خبرگزاری کار ایران

کوشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار اوباما با روحانی در حاشیه اجلاس نیویورک به یک تعارف ساده ختم می‌شود

کد خبر : ۱۰۶۸۱۵

در عرف دیپماتیک یک تعارف ساده، مذاکره قلمداد نمی‌شود؛ چرا که سازوکار و تضمین‌ها و حتی برنامه‌هایی که می‌تواند زمینه یک مذاکره را فراهم کند در این گفتگوی دیپلماتیک از پیش طراحی نشده است.

یک تحلیل گر مسائل سیاسی ضمن تشریح چگونگی رابطه ایران با آمریکا اظهار داشت: به نظر می‌رسد دیدار اوباما با روحانی در حاشیه اجلاس نیویورک به یک تعارف و خوش وبش ساده محدود شود و هیچ گونه مذاکره‌ای صورت نگیرد.

محمدصادق کوشکی تحلیل‌گر و کار‌شناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اخبار احتمالی برای دیدار روحانی با اوباما گفت: با توجه به اینکه آمریکایی‌ها موقعیت برتر و دست پری برای روبرو شدن و مذاکره با ایران ندارند لذا در صورت انجام یک دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا، به نظر می‌رسد این دیدار به یک گفتگوی ساده ختم شود.

وی با تأکید براینکه انجام گفت‌وگو برای مذاکره اساسی در حاشیه اجلاس نیویورک امری بعید به نظر می‌رسد خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ یک از طرفین برنامه‌ و دستور کاری برای این منظور تعریف نکرده‌اند.

وی عنوان کرد: البته ماهیت این گفتگوی ساده هم می‌تواند بسیار حائز اهمیت بوده و دارای بازخورد فراوانی از جهات داخلی و خارجی باشد و اوباما و روحانی می‌توانند به عنوان روسای جمهور، امیدواری خودرا برای آغاز برخی مذاکرات بیان کنند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی اظهار داشت: در عرف دیپماتیک یک تعارف ساده، مذاکره قلمداد نمی‌شود؛ چرا که سازوکار و تضمین‌ها و حتی برنامه‌هایی که می‌تواند یک مذاکره را فراهم کند در این گفتگوی دیپلماتیک از پیش طراحی نشده است.

کوشکی با اشاره به اینکه در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد زمانی که بحثمذاکره با آمریکا مطرح شد کسی از آن استقبال نکرد، خاطرنشان کرد: زمانی که آقای احمدی‌نژاد برای برقراری ارتباط با آمریکا ابراز تمایل کردند در محافل داخلی مورد نقد جدی قرار گرفتند و حتی حملات سیاسی و تبلیغاتی گسترده‌ای علیه ایشان صورت گرفت.

وی ادامه داد: اما در شرایط کنونی آمریکا درخواست‌هایی برای مذاکره با ایران مطرح کرده و یا حتی سخنگوی کاخ سفید در این راستا اخباری را اعلام می‌کند اما با توجه به برنامه کاری رئیس جمهور به نظر می‌رسد که قانون اساسی تصمیم گیرنده نهایی می‌باشد.

این کار‌شناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به قانون اساسی رئیس جمهور نمی‌تواند تصمیم ساز اصلی باشد و تنها می‌تواند در چارچوب سیاست خارجی ابلاغ شده از سوی رهبری حرکت کند و اگر دیدگاهی هم در این راستا مطرح کردند همیشه در چارچوب نظام بوده است.

به گفته کوشکی، شرایطی که روحانی برای مذاکره با اوباما عنوان کرده در شروطی ملاحظه می‌شود که حضرت امام(ره) درباره این ارتباط در زمان وقت با آمریکا مطرح می‌کردند.

وی افزود: ارتباط مورد نظر امام(ره) بین آمریکا و ایران یک ارتباط متقابل و احترام به حریم خصوصی کشور‌ها و همچنین احترام به تعهدات آن‌ها خواهد بود.

وی عنوان کرد: با نگاهی به گذشته مشاهده می‌شود که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه در مذاکرات صداقت نداشته‌اند که نمونه بارز آن را می‌توان در دوران آقای هاشمی و یا حتی دوران آقای خاتمی مشاهده کرد. در آن زمان آقای خاتمی به دنبال این بود تا راه ارتباط با جهان را باز کند و حتی کنش ایشان در قالب گفتگوی تمدن‌ها مطرح شد اما پاسخ آمریکا در مقابل، افزایش تحریم‌ها علیه ایران بود.

کوشکی تصریح کرد: حتی در زمان آقای خاتمی شاهد بودیم که ایشان در صدد خرید هواپیماهای مسافربری ایرباس از فرانسه برآمدند که متأسفانه آمریکا تلاش‌های بسیاری در جهت ممانعت با تحقق این مسئله انجام داد و هم اکنون نیز شاهد‌‌ همان ژست‌ها به سبک‌های مختلف دیگر هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت آمریکا موظف است در صورت تمایل به برقراری رابطه با ایران شروط ما را بپذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز