کد خبر: 199300 A

حمیدرضا قربانی: جشنواره فیلم یاس پلی بین سینما و ویدئو است / روح‌الله حجازی: مرز بین سینما و ویدئو از بین رفته است.

نامزدهای دو بخش رویش یاس‌ها و خاطره یاس‌ها(مسابقه ایران) جشنواره فیلم یاس اعلام شد.

به گزارش ایلنا؛ نامزدهای مسابقه رویش یاس‌ها به شرح ذیل است:

نامزدهای بهترین فیلم:
سه ماهی(سید محمود رضوی مجد)
آخرین نفر(جواد نوروزبیگی)
فرشته(ابراهیم اصغری)
اینجا همه چیز خوب است(پوریا آذربایجانی)

نامزد‌های بهترین کارگردانی:
مهرداد موفق(آخرین نفر)
جلال نصیری هانیس(من او را می‌شناسم)
پوریا آذربایجانی(اینجا همه چیز خوب است)
حمیدرضا قربانی(سه ماهی)
حسن آخوندپور(فرشته)

نامزدهای بهترین فیلم‌نامه:
مهدی چوپانی(آرزو‌هایت را به خاک نسپار)
حسن آخوندپور - رئوف دشتی - علی حاتمی‌نژاد(فرشته)
جلال نصیری هانیس(من او را می‌شناسم)
مهرداد موفق(آخرین نفر)
علی صداقت(آفتاب لبه‌های بام)

نامزدهای بهترین بازیگر زن
هانیه توسلی(سه ماهی)
فرشته صدر عرفایی(آفتاب لبه‌های بام)
سارا بهرامی(آرزو‌هایت را به خاک نسپار)
الهه شه‌پرست(فرشته)
مرضیه ولی‌پور(اینجا همه چیز خوب است)

نامزدهای بهترین بازیگر مرد
حمیدرضا آذرنگ(آخرین نفر)
جواد یحیوی(دنیا تنهایی کم ندارد)
محسن افشانی(آرزو‌هایت را به خاک نسپار)

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد
میثم فرهومند(آخرین نفر)
رضا خورشیدی(آخرین نفر)
نادر مشایخی(اینجا همه چیز خوب است)
امیر محاسبتی(فرشته)

نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن
مروارید کاشیان(سبز به رنگ زمرد)
رویا افشار(سه ماهی)
پانته‌آ سیروس(اینجا همه چیز خوب است)
روشنک فه قلعگی(فرشته)

نامزدهای بهترین تصویربرداری
داود رحمانی(فرشته)
ادیب سبحانی(من او را می‌شناسم)
امیر موسوی(سبز به رنگ زمرد)
مهدی جعفری(سه ماهی)
محمدرضا سکوت(آخرین نفر)

نامزدهای بهترین تدوین
مریم نراقی(سه ماهی)
سروش محمدزاده(فرشته)
رضا شهبازی(سبز به رنگ زمرد)

نامزدهای بهترین موسیقی
هوشیار خیام(اینجا همه چیز خوب است)
ستار اورکی(سه ماهی)
ادیب قربانی(سبز به رنگ زمرد)

نامزدهای بهترین صدا
احمد صالحی - آرش قاسمی(آفتاب لبه‌های بام)
سامان شهامت - سیدعلیرضا علویان(اینجا همه چیز خوب است)
کامران کیان‌ارثی - سیدعلیرضا علویان(سه ماهی)
شهرام متولی باشی - مهرداد جلوخانی(آخرین نفر)

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
رکسانا محیط(اینجا همه چیز خوب است)
مهرداد می‌رکیانی(سه ماهی)
اعظم بیات(آخرین نفر)

نامزدهای بهترین صحنه و لباس
شیوا رشیدیان(سه ماهی)
داود رحمانی - محبوبه سلطانی(فرشته)
سهیل می‌رسپاسی(آخرین نفر)

نامزدهای مسابقه خاطره یاس‌های دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی یاس به شرح ذیل است:

نامزدهای بهترین فیلم:
از جنوب شرقی(یاسر خیر)
بهار نارنج(علی تقی‌پور)
حتی اگر شب باشد(محمد پیرهادی)
سایه(سید روح اله حجازی)

نامزد‌های بهترین کارگردانی:
منیر قیدی(حتی اگر شب باشد)
مرجان اشرفی‌زاده(بهار نارنج)
سید روح‌الله حجازی(سایه)
آیدا پناهنده(از جنوب شرقی)
حمید نعمت‌الله(متولد سی‌ام اسفند)

نامزدهای بهترین فیلم‌نامه:
سمانه نامدار(حتی اگر شب باشد)
امیر عبدی - حسین عامری(اوقات مشترک)
مرجان اشرفی‌زاده - علی اصغری(بهار نارنج)

نامزدهای بهترین بازیگر زن
نازنین فراهانی(بهار نارنج)
رویا افشار(عصر بارانی)
معصومه قاسمی‌پور(بهار نارنج)
غزل شاکری(حتی اگر شب باشد)
لیندا کیانی(سایه)

نامزدهای بهترین بازیگر مرد
مسعود کرامتی(اوقات مشترک آن‌ها)
شهاب حسینی(تعبیر خواب)
هومن سیدی(سایه)
مهدی هاشمی(کیمیا)
امیرعلی تقی‌زاده(عملیات کرکس)

نامزدهای بهترین دست‌آورد فنی - هنری
اشکان اشکانی(برای فیلمبرداری تعبیر خواب)
روزبه رایگا(برای فیلمبرداری سایه)
نازنین مفخم(برای تدوین تعبیر خواب)
سینا گنجوی(برای تدوین بهار نارنج)
امیرحسین قاسمی(برای صداگذاری سایه) شهرام متولی‌باشی(برای صدابرداری سایه).

جشنواره فیلم یاس پلی بین سینما و ویدئو است

حمیدرضا قربانی که سال‌ها دستیار کارگردان‌هایی اصغر فرهادی، داریوش مهرجویی و مهدی فخیم‌زاده بوده، امسال با اولین فیلم خود به نام «سه ماهی» در جشنواره فیلم‌هایی ویدئویی حضور دارد معتقد است که جشنواره فیلم یاس می‌تواند پلی بین فیلمسازان ویدئویی و سینما باشد.

قربانی بعداز نمایش فیلمش در جشنواره فیلمهای ویدئویی در سینما فلسطین گفت: قبل از این جشنواره تصور می‌کردم که فیلمم قرار است یک بار تنها در تلویزیون پخش شود و آن هم بدون اینکه از پیش اعلام شود اما در این جشنواره چندبار فیلمم با اعلام قبلی به نمایش در آمده است.

وی با ابراز رضایت از نمایش فیلمش در سینما فلسطین گفت: همیشه همه فکر می‌کنند که سینما کیفیت است و تلویزیون کمیت است و این جشنواره باعثمی‌شود سینماگران انگیزه داشته باشند تا به کیفیت فیلمهای بیشتر توجه کنند زیرا جایی وجود دارد که فیلم‌ها دیده شود.

قربانی با اشاره به اینکه این جشنواره می‌تواند پلی میان سینما و فیلم‌های ویدئویی باشد، افزود: این جشنواره می‌تواند در سالهای آینده باعثشود تا کیفیت شبکه نمایش خانگی کاملا ارتقا پیدا کند البته باید تبلیغات خوبی برای این جشنواره شود تا فیلمسازان مانند جشنواره فجر برای حضور در این جشنواره نیز آگاهی و علاقه بیشتری پیدا کنند.

قربانی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و خبر رسانی جشنواره فیلم یاس در حین برگزاری بسیار خوب بوده است افزود: در جشنواره فیلم فجر فیلمهای ویدئویی در کنار سینمایی باهم قضاوت می‌شد و این کار خوب نبود و با برگزاری این جشنواره فیلمهای ویدئویی استقلال خود را پیدا کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا این جشنواره در سالهای بعد بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، درباره این حرف خود گفت: امروز فرمت سینما و ویدئو بدلیل گسترش تکنولوژی دیجیتال بسیار بهم نزدیک شده و زیاد نمی‌توان تفاوتی بین سینما و ویدئوقائل بود.

کار گردان فیلم «سه ماهی» افزود: در همه جای دنیا ویدئو، تلویزیون و رسانه یک جشنواره جداگانه دارند و فیلمهای سینمایی نیز یک جشنواره جداگانه دارند لذا اگر جشنواره فیلم یاس قراراست مستقل باشد باید از حضور فیلم‌های ویدئویی در جشنواره فیلم فجر جلوگیری شود.

مرز بین سینما و ویدئو از بین رفته است

روح الله حجازی معتقد است که امروزه مرز بین سینما و ویدئو با گسترش دیجیتال از بین رفته است.

«روح الله حجازی» که امسال با دو فیلم در جشنواره فیلم یاس حضور دارد بعد از نمایش فیلم «سایه» در سینما فلسطین در با اشاره به اهمیت جشنواره فیلم یاس گفت: این جشنواره محلی است برای عرضه فیلم‌های ویدئویی اما مهم‌تر از همه اینکه این جشنواره به حلقه مفقوده فیلم‌های ویدئویی یعنی فیلمنامه نیز توجه جدی دارد زیرا فیلمسازان می‌دانند که محلی برای ارزیابی دارند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر و ویدئویی در دوره‌ای با هم برگزارمی شد و فیلمهایی ویدئویی با سینمایی باهم قضاوت می‌شدند که این کار ظلم به فیلمهای ویدئویی بود همانگونه که زمانی فیلمهای مستند هم در فجر قرار داشت ضمن اینکه به آن‌ها نیز ظلم می‌شد و دیده نمی‌شدند.

حجازی افزود: تفاوت فیلم‌های ویدئویی و سینمایی بیشتر به پروداکشن باز می‌گردد هر چند در ساخت فیلمهایی سینمایی در اکثر موارد فیلمسازان محتاط ترعمل می‌کنند.

کارگردان فیلم «سبز به رنگ زمرد» ادامه داد: امروز از نظرقاب بندی نیز تفاوتی بین سینما و ویدئو وجود ندارد زیرا هم تکنولوژی ساخت فیلمهای سینمایی دیجیتال شده است و هم اینکه در بسیاری از منازل تلویزیونهای بزرگی وجود دارد که تقریبا نقش پرده سینما را بازی می‌کنند و یا حتی در خانه‌ها با ویدئو پروداکشن فیلمهای را در خانه تماشا می‌کنند و حتی در یک جاهای تلویزیون جای سینمای را می‌گیرد.

کارگردان «در میان ابر‌ها» ادامه داد: فیلمهای ویدئویی بدلیل اینکه در تلویزیون پخش می‌شوند بسیارمهم هستند زیرا تلویزیون به جهت مخاطب همیشه از سینما جلو‌تر بوده است.

حجازی ادامه داد: امروز فارغ از اینکه چه فیلمی با چه فرمتی ساخته شود برای بیننده سینما و تلویزیون کیفیت اثر مهم است و امروز مرز بین سینما و ویدئو تقریبا از بین رفته است.

وی ادامه داد: تنها مرزی که بین سینما و ویدو وجود دارد ان است که ما در هنگام ساخت فیلم ویدئویی باید بدانیم که با چه مخاطبی مواجه هستیم زیرا حجم مخاطب فیلمهایی ویدئویی بسیار بیشتر از سینما است

کارگردان «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با اشاره به نمایش فیلمهای خارجی در جشنواره فیلم یاس گفت: حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره فیلمهای ویدئویی می‌تواند به گسترش ارتباطات بین المللی و همچنین بالا رفتن کیفیت آثار کمک کند زیرا تا امروز بیشتر بخش بین المل درباره فیلمهای سینمایی فعال بوده است و کمتر به فیلمهای ویدئویی توجه شده است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم یاس می‌تواند به محلی برای ورود و کشف استعداهای تازه در سینما و برای سینما باشد و حتی می‌تواند مسیر یک فیلمسازرا تعیین کند.

جشنواره فیلم یاس
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر