران بازنشسته و خانواده‌های آن‌ها به دلیل کهولت سن در معرض ابتلا به انواع بیمارهای جدی و خطرناک قرار دارند.

این فعال کارگری یادآور شد: ممکن است تصور شود که در این مدت کارگر می‌تواند بطور موقت از محل سنوات پایان خدمت خود برای تامین هزینه‌های زندگی استفاده کند، اما این تصور به چند علت درست نیست، نخست اینکه این پول حاصل یک عمر کار است و باید به آن به چشم یک سرمایه برای تامین معاش ایام بازنشستگی نگاه کرد. همچنین غالب اوقات مطالبات سنواتی کارگران از طریق چک‌های مدت‌دار پرداخت می‌شود و کارگرانی هستند که به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی هنوز منتظر وصول مطالبات خود هستند.

مصباحی همچنین افزود: در سالهای اخیر کارگران قراردادی بیشتر شاغلان بازار کار را تشکیل می‌دهند و چون با این کارگران در پایان هر سال تسویه حساب می‌شود، در نتیجه سنوات پایان خدمت نیز مبلغ ناچیزی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز