خبرگزاری کار ایران

رکوردشکنی کسری تراز تجاری ترکیه

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۳۶۳

علیرغم جهش صادرات ترکیه کسری تراز تجاری این کشور در ماه ژوئیه به رقم بی سابقه‌ای رسید.

به گزارش ایلنا از العربی جدید، بر اساس آمارهای رسمی تراز تجاری ماهانه ترکیه به منفی 10.7 میلیارد دلار رسیده که این رقم بیشترین تراز منفی این کشور در اطلاعات ثبت شده از سال 1984 است.

بر اساس این آمار که موسسه آمار دولتی منتشر کرده، کسری تراز تجاری ترکیه از ژانویه تا ژوئیه امسال 62.2 میلیارد دلار افزایش یافته که نسبت به سال قبل 143.7 درصد افزایش داشته است.

داده‌ها حاکی از وخیم شدن آینده تراز تجارت خارجی ترکیه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه گذشته است.

روسیه که صادرکننده بزرگ نفت خام و گاز طبیعی است با توجه به اهمیت اقتصادی ترکیه، اجازه داد که بعضی از پرداختی‌های ترکیه با روبل انجام شود.

کسری تراز تجاری ترکیه علیرغم افزایش 13.4 درصدی صادرات در ماه ژوئیه در مقایسه با همین ماه در سال گذشته و ثبت 18.6 میلیارد دلار و رشد 41.4 درصدی واردات و رسیدن آن به حجم 29.2 میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش‌ها، واردات روغن معدنی که شاخص پرداخت‌های ترکیه به روسیه است، 95.7 درصد افزایش داشته و از 4 میلیارد دلار به 7.7 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین واردات طلا و فلزات گرانبها از روسیه با 600 درصد افزایش به 2 میلیارد دلار رسیده است.

این درحالی است که اقتصاددانان مشکل تجارت خارجی و کسری تراز تجاری ترکیه را افزایش هزینه واردات انرژی می‌دانند که سالانه بیش از 50 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز