خبرگزاری کار ایران

کاردار سفارت سوئیس در گفت‌وگو با ایلنا:

سوییسی‌ها ایران را به تاریخ و فرهنگ می‌شناسند/ اهداف مشترک سوییس و ایران برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و مبارزه با قاچاق آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۵۷۲

کاردار سفارت سوئیس در ایران با اشاره به آنکه مردم سوییس، ایران را به تاریخ و فرهنگ می‌شناسند، از اهداف مشترک سوییس و ایران برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و مبارزه با قاچاق آن خبر داد.

کیم زیستلر (کاردار سفارت سوئیس در ایران) در حاشیه مراسم رونمایی از آجرهای لعابدار قلایچی که سال گذشته بعد از سه دهه پیگیری بالاخره به ایران بازگشتند به خبرنگار ایلنا گفت: من باستان‌شناس نیستم اما می‌توانم زیبایی خارق‌العاده آجرها را تشخیص دهم. آثاری که در ۲۸۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش خلق شده‌اند و دیدن آن‌ها لحظاتی ویژه برای من رقم می‌زند. می‌توانم زیبایی خارق‌العاده آجرها را تشخیص دهم و کوشش کنم ساختمان‌های مزین به آن‌ها را تجسم کنم. هنرمندانی که این آجرها را ساخته‌اند در هنر خود استاد بودند. این اشیاء بصیرت قابل توجهی نسبت به تمدن مانایی به ما اعطا می‌کنند که طی هزاره‌ها در خاک پوشیده بود.

او ادامه داد: هرچند نمی‌دانم این آجرها چگونه کشف یا سرقت شدند و در دهه ۱۹۸۰ از انباری مهر و موم شده در سوییس سردر آوردند، اما می‌دانم که حفاظت و مراقبت از اشیاء تاریخی، طی ۵۰ سال گذشته پیشرفت شایان توجهی در جهان داشته و در سوییس نیز قانون انتقال اشیای تاریخی انعکاسی است از پیمان ۱۹۷۰ یونسکو به قانون سوییس. ایران نیز از امضاکنندگان این پیمان است. ما هدف مشترکی را برای حفاظت از میراث فرهنگی و مبارزه با قاچاق آن دنبال می‌کنیم. این قانون شامل آجرهای بوکان نیز شده است. به همین ترتیب، از نابودی بخشی زیبا از تاریخ ملموس ایران جلوگیری کرده است.

زیستلر با اشاره به آنکه آجرهای قلایچی طی بازرسی از انبار مهر و موم شده، ضبط و در سال ۲۰۱۶ به عنوان محتوای مجرمانه، مصادره شده‌اند، گفت: بر اساس قانون سوییس، اموال فرهنگی مصادره شده باید به کشور مبدا خود بازگردانده شود. این فرآیند از سوی آقای جبرئیل نوکنده در ۲۰۱۸ آغاز شد و در ۲۰۲۰ به سرانجام رسید و آجرهای لعابدار به ایران بازگشتند. خوشحال هستم که این بخش از میراث فرهنگی ایران اکنون در معرض نمایش عموم قرار دارد.

کاردار سفارت سوئیس در ایران درخصوص شناختی که مردم سوییس از ایران دارند، گفت: سوییسی‌ها، ایران را به فرهنگ و تاریخ آن می‌شناسند و دوست دارند به این کشور سفر کنند. البته این مهم پیچیدگی‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به صدور ویزا اشاره کرد. در این میان ایران کشوری با فرهنگی غنی است که می‌تواند یکی از مقاصد سفر سوییسی‌ها باشد.

او در ادامه به نمایشگاه «۷ هزار سال هنر ایران» که ۲۰ سال پیش در بازل برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در آن زمان گنجینه‌ای از اشیاء از موزه ملی ایران به شهر من بازل آورده شده بود. به خاطر دارم که سخنرانی معاون وزیر امور خارجه سوییس برای گشایش این نمایشگاه را نوشتم و از این کار بسیار خرسند بودم. برگزاری این نوع برنامه‌های فرهنگی می‌تواند در آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر موثر باشد. ضمن آنکه فرهنگ و تاریخ ایران بر همگان شناخته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز