خبرگزاری کار ایران

ورمی کمپوست چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۵۶۵

ورمی کمپوست یعنی کود تولید شده به کمک کرم خاکی. معروف ترین کرم کمپوستر ایزینیا فتیدا (Eisenia fetida) نام دارد. حضور کرم خاکی در باغ و مزرعه همواره باعث بهبود کیفیت خاک و حاصلخیزی شده است. وقتی پای صحبت کشاورزان قدیمی و باتجربه بنشینیم از روی تجربه به شما خواهد گفت زمینی که حاوی کرم خاکی باشد خاک خوب و حاصلخیزی دارد.

ورمی کمپوست یعنی کود تولید شده به کمک کرم خاکی. معروف ترین کرم کمپوستر ایزینیا فتیدا (Eisenia fetida) نام دارد. حضور کرم خاکی در باغ و مزرعه همواره باعث بهبود کیفیت خاک و حاصلخیزی شده است. وقتی پای صحبت کشاورزان قدیمی و باتجربه بنشینیم از روی تجربه به شما خواهد گفت زمینی که حاوی کرم خاکی باشد خاک خوب و حاصلخیزی دارد.

ورمی کمپوست بسته نسبتا کاملی برای تقویت گیاهان است. به طور مثال می دانیم کشاورزان و باغداران برای حفظ  آب و رطوبت از جاذب ها و سوپر جاذب ها مانند پرلیت استفاده می کنند . آیا می دانستید ورمی کمپوست توانایی خوبی در حفظ و نگهداری آب در خود را دارد؟

ویژگی های ورمی کمپوست

از دیگر خواص منحصر به فرد ورمی کمپوست وجود مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامین‌ها بویژه ویتامین B12 و میکروارگانیسم‌های هوازی مفید مانند ازتوباکتری‌ها است .

خوب است بدانیم وقتی بخواهیم مواد غذایی و سموم دفغ افات نباتی را جهت کشت و کار خود جدا جدا تهیه کنیم در مجموع هزینه های تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد .

یکی از خواص جالب ورمی کمپوست آفت کشی طبیعی است. چون کرم های خاکی تنها وسیله دفاعی اشان در مقابل حشرات مهاجم ترشح نوعی ماده به نام ورمی واش است. به طور طبیعی مقدار خیلی ناچیز از این ماده ارگانیک در بدن کرم های خاکی همواره ترشح می شود و خواه یا ناخواه در ورمی کموست رها می شود و با مصرف کود ورمی در مزرعه این مواد وارد زمین کشت و کار می شوند و محیط زندگی و تکثیر حشرات مانند شته ها را نا مناسب می کنند.

ورمی کمپوست هیچ گونه ماده مضری برای گیاهان ندارد اما کودهای دامی مخصوصا اگر تازه باشند دردسرهای زیادی برای گیاهان ایجاد می کنند. به طور مثال پس از مصرف کودهای دامی نپوسیده مواد ازته تجزیه شده و آمونیاک در خاک آزا می‌شود. افزایش آمونیاک در محیط اطراف ریشه باعث مسمویت گیاه شده و رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میزان املاح نمک کودهای دامی تازه بالا بوده که پس از مصرف، پتانسیل اسمزی در خاک افزایش می‌‌یابد. افزایش پتانسیل اسمزی جذب عناصر غذایی و آب را برای ریشه سخت خواهد کرد و برای جذب مواد غذایی، ریشه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

تاثیر ورمی کمپوست روی گیاهان

تحقیقات زیادی در سراسر دنیا جهت بررسی و مقایسه تاثیر ورمی کمپوست روی گیاهان مختلف صورت گرفته که در اینجا به طور مختصر چند مثال آورده می شود .

تاثیر ورمی کمپوست بر روی ذرت

هنگامی که از کرم خاکی به همراه کود آلی ورمی کمپوست استفاده شد ، میزان رشد گیاه ذرت بیشتر از زمانی بود که فقط از کود های شیمیایی مرسوم استفاده شد. در حالیکه با استفاده از کود های شیمیایی هر گیاه بطور متوسط ۵ سانتی متر در هفته رشد کرد، با استفاده از ورمی کمپوست و کرم خاکی هر گیاه بطور متوسط ۱۵ سانتی متر در  هفته رشد کرد.

تاثیر ورمی کمپوست بر روی خیار

پس از گذشتن از  اواسط دوره ، مواد غذایی موجود در تیمارهای مخلوط با کود گاوی  به حداقل رسید و رشد بوته ها با کندی ادامه یافت ، در حالی که در شرایط  مساوی  تیمارهای مخلوط شده  با کود ورمی کمپوست که از نوعی کرم خاکی با نام ایزینیا فوتیدا کالیفرنیایی تهیه می شود به سرعت رشد و به گل دهی ادامه دادند. در انتهای فصل بوته های خیار درختی که با کود گاوی تغذیه کردند زرد شدند.

ورمی کمپوست چیست؟

میزان مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست چون برخلاف کودهای دامی ریشه را نمی سوزاند می توان با خیال آسوده تر استفاده کرد تا نیازهای گیاهان به طور کامل برطرف شود . در منابع مختلف میزان مصرف متفاوت ذکر شده است اما به صورت عمومی میزان مصرف به شرح زیر است :

  • برای درختان مثمر و غیر مثمر به اندازه سن درخت تا دوبرابر به کیلوگرم . مثلا برای درخت 7 ساله بین 7 الی 14 کیلوگرم .
  • برای زمین های زراعی بین 5 تا 40 تن ( 5 تن برای زمین های حاصلخیز و 40 تن برای زمین های فقیر ) که معمولا 10 تن درهر سال قبل از کشت توصیه می شود .
  • برای گلها و درختچه های  باغ و باغچه هر گل بین 2 تا 5 کیلوگرم بسته به اندازه و سن (هر سال یکبار) .
  • برای گلدان ها بین 20 الی 30 درصد از حجم گلدان می توان ورمی کمپوست استفاده کرد .

نحوه مصرف ورمی کمپوست

ورمی کمپوست بهتر است چالکود شود . برای نهال ها موقع کاشت نهال با خاک و ماسه بادی مخلوط و چاله نهال پر شود . برای درختان به صورت چالکود در سایه انداز درخت و ترجیها محل آبدهی مثل زیر قطره چکان ها در روش ابیاری قطره ای . برای گل ها و درخچه های زینتی هم بهتر است چالکود شود.  برای کشت سیفی جات می توان پس از کشت به صورت نواری کنار بوته روی سطح خاک ریخت یا اینکه قبل از لیپر با خاک مخلوط گردد. در گلدان ها نیز موقع عوض کردن خاک می توان ورمی کمپوست را به خاک اضافه نمود.

ورمی کمپوست چیست؟

خرید ورمی کمپوست

گروه ورمی کمپوستینگ با سال ها تجربه و تخصص در زمینه تولید کود ورمی کمپوست مفتخر است که به سوالات شما پیرامون خرید ورمی کمپوست ، راه اندازی کارگاه تولید ورمی کمپوست، آموزش و مشاوره پاسخ دهد. این شرکت برای اولین بار کرم خاکی از اصیل ترین نژاد کمپوست ساز را به صورت زنده، منجمد و خشک شده ارائه می دهد. شما می توانید با ورود به وبسایت www.vermicomposting.ir با این مجموعه تماس بگیرید و ضمن استفاده از مطالب آن از آخرین قیمت ورمی کمپوست و کرم کمپوستر مطلع شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز