خبرگزاری کار ایران

کشف قطعه‌ای از حجاری‌های تخت جمشید بعد از ۳۴ سال

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۸۱

قطعه‌ای که به تازگی کشف شده، یک خشت سنگی خاکستری رنگ از سنگ گرانیت است که نقش گل رزت ۱۲ پر روی آن حجاری شده و ابعاد آن ۳۱*۳۱ سانتی متر و ضخامت آن ۱۱ سانتی متر است.

ایلنا: کار‌شناس اموال فرهنگی اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از کشف یک قطعه از حجاری‌های تخت جمشید و ۱۲ عدد سکه نقره بسیار کمیاب متعلق به شاهزادگان پارس از یک متهم خبر داد.

به گزارش ایلنا، قراخانی ضمن اعلام این خبر گفت: در ۳۴ سال گذشته این دومین بار است که سنگی متعلق به تخت جمشید با نقوش برجسته هخامنشی در داخل کشور کشف می‌شود.

وی ادامه داد: اولین بار یک قطعه سنگ آهکی کرم رنگ که نقش سرباز هخامنشی بر روی آن حجاری شده بود و متعلق به ردیف فوقانی پلکان شمالی کاخ آپادانا بود کشف شد و در پائیز ۱۳۶۸ خورشیدی به تخت جمشید انتقال داده شد.

قراخانی تصریح کرد: قطعه‌ای که به تازگی کشف شده، یک خشت سنگی خاکستری رنگ از سنگ گرانیت است که نقش گل رزت ۱۲ پر روی آن حجاری شده و ابعاد آن ۳۱*۳۱ سانتی متر و ضخامت آن ۱۱ سانتی متر است، به همراه این قطعه سنگ، ۱۲ عدد سکه نقره از شاهزادگان پارس که بازماندگان خاندان هخامنشی بوده‌اند و جزء حکومت‌های مستقل محلی و معاصر با اشکانیان بشمار می‌رفتند، توسط مقامات انتظامی و قضایی کشف و ضبط شد.

وی اظهار داشت: مجموعه اشیاء کشف شده از متهم که بخشی از آن نیز تقلبی است به همراه سنگ و سکه‌های یاد شده به دستور بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای ناحیه ۲۸ تهران تحویل میراثفرهنگی استان تهران شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز