خبرگزاری کار ایران

مدیر خانه مستند در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

می‌خواهیم دوست داشتن ایران را به نمایش بگذاریم/ مستندسازان خانه مستند، دغدغه ایران دارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۴۷۸

مصطفی شوقی گفت: خانه مستند به همه طیف‌های فکری و عقیدتی کشور توجه دارد؛ می‌خواهیم دوست داشتن ایران را به نمایش بگذاریم و این مهم‌ترین دغدغه ما در خانه مستند است.

مصطفی شوقی، مدیر خانه مستند، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سوابق این مجموعه عنوان کرد: خانه مستند از اصلی‌ترین مراکز مستندسازی ایران است که سوابق خوبی در ساخت مستند دارد و از نظر ژانر و حوزه فعالیت بسیار فعال بوده است. افتخار ما این است که بسیاری از اهالی سینمای مستند با خانه مستند کار کرده‌اند و این نشان می‌دهد که خانه، چارچوب خاصی به دور خود نکشیده است. 

وی افزود: خانه مستند در بسیاری از بزنگاه‌های کشور حضور داشته و از این جهت تولیدات آن از موضوعات متنوعی برخوردار است؛ از جمله موضوعات تاریخی، سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی و... . اعضای خانه مستند هرگاه لازم بوده محتواهای مطالبه‌گری و انتقادی هم ساخته‌اند و در تمامی‌آثار خود عاشقانه تلاش کرده‌اند حال ایران را بهتر کنند. 

مدیرخانه مستند دغدغه اعضای خانه مستند و به طور کلی جامعه مستندسازان کشور را همسو با دغدغه مردم ایران برشمرد و گفت: خانه مستند به همه طیف‌های فکری و عقیدتی کشور توجه دارد. ما می‌خواهیم دوست داشتن ایران را به نمایش بگذاریم و این مهم‌ترین دغدغه ما در خانه مستند است. ما ایران را با همه بیم و امیدهایش دوست داریم و برای بهبود وضعیت آن تلاش می‌کنیم.

با مردم افغانستان وطن‌دار هستیم

تهیه‌کننده مستند «روایت فرهت»، درباره این اثر که توسط خانه مستند تولید شده و به شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت راه یافته است، گفت: دغدغه‌ای که باعث ساخت این فیلم شد، به وضعیت مهاجران افغانستانی و فضای زندگی آن‌ها در ایران برمی‌گردد. 

شوقی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما شعرا، ادبا، مهندسان و افراد شاخص زیادی در جامعه ایران داریم که افغانستانی هستند اما مردم ایران از حضور این نخبگان در کشور بی‌اطلاعند و یک تیپ خاص از اتباع افغانستانی در ذهنشان شکل گرفته است.

این تهیه‌کننده مستند با بیان اینکه «روایت فرهت» درباره یک پزشک متخصص کودکان به نام دکتر شاه احمد فرهت است، اظهار کرد: این پزشک افغانستانی خدمات زیادی به ایرانیان ارائه داده و جان بسیاری از کودکان ایرانی را نجات داده است. در این فیلم زندگی و شخصیت دکتر فرهت را به عنوان یکی از بهترین پزشکان ایران و حتی شاید خاورمیانه به تصویر کشیده‌ایم. 

شوقی افزود: ما با افغانستان اشتراکات زبانی، قومی، فرهنگی و دینی بسیاری داریم و چنانکه مردم افغانستان در گویش شیرین خود می‌گویند، با آن‌ها وطن‌دار (به معنای هموطن) هستیم. درست است که مرزهای جغرافیایی و سیاسی میان ما کشیده شده است؛ اما مرزهای فرهنگی و اجتماعی میان ما وجود ندارد. 

تهیه‌کننده مستند «روایت فرهت» خاطرنشان کرد: این مستند ادای دینی به وطن‌داران ما در افغانستان است.

میراث شهید صدر، پایان رژیم بعث عراق را رقم زد

مدیرعامل خانه مستند همچنین با اشاره به «آغازگر یک پایان»، دیگر مستندی که از تولیدات خانه مستند است و به شانزدهمین جشنواره حقیقت راه یافته است، گفت: این اثر یک کار پژوهشی بسیار قوی است. مستند «آغازگر یک پایان» درباره شهید محمدباقر صدر است؛ مرد بزرگی که حتی نسل‌های قبل شناختی از او ندارند. این شهید بزرگوار مصداق یک زندگی پرفراز و نشیب است و از نگاهی عمیق به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن روزهای عراق برخوردار است. 

وی افزود: نسخه‌ای که در جشنواره حقیقت رونمایی شده است، نسخه سینمایی این مستند است اما نسخه اصلی آن در 4 قسمت 52 دقیقه‌ای ساخته شده است.  

شوقی درباره وجه تسمیه مستند «آغازگر یک پایان» گفت: شهید محمدباقر صدر همراه با خواهرشان بنت‌الهدی صدر که بانویی بسیار فاضل بود، توسط حزب بعث عراق مظلومانه به شهادت رسیدند اما این در حالی است که میراث ایشان پایان رژیم بعث را رقم زد. کیفیت این مستند در سطح جهانی است و دست‌کم جهان عرب باید آن را تماشا کند.

مدیرخانه مستند با اشاره به اینکه این فیلم ارزشمند به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر ساخته شده است، بیان کرد: آقای مطهر یکی از سازنده‌ترین افرادی است که در سینمای مستند حضور دارد. 

شوقی در بخش بعدی سخنان خود درخصوص «عروس مصری»، تولید دیگری از خانه مستند که موفق نشد به شانزدهمین جشنواره حقیقت راه یابد، گفت: این فیلم درباره فوزیه، اولین همسر محمدرضا پهلوی است که توسط سرکار خانم سعیده نیک‌اختر، کارگردان بسیار قابل و دقیق ساخته شده است که متاسفانه به‌رغم تلاش‌های بسیار به جشنواره نرسید. 

وی اضافه کرد: دبیرخانه محترم جشنواره همکاری خوبی با ما داشت اما برخی مشکلات فنی و اداری مانع از حضور و رسیدن فیلم در جشنواره شد. البته اگر «عروس مصری» به جشنواره می‌رسید می‌توانست یکی از بهترین فیلم‌های آن باشد. 

مدیرعامل خانه مستند ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه مستند «عروس مصری» آنگونه که باید و شاید دیده شود، تاکید کرد: این فیلم با متن درخشان احسان ناظم‌بکایی، حاوی نگاهی خاص به شخصیت و زندگی فوزیه همسر اول شاه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز