مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین:
فرهنگ فرزندآوری مسئولانه در میان زوجهای جوان تقویت شود

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به چالشهای جمعیتی کشور از جمله کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج و رشد جمعیت سالمند، خواستار تقویت فرهنگ فرزندآوری مسئولانه بهویژه در میان زوجهای جوان شد.
به گزارش ایلنا از قزوین، مریم بیدخام عصر امروز در بازدید از بخش مادران و نوزادان بیمارستان رازی با اشاره به اهمیت حفظ سلامت زنان بهعنوان محور خانواده بر نقش کلیدی ماماها و کارکنان حوزه بهداشت باروری در تحقق سیاستهای جمعیتی و ارتقای سلامت تأکید کرد.
وی ضمن قدردانی از خدمات کادر مامایی گفت: در شرایطی که کشور با کاهش نرخ باروری و روند رو به رشد سالخوردگی جمعیت مواجه است، نقش ماماها در آگاهیبخشی، همراهی با مادران و ترویج فرهنگ فرزندآوری سالم، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری قزوین همچنین بر لزوم توجه به سلامت جسمی و روانی مادران، تقویت مشاورههای پیش از بارداری، ارتقای آگاهی جامعه نسبت به ضرورت ازدواج بههنگام و فرزندآوری مسئولانه تأکید کرد و افزود: حمایت از مادران در دوران بارداری و پس از زایمان یکی از ارکان مهم در تحقق سلامت جامعه است.
بیدخام از خدمات شبانهروزی تیم مامایی و کادر درمان تقدیر کرده و خواستار تقویت زیرساختها، آموزشهای تخصصی و ایجاد انگیزه برای کارکنان این حوزه شد.
وی افزود: ماماها در خط مقدم ارائه خدمات سلامت باروری و زایمان قرار دارند و نقش مؤثری در کاهش مرگومیر مادران، ارتقای کیفیت مراقبتهای پیش از بارداری، دوران بارداری و پس از زایمان ایفا میکنند. این قشر فرهیخته حامیان سلامت نسل آیندهاند.
مدیرکل دفتر امور بانوان همچنین با اشاره به چالشهای جمعیتی کشور از جمله کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج و رشد جمعیت سالمند، خواستار تقویت فرهنگ فرزندآوری مسئولانه بهویژه در میان زوجهای جوان شد و افزود: لازم است با آموزشهای هدفمند، ارائه مشاورههای تخصصی و حمایتهای اجتماعی و اقتصادی، شرایطی فراهم شود که جوانان باانگیزه، آرامش و آگاهی بیشتر به تشکیل خانواده و فرزندآوری ترغیب شوند.
بیدخام همچنین بر اهمیت سلامت روان مادران، توجه به حمایتهای دوران بارداری و پس از زایمان، ارتقای آگاهی عمومی درباره مزایای فرزندآوری و نقش خانواده در پویایی جامعه تأکید کرد و نقش ماماها را در این مسیر، تعیینکننده دانست.