خبرگزاری کار ایران

مدیر خانه مستند:

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد/ مستندهای تاریخ معاصر پربیننده هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۴۳۸

مصطفی شوقی معتقد است؛ علاقه بیشتر مستندسازان به این نوع آثار در ایران به واسطه جنجال و حرف و حدیث‌هایی است که در فیلم‌های مستند تاریخی وجود دارد و ‌می‌توانم بگویم تضارب آرا میان افراد موجب شده است رجوع فیلمسازان به این نوع آثار زیاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی شوقی (مدیر خانه مستند و مستندساز) درباره تاثیر اکران آنلاین آثار مستند بر افزایش مخاطب این فرم از سینما و ارتقای سطح علاقه مخاطبان آن گفت: تجربه اکران آنلاین که در خانه مستند داشتیم تنها یک تجربه بود و نه چیزی بیشتر، این حرف را به این دلیل ‌می‌گویم که به نظر من اکران آنلاین به ویژه در آثار مستند، مخاطب عام ندارد و سوال جدی اینجاست که آیا همین مخاطب خاص و وفادار مستند، این آثار را ببیند کفایت می‌کند یا اینکه با همه‌گیر شدن آثار در بین مخاطب‌ها، باید گفت که این نوع اکران رونق گرفته است؟

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت کمی و به لحاظ اعداد و ارقام اگر بخواهیم به نتیجه اکران‌های آنلاین و جذب مخاطبی که داشتند نگاه کنیم، آیا مخاطب‌های مستند به واسطه اکران آنلاین افزایش پیدا کرده‌اند یا خیر ، توضیح داد: شاهد این افزایش مخاطب بوده‌ایم، مخصوصا درباره سه یا چهار فیلمی که به صورت آنلاین اکران کردیم باید بگویم خیلی خوب دیده شدند البته که دو یا سه کار هم در این میان میزان مخاطب‌شان معمولی بود. با این حال به سوال اولم بر‌می‌گردم که آیا مخاطبِ خاص، این فیلم‌ها را ببیند کفایت ‌می‌کند یا مخاطب عام‌تر ببیند بهتر است؟ من فکر می‌کنم این سوال مهمی است که دو دیدگاه نیز برای آن وجود دارد؛ برخی ‌می‌گویند اگر تعداد کمی از افراد به مخاطب‌های مستند اضافه شود خوب است و برخی دیگر ‌می‌گویند سینمای مستند هم گونه‌ای از سینما است و باید مخاطب عام‌تر داشته باشد.

کارگردان مستند «هویدا» درباره اینکه مخاطب خاص آثار مستند، همین مخاطب‌هایی که به گفته وی تعدادشان در حال افزایش است، چه نوع مستندهایی بیشتر دیده شده‌اند، بیان کرد: با توجه به تجربه‌های اخیر و آثاری که این روزها مخاطب بیشتری نسبت به دیگر آثار داشته‌اند، باید بگویم مستندهای مربوط به تاریخ معاصر بیشتر دیده شدند.

این مستندساز درباره دلیل توجه زیاد فیلمسازان به آثار مربوط به تاریخ معاصر و ساخت آثاری درباره آن نیز چنین توضیح داد: تاریخ معاصر ایران بسیار چالش برانگیز است و داوری‌ها و ناداوری‌هایی نیز درباره این تاریخ صورت گرفته است. به اعتقاد من؛ علاقه بیشتر مستندسازان به این نوع آثار در ایران به واسطه جنجال و حرف و حدیث‌هایی است که در فیلم‌های مستند تاریخی وجود دارد و ‌می‌توانم بگویم تضارب آرا میان افراد موجب شده است رجوع فیلمسازان به این نوع آثار زیاد شود.

کارگردان «اسدالله علم، مردی برای تمام فصول» درباره وضعیت سینمای مستند در دوران پساکرونا گفت: در دوران کرونا سینمای مستند تعطیل نبود و مستندسازها  مشغول به کار بودند، اما در این دوران که به نوعی بیماری کرونا کمتر شده است باید مثل گذشته فیلم بسازیم و فیلم‌هایمان را به جشنواره «سینما حقیقت» برسانیم.

شوقی درباره پیشرفت سامانه ارسالِ طرح خانه مستند بیان کرد: امسال مشارکت خیلی خوبی در این زمینه داشتیم و الان هم در حال بررسی طرح‌ها هستیم و با کمک بچه‌های خانه مستند و آنهایی که از بیرون خانه به ما پیوسته‌اند در حال خواندن طرح‌ها و جلوبردن کارها هستیم، احتمالا از اواسط شهریورماه وارد فاز دوم ‌می‌شویم و از فیلمسازانی که کارشان در مرحله اول تایید شده‌ است، دعوت خواهیم کرد تا درباره طرح‌شان صحبت کنیم.

مدیر خانه مستند در پایان گفت: من به آینده سینمای مستند امیدوارم، همچنین امیدوارم اتفاقات خوبی در مرکز گسترش رخ دهد و این مسائل باعث شود بچه‌های مستندساز همه جانبه درگیر جشنواره «سینما حقیقت» شوند. گاهی ‌می‌بینیم برخی از آثار به بهانه‌های مختلف از جشنواره کنار گذاشته ‌می‌شوند، اما با یک موضوع، دو یا چند فیلم مستند در جشنواره حضور دارند.

شوقی ادامه داد: اینکه از یک موضوع با دیدگاه‌های مختلف فیلم وجود داشته باشد مشکلی نیست ولی وقتی نگاه‌ها نیز متفاوت نیست، تعدد آثار کمکی نمی‌کند و برای نمونه در جشنوارهحقیقت قبل چند فیلم با یک موضوع با یک نگاه حضور داشتند. در نهایت باید حرف‌های سال گذشته‌ام را تکرار کنم؛  اگر یک استراتژی مشخص و شفاف برای انتخاب آثار جشنواره ایجاد شود دیگر شاهد چالش‌ها و دلخوری‌هایی در این موضوع نخواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز