خبرگزاری کار ایران

در دیدار با میرضیایف؛

ایران خواستار گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی میان ایران و ازبکستان شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۴۷۸

وزیر امور خارجه در دیدار با رئیس‌جمهور ازبکستان، خواستار گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان در محل دفتر ریاست جمهوری این کشور دیدار و درباره آینده روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و تبادل نظر کرد. 

وزیر  امور خارجه در این دیدار با رویکردی آینده‌نگرانه به محورهای اصلی روابط دو کشور از جمله سفر آتی رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران، سفر رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان به ایران در بهار سال آینده، برگزاری دومین کمیسیون مشترک همکاری‌های امنیتی در تهران و برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان اشاره کرد و خواستار گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور شد.

وی امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی را برای گسترش روابط لازم دانست و همچنین اجرایی کردن اسناد هجده گانه امضا شده در جریان سفر رئیس‌جمهور به سمرقند برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان سازمان شانگهای را مورد تاکید قرار داد.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان ضمن ابلاغ سلام به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، از دعوت رسمی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و روابط دو کشور درحوزه‌های مختلف را رو به پیشرفت و گسترش دانست.

وی تشکیل کمیته مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه برای آماده‌سازی نقشه راه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را درخواست کرد. 

رئیس‌جمهور ازبکستان پیشرفت‌های ایران در حوزه های علمی و صنعتی را علیرغم تمامی تحریم‌ها و موانع تحسین کرد و کسب تجربیات ارزنده تهران را در حوزه‌های فناوری و صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ازبکستان مفید ارزیابی و بر اجرایی شدن اسناد امضا شده در اجلاس سمرقند تاکید کرد.

میرضیاف چشم‌انداز روابط میان دو کشور را روشن و امید بخش خواند. 

وی، موضوع افغانستان را دغدغه و درد مشترک کشورهای همسایه‌های این کشور دانست و اعلام کرد به زودی نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تاشکند برای بررسی و تبادل نظر در مورد وضعیت این کشور تشکیل خواهد شد.

گفتنی است وزیر امور خارجه پیش از این دیدار، با همتایان پاکستانی و آذربایجانی دیدار و رایزنی کرده بود. 

وی روز گذشته در رأس یک هیئت عالی رتبه وارد تاشکند، پایتخت ازبکستان شد و امروز در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اکو شرکت کرد.

سازمان اکو شامل ۱۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، جمهوری اذربایجان و ترکمنستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز