خبرگزاری کار ایران

امضای ۲۵ سند همکاری در ذیل ۴ کمیته بین ایران و تاجیکستان/ حجم روابط دو کشور ۳ برابر شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۳۸۳

وزیر نیرو در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره مذاکرات انجام شده در حوزه آب نیز ادامه داد: در حوزه آب بحث‌های فنی را دنبال کردیم موضوع ساخت نیروگاه‌های برق آبی مطرح شده و مذاکراتی در زمینه‌ی تبادلات تجربیات فنی در دستور کار قرار دارد. البته هیات‌های دو طرف از سابق این مذاکرات را داشتند و از این به بعد ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر محرابیان در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان با بیان اینکه این اجلاس از موفق ترین اجلاس‌ها بین دو کشور بوده است، اظهار داشت: در این اجلاس شاهد حضور مقامات عالیرتبه دو کشور هستیم.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر حجم روابط ایران و تاجیکستان سه برابر شده و امید است این روند صعودی ادامه داشته باشد.

وی  با بیان اینکه در این اجلاس اسنادی ثبت و توافقات خوبی حاصل شد، افزود: مذاکرات و اسناد در ۴ کمیته دنبال شد که از جمله آنها کمیته تجاری، بازرگانی، مناطق آزاد، بانکی و بیمه بوده است که در زمینه تبادلات تجاری و مناطق آزاد توافقات خوبی در سند ثبت شد.

وزیر نیرو گفت؛ در کمیته آموزش عالی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و بهداشت و درمان نیز توافقات خوبی حاصل شد از جمله فعالیت مدرسه رودکی در شهر دوشنبه است که توافق شد هرچه زودتر افتتاح شود.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان که ذیل کمیته دوم اتخاذ تصمیم کرد ۱۰ اولویت برای بهداشت و درمان تعیین شد که امیدواریم توافقات اجرایی شود، همچنین در حوزه غذا و دارو توافقات خوبی انجام شد، کمک به محرومین نیز از دیگر توافقات حاصله بود.

محرابیان با اشاره به توافقات کمینه سوم گفت: در این کمیته تصمیماتی در زمینه حمل و نقل و کشاورزی و فناوری اتخاذ شد ، بر این مبنا توافقاتی در زمینه حمل و نقل بین خراسان رضوی و تاجیکستان حاصل  شد، حمل و نقل ریلی با گشایش مسیر ترکمنستان در دستور کار است تاکنون تجار ما کالاها را از ترکمنستان به تاجیکستان می رساندند که امیدواریم این مسیر فعالتر شود.

وی تاکید کرد: در حوزه نفت و فراورده توافقات خوبی حاصل شد، در موضوع مخابرات توافق خوبی حاصل شد.

مقام عالی وزارت نیرو همچنین بیان داشت: در حوزه آب و انرژی و محیط زیست توافقات خوبی حاصل شد.

وی با اشاره به همکاری در زمینه ساخت نیروگاه برقایی سنگ توده ۲ گفت؛،این نیروگاه توسط شرکتهای ایرانی ساخته شده و با ظرفیت کامل در حال تولید است که می تواند برق را به تاجیکستان و کشورهای اطراف منتقل کند، در زمینه انرژی تجدیدپذیر نیز مذاکراتی شد که امیدواریم فعالانه دنبال شود.

وی گفت: بعد از سنگ توده راغون دیگر نیروگاه بزرگ برقابی منطقه است که شرکتهای ایرانی ساخت آن را به عهده دارند.مسئولان تاجیکستان هم در سفر گذشته و این سفر ابراز تمایل کردند که شرکت‌های ایرانی نسبت به ساخت سریع‌تر این نیروگاه که جزو نیروگاه‌های ممتاز به حساب می‌آید اقدام کنند. کشور تاجیکستان با توجه به روابطی که در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران دارد به ویژه در حوزه‌های فنی و مهندسی نسبت به این موضوع تاکید ویژه‌ای می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ها زمینه برای توسعه همکاری وجود دارد، زمینه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد، گفت؛ ما ۲ هزار شرکت فعال برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه انرژی در ایران داریم.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که این ظرفیت وجود دارد تا بتوانیم در بخش‌های فنی و مهندسی در این کشور اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم، گفت: از تمام شرکت‌های فعال دعوت می‌کنیم برای حضور در کشور تاجیکستان به منظور مبادلات کالا و خدمات به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی حضور به عمل آورد این مساله می‌تواند بازار خوبی را برای آنها از نظر اقتصادی فراهم کند.

وی در ادامه بیان داشت: روز گذشته سندیکای صنعت برق با مسئولان تاجیکستان ملاقات داشتند و توافقات خوبی حاصل شد این شرکت‌ها می‌توانند از بازار تاجیکستان و منطقه بهترین بهره را ببرند. تمام فعالیت‌هایی که در خارج از کشور انجام می‌شود با توجیحات اقتصادی و فنی همراه است. طبیعتا شرکت‌ها زمانی که مسیر را باز می‌کنند مطالعات لازم در این زمینه نیز صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به بازار تاجیکستان گفت: هرچند که رقبای متعددی در این بازار وجود دارد اما ظرفیت همکاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان برقرار است که می‌تواند مزیت‌هایی را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

وی در پاسخ به ایلنا در خصوص مذاکرات صورت گرفته در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی گفت: در این بخش مذاکراتی انجام شده و در ادامه سفر آقای وزیر جلسه‌ای را در وزارت نفت ایران خواهند داشت که ادامه مذاکرات دنبال می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره مذاکرات انجام شده در حوزه آب نیز ادامه داد: در حوزه آب بحث‌های فنی را دنبال کردیم موضوع ساخت نیروگاه‌های برق آبی مطرح شده و مذاکراتی در زمینه‌ی تبادلات تجربیات فنی در دستور کار قرار دارد. البته هیات‌های دو طرف از سابق این مذاکرات را داشتند و از این به بعد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که امروز اختتامیه پانزدهمین اجلاس فنی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان بود گفت: در طول این دو روز پس از اجلاس افتتاحیه کمیته‌های مشترکی بین دو کشور کار خود را آغاز کردند و در طی مذاکراتی که صورت گرفت به توافقاتی رسیدیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که طی یکسال و نیم گذشته حجم اسناد دو کشور بیش از ۲۵ سند بوده است، تصریح کرد: دولت برای فعالیت بخش‌های خصوصی برای توسعه فعالیت‌ها در کشور تاجیکستان حمایت خود را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز