خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهداشت وزارت علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

آمار اعلامی دانشگاه‌ها درباره اساتید فوت شده بر اثر کرونا قابل اعتنا نبود/ ۳۰۰ مبتلا و یک فوتی در وزارت علوم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۸۱۰

مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به مجموع اساتید جان باخته در اثر ابتلا به کرونا گفت: ما طی نامه‌ای از دانشگاه‌ها درخواست کردیم آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را به ما اعلام کنند، اما برخی دانشگاها برای ما آماری ارسال نکردند، از این رو آمار کلی قابل اعتنا نیست.

«ابراهیم سرمشقی» مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تعداد اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که بر اثر کرونا فوت شده‌اند، اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع کرونا ویروس در کشور ما تجهیزات لازم برای پیشگیری و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌ها در وزارت علوم اعمال شد. به عنوان مثال یک آزمایشگاه برای انجام تست‌های PCR برای کارکنان در نظر گرفته شد. از همان ابتدا تست‌های مثبت شناسایی و سریعا پیشگیری شدند.

وی در خصوص ابتلای نیروهای انسانی بدنه وزارت علوم به کووید ۱۹ افزود: البته نزدیک به ۳۰۰ مبتلا در بدنه وزارت علوم شناسایی شدند. همچنین یک فوتی از میان کارمندان وزارت علوم داشتیم که او نیز مراجعه نکرده بود و کارهای لازم را بیرون از وزارتخانه انجام داده بود. این شخص کارمند بوده و تا جایی که اطلاع دارم نسبت به تست و درمان دیر اقدام کرده بودند و زمانی که مراجعه کرده بوده مشکلات حادی از نظر ابتلا داشته است.

سرمشقی درباره بررسی آمار فوت اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها بر اثر کرونا افزود: دانشگاه‌ها هر کدام پایش‌هایی انجام دادند، به طور مثال فرم‌هایی در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت و طبق آن موارد بیمار و فوتی‌ها به وزارت علوم گزارش می‌شد و وزارت علوم هم آمارها را به وزارت بهداشت ارسال می‌کرد.

مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ درباره آمارهای  اعلامی گفت: این آمارها در مقاطع مختلفی داده شده است، اما آخرین آمار در اردیبهشت و خرداد اعلام شد که خیلی هم قابل اعتنا نیست.

وی در اینباره توضیح داد: خیلی‌ نمی‌توان روی این آمارها تمرکز کرد گرچه ما آمار را طی دو سری به وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم اما دقیق و قابل استناد نیستند. آخرین آمار را هم همان برج اردیبهشت به وزارت بهداشت ارسال کردیم.

سرمشقی گفت: ما پیشتر اطلاعات اعضای هیات علمی متوفی و مبتلا را از دانشگاه‌ها دریافت کردیم اما اطلاعاتی که به دست ما می‌رسید نقص داشت زیرا دانشگاه‌ها تعطیل بودند و عملا خود دانشگاه‌ها هم نمی‌دانستند که چه میزان از دانشجویان و اساتیدشان درگیر کرونا شده‌اند و یا دقیقا چقدر مرگ و میر داشتند. بنابراین نمی‎توان روی این آمارها حساب کرد، زیرا باهم همخوانی ندارند. به طور کلی ما از طریق معاون وزیر به تمام دانشگاه‌ها نامه زدیم که آن‌ها آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا را به ما اطلاع دهند.

مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر اگر دانشگاه‌ها با شما همکاری کرده باشند شما باید آمار دقیق اعضای هیات علمی فوت شده را داشته باشید؟ گفت: این همکاری‌ها ناقص بود، به این علت که خودشان هم می‌گفتند ما دقیقا آمار را نمی‌دانیم.

سرمشقی گفت: حتی برخی دانشگاه‌ها به نامه ما پاسخ نداند، دلیل آن‌ها این بود که در خود استان‌ها این اتفاق می‌افتد یعنی استانداری‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف آمارهای لازم را جمع آوری می‌کردند به همین خاطر انسجام لازم برای کسب اطلاعات وجود نداشت.

مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حتی وقتی ما مصوباتمان را ابلاغ می‌کردیم به ما از سوی دانشگاه‌ها می‌گفتند که استانداری هم به ما این مصوبات را داده است. متاسفانه یک ناهماهنگی در این زمینه وجود نداشت.

سرمشقی بیان کرد: عملا آن نتیجه‌ای که ما می‌خواستیم با این رویه حاصل نمی‌شد و به نظرم یک مقدار آن هم ناشی از تعدد تصمیم گیری‌ها بود.

مدیرکل بهداشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: البته این مساله هم تا حدی اجتناب ناپذیر بود زیرا این بیماری به شکل ناگهانی حجم وسیعی از کشور را گرفت. بخشی از این مسائل طبیعی بود بخشی هم به این خاطر بود که در گذشته تجربه چنین اتفاقی وجود نداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز