خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استفاده از ارفاقات قانونی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها/ بالغ بر ۷ هزار مددجو مشغول کسب‌وکار هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۱۰۴

سرباز جانفدا درباره اقدامات اصلاحی و تربیتی در زندان‌های خراسان رضوی گفت: درحال حاضرنزدیک ۶۰ درصد از زندانیان در این استان در شاخه‌های مختلف شاغل هستند که برابر ضوابط قانونی دستمزد دریافت می‌کنند. همچنین ۲۳۲ کارگاه صنعتی و تولیدی نیز در زندان‌های استان دایر است.

«سعید سرباز جانفدا»، مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره اشتغال مددجویان در راستای کاهش جمعیت کیفری استان‌ها و حمایت از خانواده زندانیان گفت: زندان فقط مسأله سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه نیست بلکه همه دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی در مسأله زندان مسئولیت و تکالیفی دارند. شخصی که به دلیل ارتکاب جرم محکوم به تحمل حبس می‌شود، محصول همین جامعه است و تمامی ارکان جامعه در قبال زندانی و خانواده او مسئول هستند.

وی ادامه داد: بنابراین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و معیشتی ناشی از زندانی شدن فرد سرپرست، باید نگاه به خانواده او در زمان تحمل حبس و خود زندانی پس از آزادی در جامعه تغییرکند و این موضوع به یک گفتمان مثبت اجتماعی تبدیل شود. این رویکرد می‌تواند زمینه توانمندسازی زندانی و خانواده او را فراهم و نقش ویژه‌ای در کاهش وقوع مجدد جرم و بازگشت مجدد زندانی به زندان ایفا کند.

سرباز جانفدا ارائه ارفاقات قانونی را لازم دانست و خاطرنشان کرد: این ارفاقات توسط مراجع قضایی برای زندانیانی که به درستی در چرخه اصلاح و تربیت قرار گرفته‌اند و در نهایت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از نظام نیمه‌آزادی، می‌تواند نقش موثری در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها داشته باشد.

  آمار ۶۰ درصدی محکومان شاغل در زندان‌ها و ۳۱۰۷ خانواده زندانی تحت پوشش

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی با اشاره به نحوه اشتغال در زندان‌های این استان نیز گفت: درحال حاضرنزدیک ۶۰ درصد از زندانیان استان در شاخه‌های مختلف شاغل هستند. با توجه به اینکه اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان بعنوان یک اصل و مبنای تربیتی در سیاستگذاری سازمان زندان‌ها مورد تأکید است، هم‌اکنون ۳۶۵۶ نفر درکارگاه‌های صنعتی و تولیدی داخل زندان‌ها، ۱۶۱۰ نفر در واحدهای صنعتی خارج از زندان و ۲۲۴۶ نفر نیز در بخش اشتغال‌نشسته مشغول هستند که برابر ضوابط قانونی حقوق زندانیان، دستمزد دریافت می‌کنند. درهمین راستا ۲۳۲ کارگاه صنعتی و تولیدی در زندان‌های استان نیز دایر است.

وی درباره حمایت از خانواده زندانیان نیز خاطرنشان کرد: درسیاست‌های سازمان زندان‌ها همواره حمایت از خانواده زندانیان با هدف توانمندسازی آنان مورد توجه ویژه است لذا با اجماع همه ظرفیت‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم خانواده زندانیان نیازمند را تحت پوشش حمایت‌های مادی، فرهنگی، درمانی و اجتماعی قرار دهیم؛ همانطور هم که درحال حاضر ۳۱۰۷ خانواده زندانی تحت پوشش ۱۳ انجمن حمایت در سطح استان قرار دارند.

سرباز جانفدا ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰۰ بسته معیشتی به ارزش هر بسته ۳ میلیون ریال، بین خانواده‌های تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان استان توزیع شده است. ضمن اینکه مسئولین زندان‌ها به همراه مدیرعامل انجمن حمایت و مراجع قضایی باید هر هفته حداقل از یک خانواده زندانی سرکشی و ضمن اهداء کمک‌های نقدی و غیرنقدی، رسیدگی به مشکلات دارای اولویت این خانواده‌ها را دردستور کار بگذارند.

 استفاده ۴۷۱ زندانی از پابند و برگزاری ۶۶۱۳ جلسه دادرسی الکترونیک

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی درخصوص استفاده مددجویان این استان از پابند الکترونیک تصریح کرد: هم اکنون ۴۷۱ نفر از زندانیان متقاضی و دارای شرایط قانونی، تحت مراقبت مرکز کنترل و نظارت الکترونیکی زندان‌های خراسان رضوی قرار دارند.

وی به دادرسی الکترونیک نیز اشاره داشت و گفت: در راستای اجرای سند تحول قضائی و به منظور تسریع ودقت درفرآیند دادرسی نیز با تجهیز تمامی شهرستان‌‎ها به سامانه دادرسی الکترونیک و از طرفی تعامل مراجع قضایی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۶۱۳ جلسه دادرسی به صورت مجازی ما بین زندان‌های استان و مراجع قضائی برگزار شده است.

 اقدامات شاخص استانی در دو طرح ابتکاری

سرباز جانفدا درباره اقدامات شاخص در زندان‌های خراسان رضوی  گفت: در قالب طرح ابتکاری «نذر هشتم» هشتم هر ماه حداقل، هشت زندانی نیازمند با کمک خیرین و نمازگزاران مساجد به نیت امام هشتم حضرت ثامن الحجج (ع) از زندان آزاد می‌شوند. تا کنون نوزده مرحله از این طرح اجرا شده و طی آن ۵۶۵ نفر از زندانیان نیازمنداز زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های خراسان رضوی با اشاه ره به طرح «دوشنبه‌های مردمی» گفت: در اجرای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حضور مسئولین بین مردم و ارائه گزارش عملکرد و پاسخگویی بی‌واسطه به درخواست‌های آنان، مدیرکل و مسؤلین اداره کل زندان‌های خراسان رضوی دوشنبه هر هفته با حضور در مساجد سطح شهر، پس از اقامه نماز جماعت به تشریح اقدامات زندانبانی اسلامی، جذب مشارکت‌های خیرین و پاسخگویی به درخواست‌های مردمی می‌پردازند. از ابتدای این طرح ۳۹ مرحله مدیران زندانها در مساجد حضور یافته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز