خبرگزاری کار ایران

ارشادی در مقر سازمان ملل:

پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۹۰۷

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود با اشاره به تحولات خاورمیانه تصریح کرد: مایه تأسف است که پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است.

به گزارش ایلنا، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در مورد تحولات خاورمیانه با موضوع پرونده شیمیایی سوریه تاکید کرد: که پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است. 

متن این سخنان به شرح زیر است: ما مجدداً حمایت کامل خود را از کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و تقویت اقتدار آن اعلام می‌کنیم. 

به عنوان یک عضو مدافع این کنوانسیون مهم، ایران از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف آن دریغ نخواهد کرد. 

ما همچنین خواستار اجرای کامل، مؤثر و غیر تبعیض‌آمیز کنوانسیون هستیم. 

بعلاوه، ما خواستار جهان‌شمولی کنوانسیون بوده و معتقدیم برای تحقق این هدف اساسی، رژیم اسرائیل باید مجبور شود بدون هیچ پیش شرط یا تأخیری به این کنوانسیون بپیوندد. 

ایران به عنوان قربانی بزرگ استفاده گسترده از سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از این سلاح‌ها توسط هر کسی، در هر نقطه و تحت هر شرایطی را شدیداً محکوم می‌کند. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان منع سلاحهای شیمیائی، بر اهمیت تضمین فعالیت مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای این سازمان تأکید دارد. 

این امر در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات کشورهای عضو از جمله جمهوری عربی سوریه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

ما از تلاش‌های جدی دولت سوریه در اجرای تعهدات خود تحت کنوانسیون تقدیر می‌کنیم. 

تخریب کامل برنامه سلاح‌های شیمیایی سوریه در کمترین زمان ممکن و در شرایط استثنائی، نشاندهنده اهمیت این تلاش‌های دولت سوریه است. 

ما از اقدام اخیر سوریه در ارائه نودوسومین گزارش ماهانه خود در مورد فعالیت‌های آن درباره تخریب سلاح‌های شیمیایی و تأسیسات تولید آن‌ها استقبال می‌کنیم. 

ما همچنین اقدامات جاری برای تمهید نشست مدیر کل سازمان منع سلاحهای شیمیائی و وزیر امور خارجه سوریه و همچنین برگزاری بیست‌وپنجمین دور رایزنی با تیم ارزیابی اظهارنامه‌ها را مثبت قلمداد می‌کنیم. 

مایه تأسف است که پرونده شیمیایی سوریه توسط گروه خاصی از کشورها سیاسی شده است. 

این روند که اقتدار کنوانسیون و اعتبار سازمان منع سلاحهای شیمیائی را تضعیف کرده است، باید متوقف شود. این به نفع کنوانسیون، سازمان مذکور، حاکمیت قانون و حفظ صلح و امنیت بین المللی است. 

ما با حمایت از رویکرد جدید سازمان منع سلاحهای شیمیائی و سوریه برای انجام گفتگوی سطح بالا، هر دو طرف را به همکاری سازنده در این روند تشویق می‌کنیم و امیدواریم این ابتکار نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز