خبرگزاری کار ایران

کتاب «چیتر دات نسک» روانه بازار کتاب شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۴۱۱

کتاب «چیتر دات نسک» افزون بر تبارشناسی ایران، «تکامل» را به گونه‌ی گسترده و برابر با یافته‌ها و دانش امروزین، در گاه کهن، دربرداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «چیتر دات نسک» (عزیزالدین نسفی، نخبشی، و چارلز داروین) که توسط هوشنگ طالع گردآوری شده، به همت نشر سمرقند در قالب ۷۸ صفحه و با قیمت ۳۵ هزار تومان روانه بازار شده است. 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: 

یکی از نسک‌های اوستای کهن، چیتردات نسک بوده است. بخش نخست واژه، از ریشه اوستایی چیَترُ به معنای تخمه و نژاد و بخش دوم آن یعنی داتَ به معنای قانون یا آفریش «داد» است. از این رو، معنای این نسک، آفرینش تبارها یا آگاهی‌های نژادی و خونی یا تبارنامه (نسب‌نامه) می‌باشد. این نسک، دارای ۲۲ بخش بوده و دوازدهمین نسک از نسک‌های بیست و یک‌گانه اوستای دوران ساسانیان بوده است. به گفته داراب هرمزدیار، چهاردهمین نسک بوده است. 

گرچه گزیده و گزارشی از آن را در بخش ۱۳ دفتر هشتم دین کرت، در دست داریم؛ اما از آنجا که مربوط به اوستای دوران ساسانیان است، آگاهی‌های اساسی در باره تکامل نژاد انسان، تبار ایرانیان و کوچ ایرانیان، در آن به چشم نمی‌خورد. 

چنانکه گفته شد، آگاهی‌هایی که در بخش ۱۲ کتاب هشتم دین کرد درباره چیتردات نسک به ما می‌دهد، بسیار اندک است؛ درحالی که بر پایه سندی که عزالدین نسفی (نخشبی) در سده هفتم خورشیدی / ۱۳ میلادی، درباره «تکامل» در دست داشته است و بدون ذکر بن نوشت (منبع) آن را منتشر کرده است و امروزه ما آن را در دست داریم که با فرجامین یافته‌های علمی این روزگاران، یکسان است. 

این نسک افزون بر تبارشناسی ایران، «تکامل» را به گونه‌ی گسترده و برابر با یافته‌ها و دانش امروزین، در گاه کهن، دربرداشته است. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز