خبرگزاری کار ایران

به مناسبت حماسه تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز؛

۱۹ هنرمند پیشکسوت موسیقی عاشیقی آذربایجان شرقی تجلیل می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۷۲۰

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۹ هنرمند پیشکسوت موسیقی عاشیقی استان طی مراسمی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، علی محرمی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مراسم تجلیل از این هنرمندان به مناسبت سالروز حماسه تاریخی ۲۹ بهمن مردم تبریز امروز برگزار می شود، افزود: این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور محدود هنرمندان، ساعت ۱۵ در تالار زنده‌یاد استاد صیامی واقع در مجتمع سینمایی تبریز برگزار می شود.

وی اظهار داشت: در این مراسم از ولی ‌الله عبدی،‌ حسن اسکندری، ارسلان زارعی، محمد اسکندرپور، بیاضعلی حیدرزاده، ارسلان قهرمانزاده، رضا مریخی، سخاوت محمدی، اله ویردی بخشی،‌ حسین علیزاده، علی جمالپور، ماشاالله علی‌اکبری، انشاالله زلفی، اصغر زارعی‌سنگین، حمایت ایمانی، علی قره‌داغی، حاتم داننده، محرم آذرفام و آیاز حیدرنژاد تجلیل می شوند.

محرمی، موسیقی عاشقی را از آثار هنری و سنتی منطقه اعلام کرد و اظهار داشت: این هنر غنی در تبیین هویت فرهنگی آذربایجان نقش بسزایی دارد و هنرمندان این عرصه در قالب انجمن هنری فعالیت های خود را با حمایت مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه می دهند.

سنت عاشقی در فرهنگ ترکی در عقاید  ترکان باستانی ریشه دارد. ریشه عاشق‌ها حداقل به قرن هفتم میلادی می‌رسد.موسیقی عاشیقی به تدریج در طی این مهاجرت بزرگ و چالش‌های منتجه با ساکنین اصلی مناطق تکامل یافت. یکی از مؤلفه‌های این تکامل پذیرش ارادی اسلام توسط ترک‌ها بود. دراویش ترک، در تلاش برای گسترش دین بین همزبانان کوچ‌نشین خود، زبان توده‌ها و موسیقی توده‌ای را مؤثر یافتند. بدین‌ترتیب، موسیقی عاشیقی پا به پای ادبیات عرفانی رشد کرده و صیقل یافت. آغاز این همزیستی به زمان خواجه احمد یساوی می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز