خبرگزاری کار ایران

نگاهداری:

آینده برای برخی از مسئولان مسئله نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۳۰۸

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گردهمایی رویداد نو آیند در روز جهانی آینده تاکید کرد: به همت تمام نخبگانی که دل در گروه انقلاب و ایران دارند، تصویرسازی ایران را با وحدت ایجاد کنیم، برای رسیدن به این مهم باید گفت‌وگوی بین حکمرانان با نخبگان و مردم و مردم با نخبگان در قالب گفتمان‌های اجتماعی شکل بگیرد.

به گزارش ایلنا، بابک نگاهداری در رویداد گردهمایی روز جهانی آینده با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: جریان نوآیند به همت مرکز پژوهش‌های مجلس شکل گرفته است که امیدوارم تبدیل به یک شجره شود و به سایر استان‌ها اشاعه یابد و در ایستگاه های میانی آن در قالب همایش و گردهمایی برگزار شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزاری رویداد روز جهانی آینده را حرکتی رو به جلو دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و مسائل و مشکلاتی که دشمنان کشور و انقلاب ایجاد می‌کنند و در کنار تمام ناکارآمدی‌هایی که گاهی شاهد آن هستیم، دشمنان با تلاش مضاعف سعی در نشان دادن ایران به عنوان کشوری بدون آینده است و با سیاه نمایی‌های مختلف کوشش می‌کنند اقشار مختلف جامعه را به مهاجرت و گریز از کشور سوق دهند.

نگاهداری ادامه داد: زمانی که جامعه‌ای احساس کند آینده‌ای ندارد واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد یا تلاش بر مهاجرت دارد و یا رفتارهای هجومی، تکانشی و اغتشاشی خواهد داشت که به اعتقاد بنده هر کسی در راستای ساختن آینده ایران زمان می‌گذارد اقدام مقدسی انجام می‌دهد و این قابل قدردانی است.

وی ادامه داد: نیاز ایران به تصویر امید بخش به عنوان اکسیری برای جامعه ما یک ضرورت و الزام است و  تلاش در این راستا در شرایطی که عده‌ای عزمشان را جزم کرده‌اند  تا بر علیه ایران و انقلاب تلاش کنند، نقش دارویی شفا بخش را دارد.

به گفته نگاهداری، اگر بتوانیم تصویری از کارآمدی، پیشرفت، بزرگی و مردمی بودن ایران را در جامعه بین‌المللی متصور شویم که نیاز واقعی جامعه امروز ما است باید شرایط آن در کشور ایجاد شود. با وجود مشکلات معیشتی کشور ارائه چنین تصویری و همراهی مردم با این تصویر کار دشواری است که نیازمند دقت و ظرافت است، بی تردید این مهم ممکن خواهد بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: به همت تمام نخبگانی که دل در گرو انقلاب و ایران دارند باید تصویرسازی ایران را با وحدت ایجاد کنیم، باید  برای رسیدن به این مهم  گفتگوی بین حکمرانان با نخبگان و مردم و مردم با نخبگان در قالب گفتمان‌های اجتماعی شکل بگیرد، متاسفانه شرایط جامعه به گونه‌ای شده که نخبگان ایده‌ های خود را با جامعه و حکمرانان به اشتراک نمی‌گذارند و گاهی با حضور در عرصه‌های بین‌المللی و با تئوریزه کردن سیاه نمایی دشمنان انقلاب ادعای نخبگی می‌کنند، متصور نشدن آینده روشن برای ایران از طرف نخبگان یک خلاء بزرگ محسوب می‌شود.

نگاهداری با انتقاد از اینکه آینده برای برخی از مسئولان مسئله نشده است، تاکید کرد: رسانه ای شدن مشکلات بدون بیان راهکارها ما را به سر منزل مقصد نمی‌رساند بنابراین آینده‌سازی برای خروج از مشکلات یک اکسیر و راه حل است، تلاش تمام نخبگان برای آب و خاک این سرزمین، قابل تقدیر است و بی‌تردید به سر منزل مقصود هم می رسد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور مشکلاتی وجود دارد و غیرقابل کتمان هستند، گفت: در کشور تلخی‌هایی وجود دارد که گاهی همین تلخی ها می‌تواند میوه شیرینی هم داشته باشد، گاهی بن بست ها در یک مسئله می‌تواند سرآغاز تغییرات و بهبود وضعیت باشد که منجر به پیشرفت می‌شود نباید از مشکلات موجود در جامعه ناامید شویم.

وی یادآور شد: مشکلات موجود در جامعه یک فرصت است در سال‌های گذشته کشور را با منابعی کنترل می‌کردیم امروز این منابع با تنگناهایی روبه‌رو بوده است در حال حاضر سرآغاز مدیریت بهره محوری است یعنی تمرکز را از سوی منابع به سمت بهره‌وری سوق دهیم، متاسفانه در چهل سال گذشته بهره‌وری لازم در مدیریت  کشور مغفول مانده است.

نگاهداری با اشاره به اینکه نقاط قوتی در مسیر بهره‌وری وجود دارد، ادامه داد: کشور با ظرفیت بی بدیل جوانان تحصیل کرده روبرو است که انگیزه شور و شوق برای جامعه هستند، باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرده و به مسیر گذشته خودمان واقع بینانه نگاه کنیم، به اعتقاد بنده مسیر گذشته کشور ما مسیری پرافتخار و رشک برانگیزی است لزومی ندارد تصویر سیاهی از آن نشان دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید به اینکه در کشور روحیه جهادی شکل گرفته، تصریح کرد: هم باوری که بین مردم در شرایط بسیار دشوار وجود دارد همگی از ثروت‌های کشور ما محسوب می‌شود، این شرایط ژئوپلیتیک و ژئواکونومیکی که ایران در غرب آسیا دارد به جهت بین المللی و زنجیره‌های اقتصادی یک فرصت مغتنمی است، این همه معادن و منابعی که خداوند در‌ اختیار ما قرار داده همگی فرصت‌آفرین است.

نگاهداری در ادامه یادآور شد: بزرگترین سرمایه یک دولت و حاکمیت پول نیست بلکه قدرت، توان و شایستگی ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری آن است، بودجه محدود دولت در مقابل اقتصاد فراگیر و بزرگی که در کل کشور وجود دارد واقعا ناچیز است. اگر پایه گذاری، تنظیم گری و سیاست‌گذاری درست داشته باشیم، دروازه‌های  حضور و مشارکت اقتصاد و حکمرانی مردمی را در عرصه های مختلف اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی در ۱۰ سال آینده تحت لوای حکمرانی مردمی فراهم کنیم، بی‌تردید آینده ایران بسیار درخشان، پربار و پرثمر خواهد شد.

وی ادامه یادآور شد: اگر بتوانیم پیشخوان‌های آینده‌ساز را درست تشخیص دهیم و اهمیت جایابی در نظام بین‌الملل جدید که در حال بازآرایی است و همه ژئوپلیتیسین‌ها آن را درک کرده‌اند، بدانیم که در کجای این بازآرایی باید بایستیم و دیپلماسی اقتصادی را با چه آرایشی شکل دهیم و دیپلماسی همسایگی را که نسبت به آن بی توجه بودیم چگونه احیا کنیم با شناخت این فرصت‌ها یقیناً موفق خواهیم بود.

نگاهداری ادامه داد: با توجه به شرایط کشور شاید در مورد آینده ایران پارادوکسی وجود دارد، بخش‌هایی از جامعه بر این عقیده‌اند که ایران در دهه ۹۰ به دلیل تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها در وضعیت عدم رشد و ابهام و سرخوردگی است و برخی دیگر اعتقاد دارند ایران در یک قدمی تبدیل شدن به قدرت جهانی است، اگر ما بتوانیم مقاومت کنیم و از این تنگه سخت عبور کنیم، فرصت‌های آینده می‌تواند زمینه ساز قدرت برای ایران در منطقه و جهان باشد که نیاز به شکل گیری گفتگوی اجتماعی فراگیر میان نخبگان و حاکمیت و مردم است و اجازه ندهیم دشمنان انقلاب آینده ایران را تصویر کنند کما اینکه دشمنان تصویرسازی سیاه انجام می‌دهند به این معنا که امتناع من و امثال بنده و نخبگان جامعه باعث می‌شود میدان برای دیگران که به ایران علاقه‌مند نیستند، باز شود.

وی تصریح کرد: استفاده از تجربیات گذشته در مورد سند چشم انداز ۱۴۰۴ که نتوانست به یک جریان و گفتمان اجتماعی تبدیل شود، باید از این تجربه استفاده کنیم،از طرفی بین سیاستگذاران و دولت‌های مختلف گفتمان مشترک شکل نگرفت ما باید از تجربیات درس بگیریم و برای آینده‌سازی و تصویرپردازی ایران به یک گفت‌وگوی فراگیر اجتماعی با سازوکارهای و ابزارهای مختلف که یکی از آنها همین رویدادها و ایده‌پردازی‌ها برای آینده ایران است تا تصویرسازی ایران آینده‌ موفق را رقم بزنیم.

نگاهداری با تاکید به اینکه دنیای فعلی،دنیای مبارزه است، یادآور شد: فرصت‌های توسعه برای کشورها محدود شده به گونه‌ای که همه قدرت ها برای دستیابی به فرصت‌های بیشتر با یکدیگر می جنگند، جنگ اوکراین نمونه بارز آن است، بنابراین نسل آینده که گام دوم انقلاب را تصویر سازی می‌کند باید کمر همت ببندید و کفش آهنین بپوشید و آماده نبرد تمام عیار باشد، بحث من جنگ نظامی نیست،اما نبردی برای پیشرفت ایران و فرصت آفرینی بیشتر برای توسعه کشور است، هیچ کس برای شما فرش قرمز پهن نخواهد کرد، باید از منافع کشور با چنگ دندان دفاع کنید، بنابراین به اعتقاد بنده زمانی که شرایط سخت است باید مردان مبارزی به مباحث مدیریت ورود کنند که زیر تیغ تیز انتقادها و زیر چشم تیز نظارت‌ها باشند و در شرایط سخت مدیریت کنند و پاسخگوی مردم باشند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیائی کشور یادآور شد: در کنار توجه به موقعیت جغرافیایی ایران باید به مباحث ایران فرهنگی و سیاسی نیز توجه کنیم که می‌تواند گستره وسیع‌تری را در اختیار ما قرار دهد و فرصت‌آفرینی و چشم‌انداز بیشتری را فراهم می کند، ایران به دنبال مرکز تبادلات منطقه و امنیت انرژی، ترانزیت کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب می‌تواند ظرفیت آینده‌سازی موثر را متصور کند، امیدواریم از حداکثر منابع کشور برای منافع بیشتر بهره بگیریم.

نگاهداری ادامه داد: کشور به ابتکارهای اقتصادی، علمی، فناوری و حتی ابتکارات چندجانبه با کشورهای منطقه در تصویر سازی آینده ایران نیازمند است که باید پیش زمینه تمام این اقدامات را دولت انجام دهد و اجرای آن را به شرکت های ایرانی محول کند  که بر پایه اقتصاد مردمی شکل می‌گیرد، دولت نباید در تمام این ابتکارات علمی، اقتصادی، فناوری کشور متصدی باشد و فقط طراحی و بسترهای پیشرفت در آینده را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دولت باید به شرکت‌های خصوصی و مردمی میدان بدهد که در آینده سازی برای ایران‌ نقش آفرینی کنند، ما برای این تصویرسازی‌ها برای آینده ایران در سطح ملی و جهانی اهمیت بسیاری قائل هستیم.در تصویر آینده کشور سه گروه ایفای نقش دارند، اولین گروه بازیگران فعلی در موقعیت کنونی کشور هستند که ایفای نقش می‌کنند، گروه دیگر دهه هفتادی و هشتادی هستند که آینده کشور برای آنها است و نمی توانیم  آینده ایران را بدون طرح دیدگاه ها و خواسته‌های آنان پوشش دهیم، و گروه سوم عموم مردم هستند. مردمی که طی۴۰ سال گذشته پای انقلاب و کشور ماندند و باهمه سختی‌ها و مشکلات کنار آمده اند و باید سهم بزرگی در آینده ایران داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای تحرک هر جامعه باید دو مسئله در راس امور قرار گیرد غرور ملی و آرمان ملی، آرمان ملی منجر می‌شود که امروزی‌ها انگیزه برای ساختن آینده پیدا کنند و غرور ملی دلیلی است که آیندگان مسیر پیشینیان را ادامه دهند، این دو مسئله یکدیگر را بازتولید می‌کنند و به یکدیگر نیازمند هستند، هم باید گذشته را بزرگ کنیم که موجب غرور ملی برای  نسل جوان امروز  باشد و هر میزان غرور ملی را ارتقا دهیم، نسل‌های جدید به آن افتخار خواهند کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌ها در گردهمایی ملی نوآیند در روز جهانی آینده خاطرنشان کرد: باید لوازم و شرایط حرکت موفق در آینده و تولید آینده را مهیا کنیم، دولت و حاکمیت باید در فراهم آوردن و شکل‌گیری این ابزارها کمک کنند، کمیسیونی در مجلس برای آینده‌پژوهی، آموزش‌های آینده‌پژوهی در دانشگاه، رشته‌ها، آموزش عمومی توجه به آینده برای دانش‌آموزان و سراسر کشور شکل گیرد، به جای استفاده از مسیرهایی برای مهاجرت، محکم برای ساختن ایران و آینده ایستادگی کنیم و شبکه‌ای از رهبران اجتماعی که در این عرصه‌ها فعال هستند را شکل دهیم، گروه‌هایی در قالب استارت‌آپ‌ها شکل بگیرد. برای موفقیت در آینده کشور نیاز به حلقه مشورتی از کارآفرینان، مدیران، ایده‌پردازان است تا بتوانیم به تدریج از جمع جوانان در درون‌ حاکمیت جایابی کنیم تا به ایرانی قوی، کارآمد، مردمی، بزرگ، پابرجا و پایدار در سال‌های پیش‌رو برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز