خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سیل به میراث جهانی و آثار تاریخی کرمان آسیب نرساند/ افتتاح فاز نخست موزه مردم‌شناسی ارگ بم تا ۴ ماه دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۱۴۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان از فعال بودن ۱۲ کارگاه مرمتی در ارگ بم و عدم آسیب بارندگی‌ها به این مجموعه میراث جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی چند روز گذشته و بر اساس پیش بینی هواشناسی بیش از ۲۰ استان در محاصره سیل تابستانی قرار گرفتند و به برخی از بناهای تاریخی، همچنین تأسیات گردشگری و کارگاه‌های صنایع دستی آسیب وارد شد. 

درحالی که گفته می‌شود آثار تاریخی استان‌هایی مانند یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشترین آسیب را از سیل دیده‌اند اما فریدون فعالی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان) با اشاره به آنکه آثار تاریخی این استان آن چنان که سایر استان‌ها که با سیل درگیر بودند و بر اثر سیل آسیب دیدند، دچار آسیب نشده است، گفت: هیچ یک از آثار شاخص استان با سیل آسیب ندید و در معرض سیل قرار نداشت. در واقع سیل در کرمان بیشتر در بخش شهری اتفاق افتاد و بخش تاریخی هیچ آسیبی ندیده است. 

او تاکید کرد: در ارگ بم و راین هیچ مشکلی نداریم. حتا کارگاه‌های مرمتی در ارگ بم فعال هستند. درحال حاضر ۱۲ کارگاه مرمتی در این مجموعه کار می‌کنند و قرار است فضاهای احیا شده با کاربری مناسبی که به آن‌ها داده خواهد شد، وضعیت بم بهتر شود. موزه مردم‌شناسی قرار است در بخش اصطبل ارگ برپا شود و در حال تهیه طرح محتوایی برای این موزه هستیم. حدود ۳ تا ۴ ماه دیگر فاز نخست موزه مردم‌شناسی افتتاح خواهد شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان درخصوص وضعیت حوزه گردشگری و آسیبی که از سیل دیده نیز گفت: برخی زیرساخت‌ها در مناطق نمونه گردشگری بویژه در رفسنجان دچار آسیب شد که بعد از بررسی‌های انجام شده اعلام خواهیم کرد. 

فعالی با اظهار بی‌اطلاعی از تاثیری که سیل بر میزان حضور گردشگران در استان کرمان داشته، گفت: درحال حاضر همه درگیر سیل هستیم و هنوز آماری از میزان اقامت و وضعیت گردشگران در مراکز اقامتی استان در دست نداریم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان درخصوص وضعیت برگزاری جشنواره‌ها با توجه به تاکیدی که بر توسعه گردشگری رویدادمحور وجود دارد، گفت: اکنون در پایگاه‌های میراث جهانی برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا می‌شود اما جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کرمان از مهرماه آغاز شد. نمایشگاه صنایع دستی، نشست شهرداران شهرهای جهانی، همایش بین‌المللی باستان‌شناسی و… راخواهیم داشت. 

او درخصوص آغاز برنامه‌های کاوش باستان‌شناسی در استان کرمان گفت: کاوش در تپه یحیی و کنارصندل به زودی آغاز می‌شود. قلعه دختر و قلعه اردشیر نیز مورد بررسی باستان‌شناسان قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز