خبرگزاری کار ایران

توضیحاتِ شرکت آبفای گیلان درباره معوقات مزدی کارگران پیمانکاری رودبار

توضیحاتِ شرکت آبفای گیلان درباره معوقات مزدی کارگران پیمانکاری رودبار
کد خبر : ۱۶۳۶۹۲۷

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گیلان در مورد معوقات مزدی کارگران پیمانکاری آبفای رودبار توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، متن کامل توضیحاتی که روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب گیلان در اختیار ایلنا قرار داده، به شرح زیر است:

در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری ایلنا تحت عنوان: «درخواست کارگران پیمانکاری آبفای رودبار برای دریافت ۶ ماه مطالبات عقب افتاده» به تاریخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۴، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نکات زیر را جهت شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی اعلام می‌دارد:

۱. چالش‌های مالی شرکت در سطح کلان:

همان‌گونه که پیشتر نیز از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد، شرکت آبفا گیلان یک شرکت درآمد – هزینه‌ای است که منابع مالی آن از محل دریافت آب‌بها و انشعابات تأمین می‌شود. با توجه به تکلیفی بودن تعرفه‌ها و افزایش هزینه‌های اجرایی، در سالیان گذشته شرکت با محدودیت‌هایی در تأمین نقدینگی مواجه بوده که البته از سال ۱۴۰۳ با رویکردهای نوین مدیریتی، موضوع تأمین مالی در دستور کار قرار گرفت که در بدو امر نیز موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است، از جمله به روزرسانی حقوق بسیاری از کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و حجمی که در قالب ۸ قرارداد با شرکت همکاری دارند.

۲. در خصوص معوقات اسفند ۱۴۰۳ و فروردین ۱۴۰۴:

پیرو مکاتبات و پیگیری‌های مستمر، پرداخت حقوق اسفند کلیه کارکنان (در تمام انواع قراردادها) و حقوق فروردین کلیه نیروها به غیر از یک قرارداد حوزه بهره برداری پرداخت شده است و تأمین مالی پرداخت حقوق تنها قرارداد باقی مانده، محقق شده است که طی ماه جاری از سوی پیمانکار مربوطه انجام می‌شود.

۳. مطالبات معوقه قدیمی (سه تا چهار ماه):

بخش عمده‌ای از معوقات مزدی کارکنان پیمانکاری که در نیمه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲ ماه بوده در کنار پرداخت ۱۸ ماه اخیر در دستور کار شرکت بوده است که با تلاش و پیگیری‌های مداوم شرکت، بیش از ۸۰ درصد مطالبات معوق تا پیش از نوروز ۱۴۰۴ پرداخت شده و هم اکنون تنها سه ماه کارکرد شرکت‌های قبلی بهره برداری طرف قرارداد باقی مانده است که مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی سه ماه آتی تسویه خواهد شد.

شرکت آبفا گیلان پیش‌تر نیز بخش‌هایی از معوقات گذشته را به پیمانکار مربوطه پرداخت کرده و متعهد است با تمهیدات اتخاذ شده، مطالبات باقی‌مانده مربوط به سال‌های گذشته را نیز در چارچوب تعهدات قانونی تسویه نماید. تأخیر در برخی پرداخت‌ها، عمدتاً ناشی از مشکلات اعتباری و تأمین منابع مالی بوده که به طور شفاف با پیمانکاران در میان گذاشته شده است.

۴. حقوق، مزایا و نگرانی‌های معیشتی:

شرکت با درک شرایط سخت اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی، از پیمانکاران خود خواسته است در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، به‌ویژه آیتم‌هایی مانند اضافه‌کاری، تعطیل‌کاری و حق بیمه، کاملاً مطابق با قانون عمل کنند. در صورت مشاهده تخلف یا پرداخت ناقص، از ابزارهای نظارتی و حقوقی برای برخورد با پیمانکار خاطی استفاده خواهد شد.

۵. نقش نظارتی شرکت و مسئولیت پیمانکار:

پرداخت مستقیم حقوق بر عهده شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیروی انسانی است که طبق قرارداد، متعهد به اجرای دقیق قوانین کار هستند. شرکت آبفا گیلان به عنوان کارفرمای اصلی، وظیفه نظارت بر حسن انجام تعهدات پیمانکار را دارد و در صورت بروز تخلف، از ادامه همکاری با پیمانکار متخلف جلوگیری خواهد کرد.

۶. تعهد به حقوق کارگران و اصلاحات ساختاری:

شرکت آب و فاضلاب گیلان با اذعان به سخت‌کوشی و نقش بی‌بدیل نیروهای پیمانکاری در تداوم خدمات‌رسانی، طرح‌هایی برای بازبینی فرآیندهای نظارتی بر شرکت‌های پیمانکار، ارتقای وضعیت بیمه‌ای نیروها و نیز جلوگیری از ایجاد معوقات بلندمدت را در دستور کار قرار داده است. همچنین در راستای بهبود شرایط کاری و معیشتی نیروهای پیمانکاری، طرح‌هایی در دست بررسی است که شامل ارزیابی عملکرد پیمانکاران، اصلاح شرایط قراردادهای تأمین نیرو و پرداخت‌های منظم‌تر و شفاف‌تر خواهد بود.

۷. دعوت به گفت‌وگو و هم‌اندیشی:

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی تمامی نیروهای فعال در حوزه آب‌رسانی و خدمات فنی، آمادگی دارد با نمایندگان کارگران، رسانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط در فضایی سازنده و به‌دور از تنش، گفت‌وگو کرده و مسیر حل مسائل را هموارتر سازد.

در پایان، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان ضمن استقبال از نقد منصفانه و دلسوزانه رسانه‌ها، بار دیگر بر پایبندی این شرکت به حفظ کرامت نیروی انسانی، شفافیت مالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی تأکید کرده و از رسانه‌های محترم به خصوص خبرگزاری محترم و حرفه‌ای «ایلنا» درخواست دارد در انتشار گزارش‌های آتی، ضمن پوشش مطالبات، پاسخ‌ها و تلاش‌های اصلاحی شرکت را نیز در سریعترین زمان ممکن منعکس نماید تا از انتقال یک‌سویه اطلاعات به افکار عمومی جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز