خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پیشین آژانس انرژی اتمی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی:

توافق احتمالی با ایران جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۶۸

در گذشته لحن‌های جنجالی سد راه مذاکرات می‌شدند. لحن آشتی‌جویانه که حالا همه طرف‌ها از آن استفاده می‌کنند، ممکن است نشان‌دهنده تمایل واقعی برای خروج از وضعیتی باشد که در چند سال اخیر شکل گرفته است.

«هانس بلیکس» مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که در صورت توافق کشورهای مذاکره کننده با ایران، این توافق جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، بلیکس گفت که تصور می کند در نهایت هیچ یک از کشورهای گروه ۱ + ۵ مخالفتی موثر با غنی‌سازی اوارنیوم تا خلوص پنج درصد توسط ایران نداشته باشند.

بلیکس ۸۵ ساله از نامدارترین متخصصان حقوق بین‌الملل در جهان است و پس از دوره مدیرکلی ۱۶ ساله‌اش، رئیس بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق بوده است. جانشین بلیکس در آژانس، «محمد البرداعی» بود.

بلیکس با اشاره به فضای جدیدی که به دنبال تحولات اخیر شکل گرفته است، گفت: «در گذشته لحن‌های جنجالی سد راه مذاکرات می‌شدند. لحن آشتی‌جویانه که حالا همه طرف‌ها از آن استفاده می‌کنند، ممکن است نشان‌دهنده تمایل واقعی برای خروج از وضعیتی باشد که در چند سال اخیر شکل گرفته است.»

مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که حتی در صورت عدم مخالفت موثر اعضای گروه ۱ + ۵ با غنی سازی تا پنج درصد در ایران، تکلیف قطعنامه‌های شورای امنیت چه می شود، گفته است که اگر تفاهم جدید حاصل شود، این توافق جایگزین قطعنامه‌ها خواهد شد.

گروه ۱ + ۵ شامل پنج عضو دائم شورای امنیت(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) به همراه آلمان است که از صبح سه شنبه به وقت اروپای مرکزی، مذاکرات دو روزه‌ای را با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور آغاز می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز