خبرگزاری کار ایران

راهنمای خرید ضد یخ خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۷۵۵

موتور وسیله نقلیه شما گرمای قابل توجهی تولید می‌کند که اگر کنترل نشود، می‌تواند باعث آسیب جدی به خودرو شود، به همین دلیل است که ضد یخ برای نگهداری خودرو شما ضروری است. ضد یخ که با آب مخلوط شده و به رادیاتور اضافه می‌شود، به تنظیم دمای موتور کمک کرده و در عین حال از قطعات فلزی مختلف سیستم خنک کننده موتور شما محافظت می‌کند.

مراکز خدمات خودرویی اغلب از هر دو مورد مایع خنک کننده و ضد یخ استفاده می‌کنند، بنابراین تعجب آور نیست که هر دو مورد را بسته به مراکز مختلف بشنوید. البته که هر دو برای خنک کردن مدار خنک‌کننده استفاده می‌شوند و اجازه می‌دهند موتور در دمای مناسب کار کند.

با این حال یک تفاوت ساده وجود دارد. موتور باید در هر فصلی تا دمای مطلوب خنک شود و بنابراین 365 روز در سال یک مایع خنک‌کننده ضروری است. اما در طول زمستان این مایع برای جلوگیری از یخ زدگی باید خاصیت ضد یخ داشته باشد. یک خنک کننده با کیفیت از مواد ضد یخ تشکیل شده است، به این معنی که شما مجبور نخواهید بود آن را به صورت فصلی تغییر دهید.

این واقعیت که خنک کننده با دو نام مختلف نامیده می‌شود می‌تواند گیج کننده باشد، به خصوص وقتی می‌بینید که شیشه پاک کن می‌تواند خاصیت ضد یخ نیز داشته باشد. بنابراین ما این راهنما را برای کمک به شما در درک مایعات مختلف در خودروی خود و استفاده از آنها تهیه کرده‌ایم.

خرید لوازم مصرفی خودرو در اینفویدک

 

اگر به دنبال خرید لوازم مصرفی خودرو نظیر ضد یخ، باتری و ... هستید می توانید به سایت لوازم یدکی خودرو اینفویدک مراجعه کنید. در اینفویدک شماره تماس فروشندگان لوازم و قطعات یدکی خودروهایی نظیر لوازم یدکی پژو، رنو، تویوتا، لکسوس و ... به تفکیک هر شهر ( مقلا لوازم یدکی تهران، مشهد، اصفهان و ... ) قرار گرفته و شما می توانید از طریق تماس تلفنی و ارتباط با فروشنده و یا حضور در فروشگاه، نزدیکترین فروشگاه لوازم و قطعات یدکی را در شهر خود پیدا نمایید.

ضد یخ چیست و چرا برای عملکرد صحیح وسیله نقلیه شما ضروری است؟

در کنار سوخت و روغن، ضد یخ برای عملکرد صحیح موتور ضروری است. بدون آن گرمای احتراق باعث می‌شود موتور به سرعت بیش از حد گرم شود یا حتی به طور کامل از کار بیافتد. ضد یخ همچنین اجزای سیستم خنک کننده را که با آب در تماس هستند روغن کاری کرده و از خوردگی اجزای فلزی جلوگیری می‌کند.

ضد یخ و خنک کننده؛ چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

اصطلاحات "ضد یخ" و "خنک کننده" اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما این درست نیست. ضد یخ یکی از اجزای مایع خنک کننده موتور است. دقیق‌تر است که بگوییم خنک کننده مخلوطی از ضد یخ و آب است.

آب به تنهایی برای خنک نگه داشتن موتور کافی نیست و گرمای احتراق در نهایت آن را به جوش می‌آورد. در تابستان، آب به تنهایی می‌تواند تبخیر شود و در زمستان می‌تواند یخ بزند و غیر قابل استفاده شود. اکثر خودروسازان ترکیب 50/50 آب و ضد یخ را در رادیاتور توصیه می‌کنند.

این مایع مخلوطی از مواد ضد یخ و آب است که در سیستم خنک کننده خودرو شما گردش می‌کند تا دمای داخلی آن را تنظیم کند. از یخ زدن آن در زمستان و گرم شدن بیش از حد آن در تمام طول سال جلوگیری می‌کند. در کنار روغن موتور، خنک کننده و ضد یخ مهمترین مایع در خودروی شماست. در واقع اگر یکی از آنها از کار بیافتد، موتور ممکن است دچار خرابی‌های جبران ناپذیری شود. به همین دلیل مهم است که سطح خنک کننده یا ضد یخ خودروی خود را در طول سال بررسی کنید.

چرا ضد یخ باید عوض شود؟

مانند تمام مایعات موجود در ماشین شما، ضد یخ به مرور زمان خراب می‌شود و در نهایت اسیدی‌تر می‌شود. این باعث خوردگی می‌شود که می‌تواند به رادیاتور و سایر اجزای مهم سیستم خنک کننده مانند پمپ آب، شیلنگ‌ها، ترموستات و درپوش رادیاتور آسیب برساند و در همه خودروها این مورد وجود داشته و اجتناب ناپذیر است.

زنگ زدگی، خاک و سایر ذرات مضر نیز می‌توانند در رادیاتور شما جمع شوند. چنین آلاینده‌هایی توانایی ضد یخ در تنظیم دمای موتور را به خطر می‌اندازند. این می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور، ترک خوردگی بلوک موتور یا حتی جوش خوردن پیستون به سیلندر آن شود.

هر چند وقت یکبار باید ضدیخ را تعویض کرد؟

همیشه ابتدا دفترچه راهنمای سازنده را بررسی کنید. به طور کلی، شما باید هر 48000 کیلومتر یا هر سه سال یکبار ضدیخ خود را تعویض کنید.

ترکیب مایع خنک کننده یا ضد یخ چیست؟

خنک کننده یا ضد یخ حاوی مخلوطی آلی به نام مونو اتیلن گلیکول (MEG) است، مایعی بی بو، بی رنگ و کمی ‌شیرین که به دلیل خواص ضد یخ شناخته شده است. وقتی اتیلن گلیکول با آب در سیستم خنک‌کننده خودرو ترکیب می‌شود، دمای انجماد و جوش را افزایش می‌دهد تا مایع بدون توجه به فصل یا شرایط آب و هوایی در موتور گردش کند.

مونو اتیلن گلیکول (MEG) برای انسان و حیوانات سمی ‌است. بنابراین توصیه می‌شود هنگام استفاده از مایع ضد یخ، به ویژه هنگام دور انداختن محصول، توصیه‌های ایمنی سازنده را رعایت کنید.

ضد یخ چه محافظتی ارائه می‌دهد؟

ضد یخ برای استفاده فوری از قبل مخلوط شده است و در برابر دماهای شدید از -37 درجه سانتیگراد تا +129 درجه سانتیگراد محافظت می‌کند. این محصول در شدیدترین و سخت ترین شرایط روی زمین آزمایش شده است، بنابراین اگر ضد یخ مرغوبی در خودروی خود بریزید بدون توجه به هر چیزی کار می‌کند.

یکی از مزایای  ضد یخ یا خنک کننده این است که می‌توان از آن در تمامی‌خودروها استفاده کرد و با انواع دیگر مایعات موجود در سیستم خنک کننده مخلوط می‌شود. می‌توان بدون ایجاد گرفتگی یا مشکلات موتوری پرهزینه با سایر موارد آن را ترکیب کرد و در جریان آب خودرو وارد کرد. در واقع شما می‌توانید در هر زمان که نیاز دارید از آن استفاده کنید و کمی به محفظه آب خود از آن اضافه کنید.

ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی و گرمای بیش از حد، محافظت عالی در برابر خوردگی و رسوب که از دلایل اصلی خرابی سیستم خنک کننده است را ارائه می‌کند. در واقع 60 درصد مشکلات موتور مربوط به استفاده از مایع خنک کننده بی کیفیت است.

اگر از نوع صحیح مایع خنک کننده یا ضد یخ برای خودروی خود مطمئن نیستید، حتما به نمایندگی خودروی خود یا مراکز خدمات خودرویی مراجعه کنید تا بهترین ضد یخ را برای خودرویتان معرفی کنند تا به راحتی با آب قاطی شده و در چرخه آب موتور شما قرار بگیرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز