خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن دندانپزشکان ایران:

افزایش دندانپزشک در دو دهه اخیر تاثیری در سلامت دهان و دندان نداشته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۷۱۳

رئیس انجمن دندانپزشکان ایران افزایش دندانپزشک در سلامت دهان و دندان را در دو دهه اخیر بی‌تاثیر دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی تاجرنیا، رئیس انجمن دندانپزشکان ایران در نشست خبری افزایش ظرفیت دندانپزشکی با بیان اینکه هر چه تعداد دانشجوهای دندانپزشکی افزوده شده تجمع دندانپزشکان در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر شده است، گفت: مشکل اصلی ما توزیع نیروی دندانپزشک در کشور است. بسیاری از خدمت‌ها در شهرهای کوچک امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: موضوع اقتصاد درمان، پوشش بیمه‌ها و... دچار مشکل است و باید حل شود این موضوعات بسیار مهم است. متاسفانه افزایش تعداد دندانپزشک موجب کاهش هزینه‌های دندانپزشکی نشده است.

تاجرنیا یادآور شد:  افزیش دانشکده‌ها و کاهش هیئت علمی دانشکده‌ها کیفیت آموزش‌ها را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: اگر خرید خدمت تقویت و ارائه خدمت دندانپزشکی عادلانه‌تر شود و توزیع مناسب خدمت صورت پذیرد مشکلات دندانپزشکی ما هم رو به بهبود می‌رود.

تاجرنیا در ادامه با بیان اینکه ما متاسفانه به مسائل تک بعدی نگاه کرده و همین مسئله سبب بروز مشکلاتی در تصمیم گیری‌ها شده است،گفت: برخی از همکاران دندان‌پزشک مجوز فعالیت کلینیک‌ها را به دلیل افزایش هزینه‌ها  تمدید نکرده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از نیروهای ماهر نیز در حال مهاجرت هستند و این برای کشور خوب نیست.

رئیس انجمن دندان پزشکان ایران گفت: تربیت یک دانشجو و تاسیس یک دانشکده ‌هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند.هزینه تربیت هر یک دانشجوی دندانپزشکی ۱.۵ میلیارد تومان است، با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها ما بار مالی بیشتری را با افزایش ظرفیت بر کشور تحمیل می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۲٠٠مرکز آموزش دندان پزشکی در کشور راه اندازی شده است.

تاجرنیا تاکید کرد: افزایش ظرفیت دندان پزشکی سبب تنزل کیفیت آموزش در کشور می‌شود.

افزایش مهاجرت دندانپزشکان

«محمد حسین خوشنویسان» عضو هئیت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این نشست گفت: در هیچ کجای دنیا مبنای علمی در مورد افزایش دسترسی با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ وجود ندارد و ارتقای سلامت دندان از طریق افزایش دندانپزشک ایجاد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: طرح افزایش ظرفیت دندان پزشکی هیچ منفعتی برای مردم و حتی وزارت بهداشت ندارد.بیشترین مشکلات سلامت دندان در مناطق محروم است که دندان پزشکان فعال در این مناطق حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت دندان پزشکی موجب افزایش مهاجرت دندان‌پزشکان می‌شود.

افزایش خدمات القایی

«محمد رضا خامی» دبیر هیئت ممتحنه دندانپزشکی وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه اصطلاح فراهم بودن با دسترسی به خدمات دندانپزشکی با یکدیگر تفاوت دارند، گفت: دسترسی به دندانپزشک علاوه بر تعداد پزشک، به مباحث مالی، فرهنگی و اجتماعی بستگی دارد. در حوزه درمان در کشور باید یک هدف مهم داشته باشیم که آنهم فراهم آوردن بسته خدمات پایه دندانپزشکی برای همه مردم ایران است که این امر تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: در حوزه ارتقای سلامت دهان و دندان باید توجه داشته باشیم که دندانپزشک خط آخر در حوزه درمان است و اگر حرف از ارتقای سلامت دهان و دندان می‌زنیم یعنی نباید بگذاریم کار به دندانپزشک برسد و از خراب شدن دندان‌ها پیشگیری شود در واقع باید کار خود را بر روی پیشگیری متمرکز کنیم.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی با بیان اینکه کشورهای اسکاندیناوی با تمرکز بر پیشگیری، سلامت دهان و دندان مردم را ارتقا دادند و دو دانشکده دندانپزشکی نیز بسته شد زیرا بر پیشگیری تاکید دارند، گفت:‌ درمان محوری به موجب رشد خدمات القایی و در نتیجه افزایش پرداختی از جیب مردم می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم پوشش همگانی خدمات سلامت به ویژه حوزه دندان‌پزشکی گفت: ما سیستم نظام شبکه بهداشت را داریم که خدمات سلامت را تا دورترین روستاها ارائه می‌دهد حتی کشورهای توسعه یافته نیز این نظام را ندارند، در حوزه خدمات سلامت دهان و دندان نیز می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد اما این ظرفیت مغفول مانده است.

خامی با بیان این‌که تعرفه دندانپزشکی تفاوت چندانی با خدمات پزشکی ندارد، گفت: به دلیل اینکه خدمات دندانپزشکی پوشش بیمه‌ای مناسبی ندارد پرداخت از جیب برای این خدمات برای مردم بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز