خبرگزاری کار ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

هدفمند شدن قیمت داروها باعث کاهش قاچاق معکوس دارو می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۹۳۹

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اجرای طرح دارویار علاوه بر افزایش قیمت و هدفمند شدن قیمت داروها باعث کاهش قاچاق معکوس دارو نیز خواهد شد.

به گزارش ایلنا،ابراهیم صالحی‌فر روز شنبه در نشست با خبرنگاران به طرح " دارویار" اشاره کرد و گفت: تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه‌ها خواهد بود و بیماران دارای نسخه متحمل هیچ‌گونه هزینه اضافه نمی‌شوند.

وی افزود: یک‌هزار و ۵۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه هستند و مبلغ آنها در طرح دارویار افزایش می‌یابد اما این هزینه از طریق شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود و مبلغی که بیمار پرداخت می‌کند، همان مقدار سابق است چراکه این مبلغ به حساب شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت شده و سازمان برنامه و بودجه وظیفه‌ تامین این اعتبار را دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: با انجام این طرح شش میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده اند و حتی افرادی که وسع پرداخت حق بیمه را دارند تا سه ماه رایگان بیمه می شوند.

صالحی‌فر عنوان کرد: یک سری از داروها که با نسخه پزشک هستند و با اجرای طرح دارویار، ۳۶۶ قلم از این داروها نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و ۱۱۹ داروی بدون نیاز به نسخه و دارو‌های گیاهی و مکمل هم فاقد رقم افزایشی هستند.

وی افزود: از روز ۲۳ تیرماه در مازندران همزمان با سراسر کشور طرح دارویار به اجرا درآمد که براساس آن قیمت دارو بدون نسخه پزشک آزاد اما با نسخه پزشک و یا از طریق ارجاع پزشک خانواده به صورت بیمه‌ای محاسبه می‌شود.

صالحی‌فر با بیان این که اجرای طرح دارویار اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده و تحویل دارو با نسخه را برای شهروندان مشخص می‌کند، افزود: تحویل داروی تخصصی و عمومی در این طرح به مراجعه کنندگان فاقد نسخه پزشک در داروخانه‌ها منعی ندارد اما آنان هزینه دارو را به صورت آزاد پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح دارویار قیمت دارو با نسخه و بدون نسخه پزشک چندان با یکدیگر تفاوت نداشت، بعد از اجرای این طرح قیمت داروهای دارای نسخه پزشک همانند گذشته ثابت ماند اما قیمت داروهای بدون نسخه پزشک آزاد محاسبه می‌شود.

صالحی‌فر بهره‌مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، برقراری پوشش بیمه‌ای برای تمام افراد ایرانی و همچنین کنترل قاچاق دارو و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و رفع کمبود‌های دارویی این بیماران از دیگر اهداف اجرای طرح دارویار است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه از ۲۳ تیرماه هم‌زمان با اجرای طرح دارویار تاکنون ۶۶۸  معادل ۱۱۸ درصد بازدید از داروخانه‌های استان انجام شد، گفت: با بررسی‌های انجام شده هیچ‌گونه تخلف احتمالی در زمینه احتکار، گرانفروشی در داروخانه‌های استان با اجرای این طرح دیده نشد.

وی بیان کرد: ۵۰ شرکت دارویی در استان مشغول فعالیت هستند ضمن اینکه برندهای دارویی بیماران خاص و کلیوی در داخل تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز