خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران اعلام کرد؛

تلف شدن ۱۷۲ راس کل و بز در مناطق کوهستانی استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۷۵۵

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران از تلف شدن ۱۷۲ راس کل و بز در مناطق کوهستانی استان خبر داد.

کوروس ربیعی در گفت و گو با ایلنا  با اعلام اینکه پانزده شهریور شروع طاعون در کل و بز بوده،در خصوص تعداد تلفات نشخوارکنندگان، گفت: با توجه به وجود زیست گاه در ۴ شهر چالوس، کلاردشت، عباس آباد و تنکابن، بیشترین تلفات در زیست گاه کلاردشت بوده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۷۲ راس کل و بز در مناطق کوهستانی در اثر بیماری طاعون تلف شدند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران منشاء بیماری نشخوارکنندگان را سرایت از دام های اهلی به وحشی یا برعکس عنوان کرد و افزود: این بیماری برای دام های سنگین مثل گاو تاثیری ندارد اما برای گوسفند و بز سریع صورت می گیرد.

وی بهترین راه پیشگیری این بیماری را واکسیناسیون قبل از ورود به مرتع و کوچ دهی، جابجایی دام های آلوده، ضد عفونی دام سراها، آبشخورها، چشمه ها و نهرها، جلوگیری از تردد غیر ضرور و دفع لاشه های آنها بیان کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه درگیری حیات وحش به بیماری و وجود ویروس در بدن و در مسیر مجاری آب و آبراهه ها، اظهارداشت: یگان حفاظت محیط زیست در مسیر آب ها، رودخانه ها، نهرها و چشمه ها لاشه ها را جمع آوری و در فاصله دورتر دفع می کنند.

وی با اشاره به اینکه حیات وحش آزادانه در طبیعت هستند، تصریح کرد: هم مرز طالقان و دلیر به سمت کلاردشت، عباس آباد و ۳ هزار تنکابن جابجایی حیات وحش ها، ویروس را می توانند انتقال دهند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مکاتبات با دستگاه های مسئول، افزود: دستگاه های مسئول برای خروج دام ها در منطقه همکاری و تلاش کنند.

وی با بیان اینکه  این ویروس قوی نیست و در طبیعت از بین می رود، خاطرنشان کرد: تا دام زنده و حیات وحش بیمار تلف نشوند می توانند ویروس را منتقل کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز