خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست آذربایجان شرقی:

شهرداری‌ها در صدور پروانه ساختمانی، ایجاد فضای سبز را در ساخت و سازهای شهری در نظر بگیرند

کد خبر : ۱۳۲۸۹۵

روند پیشرفت برنامه کاهش آلودگی هوای تبریز بررسی شد. / در برنامه کاهش آلودگی هوا، توسعه فضای سبز جنگلی در حریم شهر‌ها با کاشت گونه‌های گیاهی مناسب توسط اداره کل منابع طبیعی و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و تولید و پخش برنامه‌های آموزش و تنویر افکار عمومی توسط صدا و سیما، جلوگیری از تردد خوردهای فرسوده بر اساس استاندارد ارائه شده به معاونت راهنمائی و رانندگی ناجا، شماره گذاری خودرهای وارداتی و تولید داخل بر اساس استاندارد یورو ۴ و تولید خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۴، برای جلوگیری و کاهش آلْودگی هوا، در نظر گرفته شده است.

ایلنا: شهرداری‌ها در صدور پروانه ساختمانی، ایجاد فضای سبز را در ساخت و سازهای شهری را در نظر بگیرند
به گزارش ایلنا، معاون محیط زیست انسانی محیط زیست آذربایجان شرقی که در جلسه کار‌شناسی برنامه کاهش آلودگی هوای شهر تبریز سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به تصویبنامه هیات وزیران، شهرداری‌ها وظیفه دارند تا پایان برنامهٔ پنجم توسعه، سالیانه یک متر مربع بر سرانه فضای سبز شهری اضافه نمایند که وزارت نیرو، آب خام مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز را تامین خواهد کرد.
علی عبدلی سیلابی وظایف سازمانهای مربوط به این برنامه را در آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز برشمرد و گفت: تامین سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین بر اساس استاندارد جهانی یورو۴، تبدیل جایگاههای تک منظوره به دو منظوره(بنزین و گاز) مطابق با سبد سوخت کشور، از وظایف وزارت نفت(پالایشگاه و شرکت پخش فرآروده‌های نفتی تبریز) است.
وی انتقال واحدهای آلاینده به خارج از حریم شهر‌ها، الزام صنایع به ایجاد سیستم‌های کنترل آلودگی وسیستم‌های پایش آنلاین(on - line) و تبدیل سوخت واحدهای تولیدی مستقر در محدودهٔ شهری به انرژیهای تجدید پذیر یا گاز را از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان کردو گفت: اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان هوا‌شناسی، وزارت نیرو(آب) و شهرداری‌ها نیز وظیفه،. افزایش تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، ایجاد سامانهٔ پایش بر خط(on - line)، ارتقای نرم افزار‌ها، مدل سازی آلودگی هوا و تامین بسترهای مخابراتی، ارتقای سامانه‌های پایش، پیش بینی و هشدار برای اطلاع رسانی بهنگام پدیده‌های جوی و آلودگی هوا و استفاده از فن آوری مناسب مانند بارورسازی ابر‌ها در شرایط هشدار را به عهده دارند.
علی عبدلی سیلابی افزایش حداقل ۵ درصدی سهم حمل و نقل عمومی را نسبت به سال قبل از برنامه‌های طرح کاهش آلودگی تبریز عنوان کرد و گفت: در سال جاری تعداد ۳۸ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز افزود ه شده و این در حالی است که نیاز شهر تبریز به افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است.
وی ساماندهی معابر و تسهیل عبور و مرورعابران پیاده و دوچرخه سواران، نصب دوربین‌های نظارت تصویری دیجیتالی برای کنترل مبادی ورودی طرح ترافیک و نصب تابلو الکترونیکی مسیر یاب شهری و الزام به تجهیز موتور خانهٔ تمام ساختمان‌های اداری و تجاری به سیستم‌های هوشمند انرژی از وظایف دیگر شهرداری عنوان کرد و گفت: در برنامهٔ کاهش آلودگی هوا، توسعهٔ فضای سبز جنگلی در حریم شهر‌ها با کاشت گونه‌های گیاهی مناسب توسط اداره کل منابع طبیعی و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و تولید و پخش برنامه‌های آموزش و تنویر افکار عمومی توسط صدا و سیما، جلوگیری از تردد خوردهای فرسوده بر اساس استاندارد ارائه شده به معاونت راهنمائی و رانندگی ناجا، شماره گذاری خودرهای وارداتی و تولید داخل بر اساس استاندارد یورو ۴ و تولید خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۴، برای جلوگیری و کاهش آلْودگی هوا، در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است این جلسه با حضور ساعی مدیر کل ستاد بحران و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تبریز در سالن کنفرانس اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد.
در هفته گذشته آلودگی هوا در تبریز در چندین روز منجر به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی این شهر شده و طبق اعلام مسئولین این آلودگی هوا تا روز دوشنبه همچنان ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز