خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت برگزار شد؛

انتقاد مسافر آستانه از همکاری نکردن شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۵۷

دبیر برای اجرایی کردن برنامه‌های خود و راه‌ افتادن جریان فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره باید یک دوره 10ساله به صورت ثابت حضور داشته باشد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای چهاردمین جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت(انقلاب و دفاع مقدس) ظهر امروز شنبه (۹ شهریور) با حضور حسین مسافر آستانه دبیر این دوره در محل نشست‌های مرکز فرهنگی اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آستانه ابتدا ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه بیان کرد: بعداز حضور من به عنوان دبیر، دبیرخانه کار خود را از فروردین ماه آغاز کرد، این درحالی است که فراخوان از مهرماه سال گذشته منتشر شده بود و آثار متقاضیان به دست ما رسید که این دوره در مجموع ۵۴۰ نمایشنامه متقاضی حضور داشتیم که طی دو مرحله بازخوانی شد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست ۳۲۰ اثر توسط کار‌شناسان برگزیده شدند تا به مرحله دوم سپرده شده و مجوز اجرا در جشنواره را دریافت کنند. از این میان ۲۵ اثر نمایش‌های کودک و نوجوان و عروسکی است، ۲۷ اثر خیابانی، ۳۳ اثر متعلق به گروه‌های شهرستانی و ۳۲ اثر سهم گروه‌های نمایشی تهرانی در این جشنواره است.

آستانه تصریح کرد: در بخش خیابانی اجراهای ویژه‌ای هم در مناطق زلزله زده خواهیم داشت چون هنرمندان تئا‌تر مقاومت اعتقاد داشتند کمک به آسیب دیدگان نباید معطوف به روزهای ابتدایی واقعه باشد، بلکه اهمیت کمک رسانی به ویژه در کار فرهنگی با ادامه دادن آن می‌سر خواهد شد. این آثار عمدتاً مضامین شاد دارند تا از این طریق به ایجاد روحیه در میان مردم کمک شود.

این مدیر اظهار داشت: این نوید را به مخاطبان و شرکت کنندگان تئا‌تر مقاومت می‌دهم که در این دوره با تنوع آثار و شیوه‌های اجرایی مواجه خواهیم بود که امیدوارم رضایت مخاطبان را جلب کند. همچنین مسابقه نمایشنامه نویسی نیز یکی از بخشهای این دوره است که برگزیدگان آن در مراسم اختتامیه معرفی و آثار آن‌ها به چاپ سپرده خواهد شد.

آستانه همچنین در بخشی از صحبتهای خود به معرفی کتاب پژوهشی فرهنگ نمایشنامه نویسان تئا‌تر مقاومت پرداخت و اظهار داشت: این کتاب به بررسی ۳۰ سال آثار تئا‌تر مقاومت در ایران می‌پردازد و فقط از آثاری نام برده شده که روی صحنه اجرا شده باشد و شامل نمایشهای روی صحنه رفته از مهر ۵۹ تا مهر ۸۹ می‌شود که بنا به درخواست من این بازه زمانی تا سال ۹۱ درنظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: این کتاب که توسط نشر ساقی منتشر می‌شود در بخش دوم شامل مدخل‌نامه، تعداد نقد‌ها و گفتگوهای انجام شده بر یک نمایش، منابع، نمایه برای بازیابی اطلاعات و... می‌شود.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئا‌تر مقاومت همچنین از عدم همکاری نهادهای گوناگون سخن گفت و درباره حمایت‌ها بیان کرد: نهادهایی مانند سپاه و بسیج به عنوان متولی برگزاری شناخته می‌شوند و همچنین در جریان برگزاری این دوره مدیر محترم مرکز هنرهای نمایشی نیز همکاری خوبی با دبیرخانه داشت. اما متاسفانه موفق نشدیم از کمک‌های شهرداری تهران بهره ببریم که امیدوارم مسئولان توجه ویژه‌ای به این حوزه ملی و فراجناحی که متعلق به همه مردم ایران است داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره چگونه می‌تواند منجر به جریان فرهنگی شود، اظهار داشت: من 8 دوره دبیر اجرایی این جشنواره بودم و در گذشته اعتقاد داشتم یک دبیر برای اجرایی کردن برنامه‌های خود و راه‌افتادن جریان فرهنگی از طریق برگزاری جشنواره باید یک دوره 5ساله به صورت مستمر فعالیت داشته باشد، اما امروز معتقد هستم دبیر هر جشنواره‌ای حداقل باید یک دوره 10ساله صورت ثابت حضور داشته باشد.

آستانه همچنین به عنوان بین‌المللی جشنواره تئاتر مقاومت اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره از مخالفان جدی وجود عنوان بین‌المللی در نام جشنواره بودم، چراکه این عنوان توقعی را ایجاد می‌کند که البته درست است اما مستلزم رعایت قواعدی مانند ارتباط مستمر با دیگر جشنواره‌های جهان و حضور گروه‌های بین‌المللی در رویداد است که در عموم جشنواره‌های ما بیشتر به شوخی شباهت دارد، شاید با اغماض تنها بتوان جشنواره فجر را بین‌المللی نامید که من برای پرهیز از این شوخی مخالف عنوان بین المللی بودم اما روابط خارجی خود را متوقف نکردیم.

وی ادامه داد: بنا به آشنایی که با مدیران دیگر رویدادها در کشورهای دیگر داشتم حتی آثاری برای حضور معرفی شدند که به دلیل تفاوت نگاه با فراخوان نتوانستیم میزبان آن‌ها باشیم. اما در بخش کارگاهی تلاش کردیم از حضور دو استاد یکی از کشور سوئیس و دیگری از کشور ترکیه بهره بگیریم. همچنین تلاش خواهیم کرد تا نمایش‌هایی در حوزه دفاع مقدس برای اجرا به دیگر کشورها بفرستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز