خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده «دوزیست» مطرح کرد:

دنیای رفاقت‌ها و چالش‌های آن هنوز برای تماشاگر جذاب است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۲۶۹

سعید خانی معتقد است که «دوزیست» راوی قصه امروز است و به همین دلیل توانسته در گیشه به عنوان یک اثر اجتماعی نزدیک به بیست میلیارد تومان فروش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خانی در سال‌های اخیر آثاری چون «من» (سهیل بیرقی)، «لونه زنبور» و «دوزیست» (هر دو به کارگردانی برزو نیک‌نژاد) را تهیه کرده که عموماً در گیشه توانسته‌اند آثاری موفق باشند. 

فیلم «دوزیست» که از مرداد ۱۴۰۱ به‌طور عمومی اکران شد و توانست نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد، از چهارشنبه ۲۶ بهمن از پلتفرم فیلم‌نت و بدون اکران آنلاین در دسترس علاقه‌مندان به سینمای ایران قرار گرفت. به مناسبت ورود «دوزیست» به شبکه نمایش خانگی گفتگویی با سعید خانی در مورد شرایط تولید و دلایل موفقیت «دوزیست» و میزان رضایت او از وضعیت اکران این فیلم داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

شما تجربه تولید فیلم‌های کمدی مثل «لونه زنبور» را در کارنامه دارید. ولی در مجموع با وجود این‌که در این سال‌ها تب فیلم‌های کمدی در سینمای ایران داغ است، به‌نظر می‌رسد شما بیشتر به تهیه فیلم‌هایی علاقه دارید که می‌شود آنها را نزدیک به درام‌های اجتماعی دانست. می‌توان فیلم‌هایی چون «من» (سهیل بیرقی) یا همین «دوزیست» را مثال زد. آیا این مسیر را می‌توان نشان‌دهنده علائق شخصی شما دانست؟ 

نه. این‌طور نیست که تنها به یک جنس فیلم علاقه داشته باشم. فیلم‌های کمدی را هم دوست دارم. اما به فیلم‌هایی هم که ملودرام باشند و بتوان در آنها حرفی را هم مطرح کرد، علاقه دارم. من فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» (عبدالرضا کاهانی) را هم به‌عنوان تهیه‌کننده کار کرده‌ام که توقیف شده است. اگر بشود پروانه ساخت و پروانه نمایش گرفت، دوست دارم در آن ژانر کار کنم. اما به کمدی هم علاقه دارم. 

«دوزیست» دومین همکاری شما با آقای برزو نیک‌نژاد بعد از فیلم «لونه زنبور» است. چه عواملی باعث شد که به ادامه همکاری با آقای نیک‌نژاد تمایل داشته باشید؟ 

«لونه زنبور» تجربه موفقیت‌آمیزی بود و به یکی از فیلم‌های پرفروش زمان نمایش خود تبدیل شد. بعد از آن فیلم، آقای نیک‌نژاد یک فیلم ملودرام به من پیشنهاد داد. بعد از خواندن فیلمنامه دیدم فیلمنامه بسیار خوبی دارد. قصه این کار را خیلی دوست داشتم. به‌نظرم آقای نیک‌نژاد کارگردان حرفه‌ای و همراهی است و طبیعتا دوست داشتم این همکاری را برای دومین بار تجربه کنم. 

مسلما به‌عنوان تهیه‌کننده، طرح‌ها و فیلمنامه‌های زیادی را مطالعه می‌کنید که به جریان درام‌های اجتماعی سال‌های اخیر سینمای ایران نزدیک هستند. چه خصوصیتی در «دوزیست» وجود داشت که شما را ترغیب به تهیه این فیلم کرد؟ 

این‌ قصه که چند تا رفیق با هم زندگی می‌کنند و بعد دختری وارد شده و زندگی آن‌‎ها را متلاشی می‌کند برایم جذاب بود. در این فیلم بحث رفاقت و دوستی را داشتیم که این روزها دارد کم‌رنگ‌تر می‌شود. در همین حال مسائلی چون شرایط اقتصادی و سیاسی را داریم که روی روابط آدم‌ها تاثیر گذاشته است. این موارد در کنار نوع لوکیشن و فضاسازی از جمله عواملی بود که من را ترغیب به کار روی این فیلم کرد. 

تجربه تهیه «دوزیست» در مقایسه با فعالیت‌های قبلی شما چگونه بود؟ 

در مجموع می‌توانم بگویم که «دوزیست» تجربه خوبی بود. در این فیلم با بسیاری از بازیگران حرفه‌ای همکاری کردم؛ با آقای پورصمیمی، مانی حقیقی که برای دومین بار با او کار می‌کردم، جواد عزتی و دیگران که همگی افرادی حرفه‌ای بودند. کار با این تعداد بازیگر حرفه‌ای تجربه خوبی است. به‌ طور کلی با گروهی حرفه‌ای در این فیلم روبه‌رو بودیم؛ طراح صحنه حرفه‌ای، فیلمبردار، گریمور و تمام بچه‌ها که حرفه‌ای کار کردند. شرایط کار خیلی لذت‌بخش و همکاری خیلی خوبی بود. به‌نظر خودم تمام این همکاران تلاش کردند تا کار خوبی بسازند. 

می‌دانیم که در سال‌های اخیر خیلی از درام‌های اجتماعی در اکران عمومی به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده‌اند. اما «دوزیست» با فروشی نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان یکی از فیلم‌های موفق اکران ۱۴۰۱ بود. چه عواملی را در این موفقیت دخیل می‌دانید؟

با وجود این‌که فیلم متعلق به سه سال پیش بود، ولی به‌نظرم «دوزیست» قصه امروز بود و مردم به این دلیل آن را دوست داشتند. همان‌طور که عرض کردم این شرایط که آدم‌هایی در یک جا زندگی می‌کنند و بعد بحث رفاقت و دوستی و چالش‌های پیش روی آن به وجود می‌آید به‌نظرم برای مردم جذاب است. در کنار این نکته، می‌توان به ترکیب بازیگران و شرایط اکران فیلم هم اشاره کرد. تمام این موارد در کنار هم باعث شدند که، خدا را شکر، «دوزیست» در اکران موفق باشد.

«دوزیست» به‌تازگی توسط پلتفرم فیلم‌نت در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است. آیا از میزان استقبال مخاطبان از «دوزیست» در شبکه نمایش خانگی آماری دارید و بازخوردی در این زمینه گرفته‌اید؟ به‌طور کلی از شرایط توزیع فیلم رضایت دارید؟ 

کاری که پلتفرم فیلم‌نت انجام داد کار جدیدی بود. چون اساسا در این سال‌ها شاهد این بودیم که فیلم‌ها ابتدا به‌صورت آنلاین اکران می‌شدند و بعد به وی.‌او.‌دی می‌آمدند. وقتی دوستان فیلم‌نت این پیشنهاد را به من دادند، از آن استقبال کردم چون احساس کردم این کار از لحاظ اقتصادی برای پلتفرم سوددهی کمتری دارد اما به احترام مخاطب این کار را انجام می‌دهند. طبق آخرین پرسشی که از دوستان داشتم، از بازدید «دوزیست» خیلی راضی بودند. خوشحالم که فیلم به‌صورت آنلاین و در شهرهایی که سینما ندارند هم دیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز