افشین امیرشاهی:
مستندسازها نمیتوانند صدای خود را به مخاطب برسانند/ هیچ رسانهای بیطرف نیست

افشین امیرشاهی میگوید تبلیغات نادرست چه با هدف توصیف و چه با هدف تخریب، اعتماد عمومی به رسانه را کاهش میدهد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، افشین امیرشاهی درباره چارچوب نقد سالم در رسانهها گفت: زمانی یکی از منتقدان مدعی بود که با دیدن 10 دقیقه اول یک فیلم یا پوستر آن میتواند آن را نقد کند. این در حالی است که یک منتقد باید با اشراف کامل به اثر در مورد آن بنویسد و نسبت به این موضوع دانش تخصصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه کار سفارشی و جعلی و یا اعلام نظر و عقیده بدون ارتباط گیری با صاحبان یک اثر از سوی مخاطب آگاه شناسایی میشود، اضافه کرد: وقتی توصیفی مبالغه آمیز و همراه با جملات کلیشهای بوده ویا بدون شواهد و مثل یک رپرتاژ نوشته شود، به دلیل ضعف استدلال محکوم است.
امیرشاهی ادامه داد: به عنوان مثال بعد از جشنواره فجر هر فردی به خود اجازه نقد فیلم میدهد که گاهی به منظور مهندسی افکار و گاهی از سوی بیتجربگی نویسنده است اما در نهایت این ضعفها مشخص میشود.
وی درباره نوع برخورد رسانهها با آثار سینمایی و کیفیت نقدها گفت: در عمل هیچ رسانهای کاملاً بیطرف و بدون سوءگیری نیست. حتی وقتی رسانه اظهار بیطرفی میکند، دیدگاهش در انتخاب سوژه و نوع نگاه در آن مشخص است.
این روزنامه نگار با بیان اینکه برای یک موضوع 10 نفر میتوانند 10 عقیده مختلف را اعلام کنند، افزود: رسانهها نیز بر اساس گرایشهای فکری و سیاسی خود دیدگاهشان را مطرح میکنند. در عین حال بحث نهادهای حامی مطرح است و رسانه بیشک نمیتواند خط مشی نهاد حامی خود را نادیده بگیرد. حتی رسانهای که در بخش خصوصی فعالیت دارد، خواستههای حامیان خود را در نظر میگیرد.
امیرشاهی معتقد است رسانهای حرفهای است که سوءگیری و خط مشی و دیدگاه خود را پنهان نکند. نقدپذیر و در قبال خطاها مسئولیت پذیر باشد. برچسب زنی نکند و در طرح یک موضوع صرفاً یک روایت و دیدگاه را انعکاس ندهد.
سردبیر سابق روزنامه «پیام ما» در خصوص آفت رپورتاژنویسی و خودداری برخی رسانهها از حمایت آثار هنری و سینمایی بدون دریافت مبلغ گفت: این مسئله تازگی ندارد و از قدیمالایام انتشار گزارشهای تبلیغاتی یا گفتگو و مصاحبه با هدف تبلیغ چهرهها و پروژهها وجود داشته است. در برخی مواقع این موضوع تاثیرگذاری رسانه و اعتماد عمومی به آن را کاهش داده است. اما از سوی دیگر رسانهها نیز با مشکلات متعدد مواجه بودهاند و برای حل و فصل آن راهکاری دیده نشده است.
امیرشاهی با اشاره به دستمزدهای حداقلی اهالی رسانه افزود: انتظار میرود به جای ترسیم خطوط قرمز فعالیت رسانه مسئولان به فکر حل مشکلات این قشر باشند تا رسانه با مشکلات اقتصادی فعالیت نکند.
وی با اشاره به اینکه ترجیح رسانه در برخی مواقع حمایت از اثری است که برای آن اعتبار و سود داشته باشد، افزود: به این دلیل برخی آثار به دلیل اینکه سرمایه تبلیغی ندارند قادر به معرفی خود نیستند. از جمله فیلمهای مستند که کارگردان در به در به دنبال اسپانسر است و بودجه تبلیغی ندارد تا اثری که با خون دل ساخته را معرفی کند.
این روزنامه نگار متذکر شد: مستندسازها عملاً نمیتوانند صدای خود را به مخاطب برسانند و به نظر میرسد ساختار درستی برای معرفی و نمایش فیلم مستند ترسیم نشده است. این ساختار باید کالبدشکافی شود و مشخص شود که به عنوان مثال کدام سالنها فرصتی برای اکران فیلم مستند فراهم میکند.
به گفته امیرشاهی علاوه بر این باید وضعیت حمایت پلتفرمها از فیلمهای مستند مشخص شود و اینطور نباشد که برخی مستند را در حد یک گزارش تلویزیونی تنزل دهند و به آن توجهی نداشته باشند.
سردبیر سابق روزنامه «هفت صبح» افزود: هر چند هر رسانه شرایط فعالیت خاص خود را دارد اما سیاستهای تشویقی برای حمایت از فیلمهای مستند و تعریف سالنهای سینما و پلتفرمهای مستقل جهت نمایش این فیلمها ضروری است.
وی با اشاره به اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: این رویداد برای معرفی و تبلیغ فیلمها و ایجاد فرصت نقد آنها ارزنده است و در عین حال ایجاب میکند که فرصت بیشتر و عادلانهای برای معرفی و داوری فیلمهای مستند فراهم شود.