خبرگزاری کار ایران

داریوش مطلبی مطرح کرد:

در حوزه نشر کتاب نه ناشر کارآمد داریم و نه نظام‌‌های صنفی کارآمد

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۶۷۸

داریوش مطلبی در نشست «برنامه‌ریزی کلان برای صنعت نشر ایران» گفت: برنامه‌ریزی چیزی نیست که فقط از طرف دولت انجام شود.

به گزارش ایلنا، نشست «برنامه‌ریزی کلان برای صنعت نشر ایران» توسط کمیته‌ی علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن شهید آوینی برگزار کرد.

نیایش سرامی دبیر نشست با اشاره به نارسایی‌‌های صنعت نشر ایران گفت: وزارت ارشاد به چند شکل در حوزه‌ی نشر نقش و حضور دارد؛ اول سیاست‌‌های حمایتی نظیر توزیع یارانه؛ دوم سیاست‌‌های ترویجی مانند برگزاری نمایشگاه‌‌های بین‌المللی و استانی و سوم سیاست‌‌های نظارتی مانند ممیزی.

داریوش مطلبی نیز در این نشست گفت: معتقدم که صنعت نشر ایران پتانسیل رشد و توسعه و حتی به دست آوردن سهم درخوری از بازار جهانی را می‌تواند داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی کلان گفت: تصمیم و انتخاب‌‌ها جوهر سیاست‌گذاری است و ما ناگزیر از انتخاب کردن هستیم چراکه رهایی از سردرگمی جز با انتخاب میسر نمی‌شود.

وی افزود: جمع‌‌آوری اطلاعات پیرامون موضوع شرط لازم برای یک انتخاب قوی است؛ یعنی ما باید اول اقدام به ایجاد سامانه‌ی جامع اطلاعات نشر از نقطه‌ی شروع تا مصرف‌کننده بکنیم ولی متاسفانه حتی هشتاد درصد ناشران ما اطلاعات موردنیاز خودشان را ندارند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی چیزی نیست که فقط از طرف دولت انجام شود بلکه همه‌ی لایه‌‌های نشر باید برای خودشان برنامه و سیاست داشته باشند. ولی متاسفانه نه ناشر کارآمد داریم و نه نظام‌‌های صنفی کارآمد.

مطلبی افزود: در بحث برنامه‌ریزی باید به جنبه‌‌های مختلف و زوایای متعددی پرداخت. بخش اقتصاد نشر و مسائلی چون جذب سرمایه، تعادل بین درآمد امروز مردم و قیمت کتاب از مهمترین زوایاست.

وی در پایان ضمن انتقاد از سیاست‌‌های عمدتا تولیدمحور، خواستار توجه بیشتر سیاستگذار به جنبه‌ی مصرف شد و گفت: یکی دیگر از مشکلات صنعت نشر، نبود نظام مناسب آموزشی و پژوهش است و نیروی متخصص تربیت نمی‌شود با اینکه بخش آموزش و پژوهش متولی‌ای جز دولت ندارد.

مطلبی با گلایه از سیاست‌‌های حمایتی دولت گفت: نباید این حمایت‌‌ها کوتاه‌مدت و مقطعی باشد بلکه لازم است سیاست‌‌ها متناسب و با توجه به نیازهای واقعی صنعت نشر تنظیم شود.

علی اصغر سیدآبادی  نیز ضمن تفکیک بین سیاستگذاری و برنامه‌ریزی گفت: سیاستگذاری امری ملی است و با توجه به راهبردها و سیاست‌‌های کلان کشوری و مسایل بین‌المللی توسط دولت تنظیم می‌شود ولی برنامه‌ریزی باید به صورت محلی و خرد توسط عوامل و لایه‌‌های درگیر موضوع انجام شود. سیاست‌گذاری از بالا به پایین و برنامه‌ریزی از پایین به بالا باید تنظیم شود.

وی افزود: همانطور که سیاست‌گذاری به شکل جزیره‌ای اشتباه است، برنامه‌ریزی باید در سطح کتاب‌فروشی شروع و از شهر به استان حرکت کند.

وی افزود: در بخش برنامه، برنامه‌پذیر نبودن یکی از اشکالات بدنه‌ی صنعت نشر است و تنها در شرایط بحرانی آن هم به مدت کوتاه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: یکی از چالش‌‌ها تغییر مفاهیم مرسوم است مثلا زمانی همه در معنای «کتاب» اشتراک داشتیم ولی الان مفاهیم جدیدی چون کتاب الکترونیکی، کتاب صوتی، کتاب تصویری مطرح است یعنی الان در زمان سیاست‌گذاری، حوزه‌‌های مختلفی در این اشکال کتاب ورود می‌کنند.

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه صنعت نشر چهار وجه آفرینش، تولید، توزیع و مصرف دارد که اغلب سیاست‌‌ها صرفا معطوف به بخش تولید بوده و سایر وجوه مغفول مانده یعنی سیاست ناشران داشته‌ایم نه سیاست نشر؛ گفت: در صورتی که اگر ما روی بخش مصرف سرمایه‌گذاری کنیم و تقاضای واقعی ایجاد شود همه از آن سود خواهند بود.

سیدآبادی با اشاره به حجم بالای مداخلات دولت نیز گفت: برخی از قوانین و رویه‌‌ها ضدکسب و کار بوده و نقش ترمز را دارند.

وی با اشاره به یک دوره‌ی رونق نشر در سال‌‌های پیش گفت: وقتی بررسی می‌کنیم فضای باز سیاسی و وضع خوب اقتصادی در رونق آن زمان نقش زیادی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز