خبرگزاری کار ایران

زندگینامه شیخ زاید| بنیانگذار امارات

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۰۹

شیخ زاید شیخ زاید بن سلطان آل نهیان است که در ششم ماه مه سال 1918 میلادی متولد شد و بنیانگذار امارات متحده عربی و اولین رئیس جمهور آن است که با همکاری شیخ راشد بن سعید کشور را متحد کرد. آل مکتوم، و آن در تاریخ دوم دسامبر سال 1971 میلادی بود، و از این رو شیخ زاید را بنیانگذار اولین فدراسیون مدرن عرب می دانند.

 

شیخ زاید

 

 به نقل از سایت عربی موعود که در زمینه نوشتن بیوگرافی افراد مشهور نیز فعالیت دارد به معرفی زندگینامه این مرد بزرگ می باشیم :شیخ زاید در شهر ابوظبی در قصرالحسن متولد شد و به نام پدربزرگش زاید اول که از سال 1855 میلادی تا 1909 میلادی حاکم امارت ابوظبی بود به این نام نامگذاری شد. او کوچکترین از چهار برادرش از شیخه سلامه بنت بوتی القبیسی است.پدر شیخ زاید در سن چهار سالگی در امارت قدرت را به دست گرفت و در این مدت بدون اینکه از سوال پرسیدن در امارت باشد به دنبال همراهی او در طول کار رسمی بود. همیشه که نشان از تیزبینی و هوش او از دوران کودکی داشت و در مورد تحصیلاتش در پنج سالگی علاوه بر فراگیری احادیث نبوی و زبان عربی به فراگیری قرآن کریم در دست بزرگان پرداخت.

 

ازدواج و فرزندان شیخ زاید

 شیخ زاید هشت بار ازدواج کرد و دارای پسر و دختران زیادی می باشد. همه پسران شیخ زاید از اعضای بسیار محترم جامعه امارات هستند و نقش مهمی در توسعه و نوسازی امارات داشته اند. شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، پسر ارشد شیخ زاید، پس از مرگ امارات متحده عربی در سال 2004، جانشین پدرش به عنوان رئیس جمهور امارات شد. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، یکی از تأثیرگذارترین رهبران امارات محسوب می شود. ارقام

زندگینامه شیخ زاید| بنیانگذار امارات

زندگی سیاسی شیخ زاید

حکومت شهر العین: شیخ زاید در سال 1946 میلادی بر شهر العین حکومت کرد و برای آبادانی آن تلاش زیادی کرد تا آب را ملک همه ساکنان کند.

حکومت شیخ زاید بر ابوظبی: در ماه مه 1962م تصمیم گرفته شد راه را برای شیخ زاید باز شود تا به برادرش شیخ شخبوت در اداره امور امارت ابوظبی کمک کند و در عرض چهار سال شیخ زاید ثابت کرد که واجد شرایط است. به همین منظور در سال 1966 میلادی به عنوان حاکم امارت ابوظبی منصوب شد و در دوران حکومت وی ​​جهشی کیفی در سطوح مختلف به ویژه در زمینه ایجاد مؤسسات دولتی، اعزام دانشجویان به خارج از کشور و صدور هزینه پستی داشت.

 تمبرها حکومت اتحاد: این زمانی بود که پایان اشغال امارات توسط بریتانیا در ژانویه 1968 میلادی اعلام شد، به طوری که هر هفت قسمت کشور توسط شیخ زاید در سال 1971 میلادی متحد شدند.

 

کار های خیریه شیخ زاید

شیخ زاید به دلیل کمک ها و کارهای خیریه اش به اهداف مختلف در سراسر جهان بسیار مورد احترام و محبوبیت گسترده ای قرار گرفت. او در طول زندگی خود، سازمان ها و بنیادهای خیریه متعددی را برای حمایت از طیف گسترده ای از ابتکارات، از جمله آموزش، مراقبت های بهداشتی، رفاه اجتماعی و حفظ فرهنگ تأسیس کرده است.

عمده‌ترین آثار خیریه ایجاد شده توسط شیخ زاید بن سلطان عبارتند از:

  • بنیاد خیریه و بشردوستانه زاید: این بنیاد در سال 1992 با هدف ارائه کمک به افراد و خانواده های نیازمند در سراسر جهان با تمرکز بر مراقبت های بهداشتی، آموزشی، مراقبت های اجتماعی و امداد رسانی در بلایای طبیعی تأسیس شد.
  • هلال احمر امارات: شیخ زاید یکی از اعضای موسس هلال احمر امارات بود که کمک های بشردوستانه و کمک به جوامع آسیب پذیر در امارات متحده عربی و سراسر جهان ارائه می کند.
  • دانشگاه زاید: شیخ زاید در سال 1998 دانشگاه زاید را به عنوان یک موسسه ملی آموزش عالی برای زنان در امارات متحده عربی تأسیس کرد. از آن زمان این دانشگاه به پردیس هایی برای مردان و زنان گسترش یافته است.
  • صندوق توسعه ابوظبی: این صندوق در سال 1971 برای حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان با تمرکز بر زیرساخت ها، کشاورزی، انرژی و آموزش تاسیس شد.
  • مسجد جامع شیخ زاید: یکی از بزرگترین مساجد جهان، مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی به افتخار دیدگاه شیخ زاید برای ترویج تساهل و تفاهم مذهبی ساخته شده است.

آثار خیریه شیخ زاید تأثیر عمیقی بر امارات متحده عربی و جهان گذاشت و میراث او همچنان به نسل‌ها الهام می‌بخشد تا به جوامع خود کمک کنند و از نیازمندان حمایت کنند.

زندگینامه شیخ زاید| بنیانگذار امارات

 برخی از جوایز دریافت شده توسط شیخ زاید

  • قهرمانان زمین: اعطا شده توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2005.
  • سند طلایی: اعطا شده توسط سازمان بین المللی برای خارجیان در ژنو در سال 1985.
  • مرد سال: جایزه توسط سازمان مرد جهانی در پاریس در سال 1988.
  • شخصیت اسلامی سال 1999: برنده جایزه بین المللی دوبی برای قرآن کریم.

درگذشت شیخ زاید

 شیخ زاید در دوم آبان ماه سال 1383 خورشیدی در حالی که تاریخ وفات وی مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان بود درگذشت و پس از رحلت وی فرزندش شیخ خلیفه بن جانشین وی شد. امروزه از او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رهبران تاریخ خاورمیانه یاد می شود.

 

منبع: maw3ood.com

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز