خبرگزاری کار ایران

آخرین وضعیت میراث فرهنگی برخی استان‌ها بعد از بارندگی وسیل؛

برای حفاظت بیشتر؛ اشیای موزه جیرفت در صندوق قرار گرفت/ سر در ورودی باغ نشاط شهر فیروزه ریخت/ وضعیت شهر سوخته مناسب است

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۷۲۳

در پی بارش باران و وقوع سیل در استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان، وضعیت میراث فرهنگی این استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی هشدار سازمان هواشناسی به فعالیت سامانه بارشی جدید در برخی استان‌ها، نسبت به وقوع سیلاب در پنج استان فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی؛ این سازمان خواستار جدی گرفتن این هشدار‌ها شد.

مرجان اکبری (معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی) با اشاره به آسیبی که بارندگی‌های اخیر به بناهای تاریخی استان وارد کرده است، گفت: با توجه به آنکه آب باران از دو ناحیه، پشت بام و لب بام و همچنین کف بنا به میراث فرهنگی آسیب می‌رساند، طی روزهای گذشته شاهد آبگرفتگی برخی از بناهای تاریخی استان بودیم.

او گفت: مسجد جامع کلات دچار آبگرفتگی شده و درصدد تخلیه آب‌ها هستیم اما حجم آب زیاد است. حتا چند خانه در بالادست تخریب شده است. البته تا زمانی که آب تخلیه نشود، نمی‌توان از میزان آسیب وارده صحبت کرد.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، از آنجایی که بارندگی‌ زیادی را در استان شاهد نبوده‌ایم از این رو حدود ۱۵ تا ۲۰ بنا دچار آسیب شده‌اند. البته بر اثر این بارندگی‌ها سر در ورودی باغ نشاط شهر فیروزه ریخت. باتوجه به آسیب‌های وارده، احتمال می‌دهیم کمتر از یک میلیارد تومان خسارت به میراث فرهنگی استان وارد شده باشد.

اکبری تصریح کرد: تمهیداتی برای حفاظت از خانه ملک و فضای گنبد سبز در مشهد اندیشیده شده تا از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

سیستان و بلوچستان

علیرضا جلال‌زایی (سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان) با اشاره به آنکه این استان در نوروز ۹۸ میزبان بیش از یک میلیون گردشگر بود، گفت: با توجه به ورود یک میلیون و صد هزار گردشگر شاهد رشد ۱۹ درصدی در حوزه گردشگری استان بودیم و بارندگی‌ها و وضعیت هوا سبب توقف سفرهای نوروزی نشد.

او ادامه داد: بارندگی‌های اخیر آسیب‌های جزئی به بناهای تاریخی استان وارد کرد و در تعدادی از بناهای تاریخی در بلوچستان آسیب‌ دیدند. البته این آسیب‌ها به اندازه‌ای نیست که مشهود باشد و تاکنون نیز اتفاق خاصی در استان رخ نداده و موردی از آسیب به زیرساخت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و کارگاه‌های صنایع دستی گزارش نشده.

جلال‌زایی همچنین از انجام تمهیداتی برای حفاظت از آثار تاریخی خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از وقوع آسیب‌های احتمالی به میراث فرهنگی، بناها را با نایلون پوشاندیم و سعی بر آن است تا مسیر آب به نوعی در نظر گرفته شود که به بناها آسیب نرساند. همچنین از کیسه‌های شن برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده کردیم.

او وضعیت شهر سوخته را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بارانی که آمد به اندازه‌ای نبود که به این محوطه تاریخی آسیب برساند و هم اکنون وضعیت آن مناسب است.

استان کرمان

اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به فعالیت سامانه بارشی از شب گذشته در کرمان، نسبت به طغیان رودخانه‌های این استان هشدار داده است. طبق اعلام کارشناسان اداره کل هواشناسی کرمان، ناپایداری‌های جوی در این استان با افزایش ابر، رگبار شدید، رعد و برق و ورزش باد شدید همراه است.

بارش‌های سنگین در برخی مناطق استان کرمان به طغیان دو رودخانه در شهرستان «راور» منجر شده و به گفته مقام‌های محلی، سه روستای فاریاب و دو روستای ارزوئیه تخلیه شده‌اند. در این راستا غلامرضا فرخی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان) از تعطیلی موزه باستانشناسی شهر جیرفت خبر داد که در نزدیکی رودخانه هلیل رود قرار دارد و گفت: درحال حاضر اشیای موزه جیرفت را جمع آوری و در صندوق قرار دادیم تا اگر شاهد وقوع اتفاقی خاص باشیم آمادگی انتقال اشیای موزه را به محلی امن داشته باشیم. این کارها به منظور پیش‌بینی از وقوع اتفاقات احتمالی انجام شده است و این موزه تا اطلاع ثانوی و تا زمان پایداری وضعیت جوی تعطیل خواهد بود.

به گفته او، تاکنون بارش‌ها به بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی جنوب استان کرمان خسارتی وارد نکرده است. همچنین تمهیدات لازم برای حفاظت از آثار باستانی کرمان اندیشیده شده و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمان در آماده‌باش کامل قرار دارند.

فرخی ادامه داد: از آنجا که در استان کرمان شاهد تعداد زیادی از آثار تاریخی و بناهای مخروبه هستیم که در اختیار ارگان‌ها و نهاهای مختلف هستند و گاها مالک خصوصی دارند و ممکن است بخشی از دیوار‌ها بر اثر بارندگی خراب شوند. در منطقه انار گزارش شده که بخش‌هایی از قلعه‌های قدیمی آسیب دیده‌اند و دیواره‌های آن ریزش داشتند. همچنین بخش‌هایی از بافت تاریخی کرمان دچار آبگرفتگی شده بود که رفع کردیم. در محوطه‌های تاریخی نیز مشکل خاصی نداریم. البته در ارگ بم آبگرفتگی جزئی داشتیم که رفع شد و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: از آنجایی که در بخش‌هایی از مناطق جنوب استان کرمان شاهد فعالیت خانه‌های بومگردی بودیم، با وقوع بارندگی به خودی خود، تورهای اقامتی در این مراکز لغو می‌شود از این رو پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی اندیشیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز