خبرگزاری کار ایران

محمود کریمی مطرح کرد؛

جوانه‌هایی که به سینمای بلند قد می‌کشند/ فیلم کوتاه را با حسرت فیلم بلند نسازید!

جوانه‌هایی که به سینمای بلند قد می‌کشند/ فیلم کوتاه را با حسرت فیلم بلند نسازید!

محمود کریمی معتقد است که فیلم کوتاه باید از دل واقعیت بجوشد، نه از حسرت نساختن فیلم بلند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دنیای امروز که روایت‌های موجز و تأثیرگذار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند، فیلم کوتاه نه صرفاً مقدمه‌ای بر سینمای بلند، بلکه بستری مستقل و پرظرفیت برای تجربه‌گری، خلاقیت و انتقال مفاهیم عمیق است.

جشنواره‌هایی همچون جشنواره فیلم ۱۰۰ که با تمرکز بر روایت کوتاه و مؤثر برگزار می‌شوند، می‌توانند نقشی جدی در ارتقاء نگاه حرفه‌ای نسل جوان فیلم‌ساز ایفا کنند. با محمود کریمی، مستندساز و کارگردان فیلم «بچه مردم» و خالق آیتم‌هایی برای برنامه «خندوانه»، در همین زمینه گفتگویی داشتیم که در ادامه مشروح آن را از نظر می‌گذرانید:

هویت مستقل فیلم کوتاه را حفظ کنیم

کریمی با تأکید بر شأن مستقل فیلم کوتاه می‌گوید:«فیلم کوتاه تنها مسیری برای ورود به فیلم بلند نیست. خود این قالب، عیار و اعتبار خاصی دارد که اگر آن را صرفاً به عنوان یک تمرین یا پیش‌درآمد تلقی کنیم، به ذات آن بی‌احترامی کرده‌ایم. گرچه بسیاری از فیلم‌سازان جوان در نهایت به دنبال ساخت آثار بلند هستند، اما این دلیل نمی‌شود که فیلم کوتاه را با حسرتِ فیلم بلند بسازیم. باید به اقتضائات و مختصات این قالب وفادار بود.»

سادگی، فضیلت مغفول فیلم کوتاه

این کارگردان با اشاره به اینکه بخشی از هویت فیلم کوتاه در سادگی، صداقت و دوری از تکلف است؛ ویژگی‌هایی که در برخی آثار کمتر به چشم می‌خورد، اظهار کرد: در برخی جشنواره‌های فیلم کوتاه داخلی و خارجی، فضای صمیمی و بی‌ادعایی حاکم است. فیلم‌سازان با انگیزه خالصانه وارد میدان می‌شوند، نه برای نمایش توان مالی یا تجهیزات خود، بلکه برای روایت. اما متأسفانه گاه مشاهده می‌شود که برخی فیلم‌سازان با بهره‌گیری از تجهیزات سنگین، بازیگران حرفه‌ای و تلاش برای بازسازی فضای فیلم بلند، عملاً به فیلم کوتاه به عنوان یک نسخه فشرده از سینمای بلند نگاه می‌کنند. در حالی که فیلم کوتاه باید قواره خود را حفظ کند.

مسیر دشوار، اما ضروریِ تولید مستقل

کریمی ضمن اذعان به مشکلات مالی و نبود حمایت ساختاری کافی، به روحیه‌ای سخن اشاره کرد که باید در فیلم‌سازان جوان تقویت شود، وی افزود: واقعیت آن است که بسیاری از فیلم‌سازان جوان از کمبود امکانات رنج می‌برند، اما این مسئله مختص ایران نیست. در بسیاری از کشورهای دیگر نیز، فیلم‌سازان نخستین آثار خود را با بودجه شخصی، کمک دوستان و حتی امکانات خانوادگی ساخته‌اند. آنچه اهمیت دارد، جسارت آغاز کردن و عبور از مرحله تردید است. تا فیلم نسازیم، تجربه نمی‌اندوزیم.

فیلم کوتاه؛ روایت خالص در قواره‌ای مستقل

کریمی اظهارات خود را با توصیه‌ای مهم به فیلم‌سازان جوان به پایان رساند و اظهار کرد: فیلم کوتاه باید از دل واقعیت بجوشد، نه از حسرت نساختن فیلم بلند. استفاده از تجهیزات پیچیده یا حضور بازیگران شناخته‌شده لزوماً به کیفیت فیلم نمی‌افزاید، بلکه گاه فاصله فیلم با روح فیلم کوتاه را بیشتر می‌کند. فیلم کوتاه باید ساده، روایت‌محور و بی‌ادعا باشد؛ همین ویژگی‌هاست که آن را متمایز و تأثیرگذار می‌سازد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز