خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت:

اهمیت بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۰۸۶

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری از بیماری ها و توسعه نظام سلامت کشور را موجب تدوین سند ملی تقویت نظام شبکه در کشور دانست.

به گزارش ایلنا، مصطفی رضایی با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برای میزبانی اجلاس کشوری تقویت نظام شبکه گفت: در دوران کرونا، دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم. دو سالی که در آغاز آن با شیوع پاندمی کروناویروس دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بسیار بود و با اقداماتی مانند ایجاد حدود هزار و پانصد مرکز منتخب درمان سرپایی برای کووید۱۹، ایجاد مراکز واکسیناسیون عمومی علیه کروناویروس، اجرای طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» به عنوان طرحی موفق در زمینه غربالگری، مراقبت های در منزل و رهگیری اطرافیان بیماران کووید۱۹ همراه بود.

وی اضافه کرد: از شروع واکسیناسیون علیه کرونا تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده که در این مسیر سازمان ها و نهادهای مختلف مانند بسیج و هلال احمر مشارکت فعالی داشته‌اند.

اهمیت بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا

رضایی با تاکید براهمیت توسعه و تقویت نظام شبکه بهداشت در کشور، ادامه داد: نظام شبکه در کشور به لحاظ برنامه ریزی دقیق، تاکنون موفق بوده و از دغدغه های مسئولان است؛ دو سال مقابله با کووید۱۹ شرایطی را ایجاد کرد که نیازهای خاص مردم در رابطه با کروناویروس، توجه به برخی از خدمات نظام شبکه بهداشت و درمان را کاهش داده و لازم است برای بازسازی و بهبود فرآیندها در دوران پساکرونا برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

او افزود: درایت مقام معظم رهبری و حساسیت ایشان در زمینه سلامت مردم و تاکید بر موضوع توسعه نظام سلامت، سبب شده تا نشست های مختلفی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در این راستا برگزار و سندی با عنوان «سند تقویت نظام شبکه» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شود که دارای ۲۱ راهبرد برای توسعه نظام شبکه بهداشت و درمان در کشور است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه ماموریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیگیری و رسیدگی به شرایط جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تمام افراد ساکن در پهنه جغرافیایی ایران است، توانمندسازی نیروها و ارتقای کیفیت خدمات را از مهم ترین چالش هایی عنوان کرد که در این سند بررسی و پایش شده است.

مهم ترین دستاوردهای بهداشتی کشور طی ۴ دهه گذشته

رضایی در ادامه با اشاره به تاریخچه نظام شبکه و روند گسترش آن در سال های گذشته، مواردی همچون افزایش دسترسی به خدمات و مراقبت های مورد نیاز مردم در حوزه سلامت، افزایش امید به زندگی، کاهش شاخص های سوء تغذیه کودکان، کاهش روند مرگ مادران در صد هزار تولد زنده، کنترل بیماری های اسهالی و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم را از مهم ترین دستاوردهای کشور طی چهار دهه گذشته در حوزه بهداشت عنوان کرد.

او همچنین با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کشور گفت: در تمام دانشگاه‌ها و دانشکده علوم پزشکی باید برای موضوع جوان سازی جمعیت کشور برنامه ریزی و تلاش شود و این موضوع به عنوان قانون، باید در تمام حوزه‌ها مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۸ سه عامل اصلی مرگ و میر در کشور را بیماری های غیرواگیر با ۸۰ درصد، حوادث با ۱۰ درصد و بیماری‌های واگیر مادرزادی و شرایط تغذیه ای با ۱۰ درصد، شامل می‌شود، افزود: این آمارها لزوم توجه به بیماری های غیرواگیر را نشان می دهد؛ چرا که شناسایی به موقع فشارخون بالا و دیابت می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های دیگر پیشگیری کند.

بهره وری در نظام سلامت با سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری

رضایی، هر گونه سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری را مساوی بهره وری در نظام سلامت دانست و اضافه کرد: با توجه به هزینه های بالای درمانی، توجه به پیشگیری از بیماری ها می تواند زمینه ساز بهره وری بیشتر در سلامت جامعه باشد و اگر حوزه پیشگیری رها شود، نتیجه آن افزایش بیماری‌ها خواهد بود.

بر اساس گزارش سایت وبدا، او همچنین با اشاره به ۲۱ راهبرد تعیین شده در سند توسعه نظام شبکه در کشور، تاکید بر اطلاع رسانی از اقدامات و فعالیت ها در نظام شبکه بهداشت و درمان با استفاده از تکنولوژی های نوین، ارتقای فرآیندهای نوسازی و بهبود استانداردها و نگهداشت تجهیزات پزشکی واحدهای شبکه و ارتقای توانمندی مدیران و کارشناسان در راستای جلب مشارکت های مردم را از راهبردهای مهم این سند ملی برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز