خبرگزاری کار ایران

یاوری خبر داد:

بیکاری دستِ‌کم ۵ هزار کارگر در استان گلستان در اثر سیل/تخریب ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌صنعتی آق‌قلا/ آسیب‌دیدگی ۶۰ واحد مرغداری

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۴۵۰

آسیب‌دیدگی حدود ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی آق قلا و تخریب واحدهای تولیدی در گلستان باعث بیکاری ۳ تا ۵ هزار نفر از کارگران این استان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کریم یاوری (مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) از بیکاری بین ۳ تا ۵ هزار نفر از کارگران استان گلستان خبر داد و اظهار داشت: این دسته از کارگران که کارگاه‌های آنها در اثر سیل با تعطیلی موقت اعم از کوتاه و میان‌مدت قرار گرفته باشند، در صورت بیمه‌پردازی بلا فاصله تحت حمایت مقرری بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کارگاه در «شهرک صنعتی آق‌قلا» تحت تاثیر سیل گلستان قرار گرفته، تصریح کرد: در بازدیدی که از مناطق سیل زده گلستان انجام دادیم، بیشترین آسیب به مزارع کشاورزی و از جمله شهر صنعتی آق‌قلا در استان گلستان وارد شده که سیل به کارگاه های شهرک صنعتی نفوذ و ماشین‌ آلات، تجهیزات و محصولات تولیدی و مواد اولیه را تخریب کرده است. 

یاوری تعداد کارگاه های بیرون از شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان را حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگاه دانسته و بیان کرد:  حدود ۶۰ واحد مرغداری نیز تحت تاثیر سیل دچار آسیب شده و در عین تلف شدن طیور، خسارات مالی نیز به آن ها وارد شده است. 

او ادامه داد: براساس تعهدات وزارت جهاد کشاورزی این واحدها برای راه اندازی مجدد و بازسازی ناشی از خسارت سیل مورد حمایت قرار می‌گیرند و کارگران آنها نیز در صورت شمولیت قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت. 

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تمام واحدهای صنفی که در اثر سیل دچار خسارت شده و کارگران آن‌ها به‌طور موقت بیکار شده‌اند در صورت شمولیت قانون کار نیز تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت از آسیب هزار و ۵۰۰ واحد صنفی شهرستان آق‌قلای استان گلستان و همچنین ۳۰۰ واحد صنفی شهرهای مازندران خبر داده بود.

یاوری خاطرنشان کرد: برای برآورد مبالغ خسارت در کارگاه‌های آسیب دیده تا فروکش شدن آب‌ و ایجاد شرایط عادی باید از طریق کارشناسان دستگاه‌های صادر کننده مجوز تأسیس و پروانه بهره‌برداری اقدام به عمل بیاید که نیاز به زمان بیشتری دارد. 

او ادامه داد: در سایر استان‌های کشور از جمله خوزستان ، لرستان و ایلام نیز تمامی کارگرانی که در اثر سیل کارگاه آن‌ها آسیب دیده یا با مشکل راه‌اندازی مواجه باشد، تا زمان راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها تمام کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی حتی اگر کمتر از ۶ ماه بیمه پردازی داشته باشند، از حمایت مقرری ماهانه بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد. 

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: تمام کارگاههای آسیب دیده در سیل علاوه بر حمایت از سوی وزارتخانه‌های مرتبط که پروانه تاسیس یا بهره‌برداری کارگاه یا موافقت اصولی ایجاد کارگاه‌ها را صادر کرده‌اند و همچنین دولت برای صیانت از نیروی کار و حمایت از اشتغال مجدد کارگران در کارگاه‌های آسیب دیده اقدامات لازم را انجام خواهد داد. 

یاوری با اشاره به اقدامات دولت در راستای احیای واحدهای صنعتی گفت: واحدهای آسیب دیده از سیل توسط وزارتخانه‌های صادر کننده مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری و همچنین دولت تحت حمایت به‌صورت اهدای تسهیلات کم بهره قرار می‌گیرند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت بیمه بیکاری به‌ویژه مناطق آسیب دیده از سیل در لرستان خوزستان ایلام و سایر شهرهایی که در اثر سیل دچار خسارت یا تعطیلی کارگاه شده‌اند، خارج از نوبت پرونده‌های آن‌ها بررسی و بلافاصله از روز وقوع بیکاری برای آن‌ها مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز